Hej!
Jag fick också dåliga siffror (1:37) när jag väntade min minsta tjej. Tanten som utförde ultraljudet rekommenderade fostervattenprov och jag hann inte riktigt tänka precis där och då utan accepterade det hon sa.
Väl hemma så började jag fundera och leta information på nätet.. Jag läste och läste om ALLT som kunde kopplas till Kubtest...en del svenska sidor, men mest engelska och amerikanska.
När man får siffran 1:10 så låter det ju så illa, men om man i stället räknar om det i procent så innebär det att det är 90% chans att barnet är helt friskt. (Eller egentligen så är det ju så att antingen är barnet sjukt eller så är det friskt till 100% om du förstår vad jag menar) Jag vet inte någon som skulle låta bli att köpa en lott med de vinstchanserna... :)
Något jag läste var följande: Om du får en risksiffra på 1:10 när du är i v. 12 så är blir risken mindre för varje vecka som går (alltså.. risksiffrorna blir högre, så i stället för 1:10 så kanske det i v 15 blir 1:20.) Det för att många (de flesta egentligen) foster med kromosomavvikelser aborteras naturligt av kroppen. Så ju längre du är gravid, desto större är chansen att barnet är okej...
Vad var det som drog ner dina siffror? Var det nackspalten? Resultatet på blodprovet? Ålder?
Min bebis hade nackspalt på 2,1 mm, alltså lite bredare än medel men ändå inom vad som anses normalt. Alltså.. nackspaltsbredden kan vara helt normal, men ändå ge upphov till sämre siffror i slutändan...
När man analyserar blodprovet är det två olika saker de kollar... PAPP-a och fritt beta-HCG..
Det sistnämnda är ofta högre när man bär på ett flickfoster, men gör alltså så att ens risksiffror blir sämre...
Något jag också gjorde var att ringa upp ultraljudssköterskan för att prata och ställa frågor när jag hunnit smälta allt. Då fick jag bla. informationen att de "sjuka" foster man hittar med hjälp av FVP oftast finns i högriskgrupperna, alltså bland dom som får siffror som 1:2, 1:4... I de grupperna hittas ca 95% av barnen med kromosomavvikelser. De resterande hittas då i de andra grupperna, men då gäller det ju alla som får risksiffror ända upp till 1:200 (tror det är vid den siffran man erbjuds FVP).
Till slut ska du tänka på att det är ganska många som får siffror som du och jag och betydligt sämre också och de flesta får alldeles friska och fina barn.. Tom de som får 1:2 har 50% till ett friskt barn. Sen finns det några som får risksiffran 1:20000 och ändå får ett barn med kromosomavvikelser.
När jag läst och verkligen förstått vad allt betydde så bestämde jag mig för att avstå FVP. Vi resonerade som så att risken var så liten och dessutom tyckte vi det skulle vara värre att förlora ett friskt barn pga FVP än vad det skulle vara att få ett barn med DS. Man få ett friskt DS-barn men också ett sjukt barn utan DS. DS är enligt oss inte en sjukdom och att barnet inte har någon kromosomavvikelse är ingen garanti för att barnet i övrigt är friskt. Vi fick i stället gjort en organscreening i v. 20. Det för att kolla efter missbildningar som är vanliga på DS-barn.... Mest för att veta vad vi kunde vänta oss.
Allt såg fint ut, och vi väntade en flicka (förklaringen till höga beta-HCG värden).
Med detta vill jag säga att du inte ska oroa dig för mycket. Det mesta talar för att det faktiskt är bra med din lilla/lille... Kram och lycka till!