• lottapottan

Dåligt resultat Kub - I väntan på Fvp

Hej,

Fick dåliga siffror på Kub (1:10) och väntar nu på att få göra ett fostervattensprov. Är i v.12 nu och får alltså vänta till v.15 för att göra det och v.16 för att få svar. Är det någon annan i samma sits som vill följas åt? Det kan behövas lite stöttning i denna väntan!

• Svar på tråden Dåligt resultat Kub - I väntan på Fvp
  • Sitter vackert

Hej

Jag hade 1:2 och fick göra moderkaksprov igår och nu väntan på svar. Jag var i v 13+0 vid kub och fick tid veckan efter för mkp. Undrar om det är olika hos landstingen varför de inte gör mkp när det går att göra tidigare? 

• lottapottan

I mitt landsting gör de inte mkp för att det finns ingen som kan analysera det här. Och tydligen går det inte att skicka provet. Så tyvärr måste jag vänta

• nathana1

Jag hade 1:33 och fick göra mkp efter fyra dagar, vilket är idag. Jag går in i v.14 imorgon. Fy sjutton för att vänta i flera veckor, jag tycker att det räcker med den tid vi nu har att vänta, jag kommer att hoppa högt varenda gång telefonen ringer..

• Madame Mom

Hej!

Jag fick också dåliga siffror (1:37) när jag väntade min minsta tjej. Tanten som utförde ultraljudet rekommenderade fostervattenprov och jag hann inte riktigt tänka precis där och då utan accepterade det hon sa.

Väl hemma så började jag fundera och leta information på nätet..  Jag läste och läste om ALLT som kunde kopplas till Kubtest...en del svenska sidor, men mest engelska och amerikanska.

När man får siffran 1:10 så låter det ju så illa, men om man i stället räknar om det i procent så innebär det att det är 90% chans att barnet är helt friskt. (Eller egentligen så är det ju så att antingen är barnet sjukt eller så är det friskt till 100% om du förstår vad jag menar) Jag vet inte någon som skulle låta bli att köpa en lott med de vinstchanserna... :)

Något jag läste var följande: Om du får en risksiffra på 1:10 när du är i v. 12 så är blir risken mindre för varje vecka som går (alltså..  risksiffrorna blir högre, så i stället för 1:10 så kanske det i v 15 blir 1:20.) Det för att många (de flesta egentligen) foster med kromosomavvikelser aborteras naturligt av kroppen. Så ju längre du är gravid, desto större är chansen att barnet är okej...

Vad var det som drog ner dina siffror? Var det nackspalten? Resultatet på blodprovet? Ålder?
    Min bebis hade nackspalt på 2,1 mm, alltså lite bredare än medel men ändå inom vad som anses normalt. Alltså..  nackspaltsbredden kan vara helt normal, men ändå ge upphov till sämre siffror i slutändan...
    När man analyserar blodprovet är det två olika saker de kollar... PAPP-a och fritt beta-HCG..
    Det sistnämnda är ofta högre när man bär på ett flickfoster, men gör alltså så att ens risksiffror blir sämre...

Något jag också gjorde var att ringa upp ultraljudssköterskan för att prata och ställa frågor när jag hunnit smälta allt. Då fick jag bla. informationen att de "sjuka" foster man hittar med hjälp av FVP oftast finns i högriskgrupperna, alltså bland dom som får siffror som 1:2, 1:4...  I de grupperna hittas ca 95% av barnen med kromosomavvikelser. De resterande hittas då i de andra grupperna, men då gäller det ju alla som får risksiffror ända upp till 1:200 (tror det är vid den siffran man erbjuds FVP).

Till slut ska du tänka på att det är ganska många som får siffror som du och jag och betydligt sämre också och de flesta får alldeles friska och fina barn.. Tom de som får 1:2 har 50% till ett friskt barn.  Sen finns det några som får risksiffran 1:20000 och ändå får ett barn med kromosomavvikelser.

När jag läst och verkligen förstått vad allt betydde så bestämde jag mig för att avstå FVP. Vi resonerade som så att risken var så liten och dessutom tyckte vi det skulle vara värre att förlora ett friskt barn pga FVP än vad det skulle vara att få ett barn med DS. Man få ett friskt DS-barn men också ett sjukt barn utan DS. DS är enligt oss inte en sjukdom och att barnet inte har någon kromosomavvikelse är ingen garanti för att barnet i övrigt är friskt. Vi fick i stället gjort en organscreening i v. 20. Det för att kolla efter missbildningar som är vanliga på DS-barn.... Mest för att veta vad vi kunde vänta oss.
    Allt såg fint ut, och vi väntade en flicka (förklaringen till höga beta-HCG värden).

Med detta vill jag säga att du inte ska oroa dig för mycket. Det mesta talar för att det faktiskt är bra med din lilla/lille...  Kram och lycka till!

