• fyrbarnsmamman

Svårt att göra sin c-uppsats? Omvårdnad!

Har ej pluggar på många år och skulle behöva göra min c-uppsats i ämnet omvårdnad. Behöver få min kandidatexamen så man kan plugga vidare sedan. 

Har ingen aning om vad man ska skriva om??? Hur svår är kursen??? Får man bra med handledning?

Behöver tips och inspiration för att våga!!   

• Svar på tråden Svårt att göra sin c-uppsats? Omvårdnad!
  • Sixxty

Självklart vågar du!

Har man svårt att komma på ett ämne brukar skolorna ha förslag. På vissa skolor kan du få ta del i ett större forskningsprojekt och basera din uppsats på det.

Vilka krav som ställs skiljer sig från skola till skola likaså handlar handledningen om vem du får till handledare.

• katalysator

En C-uppsats kan variera otroligt mycket i ambitionsnivå. Det är inte alls svårt att kläcka ur sig en godkänd uppsats på bara en vecka, om man väljer ett teoretiskt ämne och är duktig på att producera snygg text. Andra sliter med det på heltid i två månader. Men kursen är ju absolut inte ett oöverstigligt berg, det är ju en uppgift som alla som tar examen ska klara Glad Bästa möjligheten i grundutbildningen att fokusera på något du verkligen är intresserad av. Ju snävare ämne du inriktar dig på, desto lättare blir arbetet.

På min skola får vi 2-4 handledningstillfällen, beroende på behov och uppsatsen ska vara 25-30 sidor. 

• papayans

Klart att du vågar!

När jag skrev min c-uppsats när jag läste till sjuksköterska hade vi handliedning när vi tyckte att det behövdes. Handledaren var mycket hjälpsam och kom med goda tankar och idéer. Vissa tillfällen gav mer än andra. Allt faller sig naturligt under arbetets gång.

Innan vi skulle börja skriva vår uppsats fanns det verkligen ingenting som kändes passade nog att skriva om. När vi däremot hade valt ämne och kommit en bit på vägen, förlångt för att byta, då låsnade spärren och vi kom på en massa bra idéér. Är det inte typiskt så säg.

Det bästa rådet jag kan komma med när det gäller val av ämne är att välja någonting som du verkligen är intresserad av. Du kommer lägga ner mycket tid på arbetet och det kommer underlätta för dig och du brinner för det du skriver om. Vi kollade även i en portal på nätet där andra studenter hade lagt upp sina uppsatser som de hade skrivit, det gav en viss inspiration och väckte idéer.

Ett råd till; välj ett så snävt området som möjligt och ha syftet väl formulerat. det underlättar under arbetets gång.

Lycka till! :)

• Ebba Caroline

Jag har precis skrivit klart min C-uppsats inom omv (skrev själv) och visst det var tufft att skriva själv men det gick hade ca 8h handledning totalt. 

Gör så att kolla vad andra folk har skrivit för C-uppsatser inom omvårdad så kan du säkert få förslag på vad du kan skriva om. Själv gjorde jag en litteraturstudie. 

Ett annat tips är att kolla gamla C-uppsatser för att få tips om hur den ska vara uppbyggd.      

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • fyrbarnsmamman

Tack för alla tips! Nu ska jag samla mod och börja titta efter kurser. Det gäller ju även att man kan kombinera plugg med familjeliv.

• katalysator
    fyrbarnsmamman skrev 2012-05-10 22:18:13 följande:
    Tack för alla tips! Nu ska jag samla mod och börja titta efter kurser. Det gäller ju även att man kan kombinera plugg med familjeliv.
    Där är ju C-uppsatsen extra tacksam eftersom den har i princip 0 schemalagd tid :)
Svar på tråden Svårt att göra sin c-uppsats? Omvårdnad!