Inlägg från: vem vet |Visa alla inlägg
  • vem vet

Sydkorea

Kurreburre skrev 2012-06-12 22:08:31 följande:
    Ni har kommit längre i processen än vi men jag tänkte höra om ni minns vilket könummer ni hade när ni fick besked från AC att ni kunde börja samla och skicka papper? Vi hade plats 31 för ett par veckor sen och har stått i kö i 2 1/2 år ( medgivandet blev klart i november). Vissa dagar känner jag att jag nte orkar vänta längre, känns som jag kommer bli tokig, medans andra så känns väntan mer överkomlig.
    Har du inte kollat din köplats på några veckor så ska du nog kolla igen. Det har hänt ganska mycket under den senaste tiden så jag vågar nog lova att ni har en bra mycket bättre plats än 31 just nu.

Det verkar vara väldigt stor variation på hur "långt ner" i kölistan man kan vara och ändå bli uppstartad. Det beror naturligtvis på hur många i taget de startar upp, samt hur många i kön som blir tillfrågade men tackar nej eller väljer att avvakta till ett senare tillfälle.
  • vem vet
    SK2012 skrev 2012-11-27 20:03:06 följande:
    Fru xx, visst tänker man på att de sa det; att det ev. kunde gå fort. Funderar på att ringa dit och kolla om de hört nåt mer. Brukar inte AC få en viss kvot varje år? Då kanske de vet om det blir fler bb i år?
    Nej, AC får ingen exakt kvot. Dock finns det en kvot på utresetillstånden (EP = Exit Permit) för barn som adopteras internationellt från Sydkorea. Varje barn som adopteras bort internationellt måste ha ett utresetillstånd, vilket innebär att de koreanska adoptionsorganisationerna som arbetar med internationell adoption (3-4 st?) tillsammans bara kan lämna detta antal barn som kvoten säger till internationell adoption. Denna kvot strävar myndigheterna mot att minska för att försöka avveckla internationella adoptioner.

Denna totala kvot fördelas alltså mellan de koreanska organisationerna, som i sin tur samarbetar med olika länder/organisationer. Därför går det inte att veta hur stor del av denna kvot som går till just SWS/AC ett visst år.

Om ett barn som man fått barnbesked på inte ryms inom årets kvot, så kan man inte resa och hämta det från året efter, på det årets kvot. Vissa adoptivföräldrar från andra länder har därför fått vänta över ett år för att få åka och hämta sina barn (obs: ej via SWS utan via annan koreansk organisation som inte samarbetar med AC). SWS försöker undvika att det blir så lång väntan mellan barnbesked och resa så de har istället valt att lämna ut barnbesked i takt med att de vet att de har utresetillstånd tillgängliga.

Läs mer om utresetillstånd och adoption från Sydkorea i denna blogg:
    http://mpakusa.blogspot.se/2011/07/explanation-for-slow-exit-permits-from.html

• vem vet
    Blåiris skrev 2012-12-16 12:20:16 följande:
    Skulle behöva akut hjälp av er som skickat papper! Har ni angett alla era namn- dvs andranamn o mellannamn på ALLA papper? Ska till NP i morgon bitti o skulle behöva veta innan dess!

Vi har bara angett fullständigt namn på de ställen där det utryckligen står att man ska göra det (full name). Övriga ställen har vi bara angett tilltalsnamn + efternamn (ingen av oss har något mellannamn)
  • vem vet
    Kurreburre skrev 2013-04-22 11:09:34 följande:
    Ååå blir både orolig och frustrerad! Fick kännedom om ett banbesked idag, vet inte om det är samma som det jag skrev om i förra veckan. Men paret hade skickat in sina papper i början av december, alltså efter oss. Funkar det så, jag har fått uppfattningen om att det går i turordning. Nojig och otursförföljd som jag är så blir jag orolig att våra papper har kommit bort eller att något är fel. Dessutom känns det lite orättvist om det inte går i turordning kan jag tycka.
    Vet inte säkert men det verkar inte vara ett sn barn.

Åh, var inte orolig! Korea går ju "i princip" efter köordningen, så att någon som skickat efter er har fått BB är positivt och bör ju betyda att ni kommer att få det efterlängtade samtalet när som helst, i alla fall inom de närmaste veckorna! Ni är nära nu!
Svar på tråden Sydkorea