• lottapottan

Hej och tack för ditt svar! Känner mig faktiskt lugnare nu när du beskrivit det på det sättet. Det jobbigaste är att ingen egentligen kunnat svara på mina funderingar inom sjukvården. Det var mina blodprov som drog ner provet, nackspalten var 2,7 mm och var väl ingen katastrof vad jag förstod. Men det var väl kombinationen som gav risksiffran. Jag är "bara" 30 år så tror inte det drog ner så mycket. Jag undrar bara vad det är som gör mina blodprov aå dåliga om det nu skulle vara ett friskt barn. Men det kunde varken läkare eller bm svara på. Jag har dock bestämt mig för fvp ändå, mest för att jag är en ganska orolig själ från början. Så får vi se hur det ser ut efter det. Åter igen, tusen tack för ditt svar!

• Anna 377

Jag håller just på att återhämta mig från en riktigt jobbig vecka. Jag gjorde kub i måndags där nackspalten mättes till hela 4.6 mm. Detta gav risk 1:2. Blodproven var inom det normala. BM var väldigt tydlig genom hela förloppet och hon var mycket tydlig att det är ett sannolikhetsmått och trots kraftigt förstorad nackspalt så var det positivt att fostret var stort och livligt. Hon bokade direkt in oss på ett mkp dagen efter och skickade en remiss för organscreening eftersom en bred nackspalt även kan vara tecken på organfel. Mkp gjorde inte ont men det var riktigt riktigt jobbigt psykiskt för mig och maken. Vi blundade oss igenom. Vi slapp ta ställning till kort eller lång analys då läkaren såg det som självklart att köra båda med de förutsättningarna som vi fått. Igår, 2 dygn efter mkp, ringde läkaren oss och gav oss beskedet att inga avvikelser hittats och att vi ska se det som mycket positivt inför fortsättningen. Jag grät hysteriskt av lättnad! Nu hoppas vi att fortsättningen går lika bra även om en viss oro gnager inför organscreening och svar på långa analysen. Den förtvivlan och sorg som vi gått igenom är fruktansvärd men vi hade valt samma process igen tror jag. Kuben är ju ett urval för vem som bör göra vidare prov. Vi tillhörde den gruppen denna gång och vi är bara tacksamma att inga avvikelser är funna än så länge.

• nathana1

Madame Mom: dina ord lugnar min oroliga kropp. Tack! Så skönt att ni vågade avstå, jag kunde inte rikigt det efter vårt resultat som var 1:33. Jag ångrar i efterhand något galet mycket att jag överhuvudtaget gjorde kub-testet och skulle aldrig göra om det. Att sedan gå vidare med mkp var helt sjukt jobbigt för mig psykiskt, det är ju ändå förenat med en risk för missfall, om så än på bara 0,5-1%. Jag inte vet hur jag skulle kunna leva vidare om den lilla halva procenten skulle vara just mitt blivande barn (och någons barn måste ju bli det, så för mig kändes ändå risken verklig). Saken för mig är också den, att även om barnet skulle ha ds, skulle jag troligtvis inte välja att ta bort det och vad blir då egentligen syftet med kub..? Varför gjorde jag det från början? Jo, för i min enfald tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att se att min lilla krabat där inne mådde bra..

Anna377: Eftersom jag i skrivande stund går runt och väntar på mitt svar efter mkp gråter jag när jag läser ditt svar. Så skönt att allt var bra!! Hur som helst och vad än svaret blir, är denna väntan vidrig!  

• sweasmamma

hej tjejer!! jag fick idag en risk på 1:36 och jag har varit sååå ledsen idag ! sjukt förstörd men ni har lugnat mig lite ! ska göra fvp nästa vecka.. nackspalt på 2.2 i v 12+2, men blodproven höjde risken 

• Nea 661

Hej!
    Förstår din oro TS, hade själv 1:5 på vårt nupptest. Nackspalten var 3,6 mm vilket var ganska långt över det normala och vi gjorde fvp ca två veckor senare, troligtvis finns inte mkp i vårt landsting. Vi resonerade ungefär som Madame Mom, och tänkte att vi hade ändå 80% chans att barnet skulle vara friskt, men vi ville ändå göra fvp för att då kunna förbereda oss på ett ds-barn. Vi ville absolut inte göra abort, men ändå kunna förbereda oss på vad som komma skall. . Man ska nog tänka och resonera sins emellan vad man ska ha resultatet för ett fvp till. Genom fosterdiagnostik får man reda på om barnet har ett kromosonfel, men du får inte veta ifall barnet har autism, en cp-skada eller kommer att födas blint eller döv. Du får försöka vända på siffrorna och njuta av graviditeten.
    Önskar er lycka till, kram

• lottapottan

Nu är det bara 4 dagar kvar till mitt fvp och nu börjar det bli riktigt verkligt och jobbigt igen. Har varit tvungen att koppla bort graviditeten senaste veckorna för att orka. Hur går det för er andra som också ska göra /har gjort fvp eller mkp?

Svar på tråden Dåligt resultat Kub - I väntan på Fvp