Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Sydkorea

Sitter här och ryser! Vad härligt med alla resebesked. Vi har följt AC och alla som har fått besked de senaste två veckorna (när vi har varit i Italien och levt la dolce vita en allra sista gång  ). 

Kurreburre - vi har stått i kö sedan juni 2008 dvs. i nästan fyra år när vi blev kontaktade i maj för att förbereda våra papper och då var vi no. 4 i kön. Tycket att plats no 14 låter väldigt bra efter 2,5 år. Det har ju rört på sig en hel del den senaste tiden i o m den nya lagen. 

Den info som kommit från AC gällande den nya lagen är att det kommer innebära att fler dokument ska samlas in och av vad jag förstod det mellan bb och rb.      

• Lapinette

Börjar få lite panik eftersom det går så himla snabbt just nu. Vi har ju inte förberett/köpt något mer än en hakklapp! Har nu en kompis som erbjudit sig att köra över spjälsäng och kläder till oss men barnvagn! Det är tar ju en evighet att få en!

Och ni som nu har åkt/ska åka har ni bokat själva eller genom "resebyrån"? Jag tror vi kommer att boka själva, är vana att resa mycket. 

• Lapinette

Inga resebesked på en vecka nu. Egentligen helt normalt men jösses vad svårt jag har att motivera mig till jobb när jag hoppas på att snart få åka. Sitter mest och googlar om adoption, förskola, IKEA ... 

Vet att jag "bara" har väntat sen i början av juli (då vi fick bb) men vad hjälper det?

Hur går det för er andra? 

• Lapinette

Skalman - ja, det har rullat på ganska så bra och så inget denna vecka (fast veckan är ju inte slut än). Trodde faktiskt att jag skulle ta det här med ro (ha, ha ). Under semestern var det ok men nu när vi är tillbaka så vill jag bara boa in mig och åka iväg.

• Lapinette

Såg att Korea hade helgdag i onsdags ... så kanske har flera tagit "klämdag" och varit långlediga? Det kommer säkert en drös med rb i nästa vecka när de är åter .

• Lapinette

Eliste - låter helt underbart! Och tusen tack för en uppdatering här. Jag blev så glad att jag skrek på maken som näst intill trodde att vi hade fått resebesked (stackarn!). 

Så då är det som i Kina - att man måste ha uppskrivet på lappar vart man ska då taxichaufförerna inte pratar ett ord engelska. Tusen tack för tipset om hotell. Ska genast kolla upp det. För en gångs skull är det maken som sitter och kollat efter flygbiljetter och olika hotellalternativ. Annars är det jämt jag som planerar alla semestrar.

Har några frågor:
    - hur länge har ni planerat att stanna i Seoul?
    - hur bokade ni resan, gjorde ni det själva eller genom resebyrån i Halmstad?
    - har ni bokat ett tredje säte för lillkillen på vägen hem?
    - några tips på saker som kan vara bra att ha med sig (förmodar att nappflaskor och blöjor inte behövs och att man annars kan köpa det där)

Något mer som vi som ska resa bör tänka på?

Och stort grattis till sonen!     

• Lapinette

Sui - så du är också där! Stort grattis till er med!

Vad härligt att få foton och filmer från det första året. Måste vara suveränt att kunna visa för honom.  

Ahhh så man bör boka "cradle". Vår tanke var att den kommer att vara för liten till vår son. Har läst någonstans om 70 cm och max 11 kg men man kanske kan boka den ändå även om det är på gränsen?

Ha det fortsatt bra i Korea och lycka till med hemresan! 

• Lapinette

Soffanloppan - jag tror det kommer att vara på håret. Hur gick det att ha honom i knät i 12 timmar? Vi funderar på att boka ett eget säte till honom.

• Lapinette

Nu har alla som har fått barnbesked t o m juni fått åka. Sista paret fick resebesked igår. Nu känns det onekligen nära.

• Lapinette

Skalman - visst är det olidligt! Det kom så många resebesked där i slutet på juli/början av augusti och sen typ tre veckor är det bara en familj som fått åka. Tycker det borde komma lite resebesked snart igen.

• Lapinette

Är nu hemma med vår guldklimp. Ett par frågor till er som kommit hem:

- läkarundersökningen var gjorde ni den. Vart vi än ringer hänvisar man vidare. Barnläkaremottagningen vi ringde hänvisade till Vårdcentralen. Vårdcentralen hänvisar tillbaka. Tröttsamt!

- försäkringskassan tar dock priset gällande tröttsamhet. Hade kontakt med dem redan innan vi åkte och jag har lärt mig att man får olika svar beroende på vem man pratar med. Damen jag pratade med på telefon sa idag att det skulle gå bra att ansöka om föräldrarpenning även om det är en svag adoption. Hon kunde skicka papper. Då sa jag (dumt nog) nej, vi går in på ert servicekontor och fixar allt. Vilket vi gjorde och efter en timmas väntan så säger damen som vi träffade där att nej, inga pengar förrän det är klart i Tingsrätten ... vilket lär ta sin lilla tid. Suck! Vet någon här vad det är som gäller?  

• Lapinette

Tusen tack för era svar om Försäkringkassan. Ska göra ett nytt försök. Varför kan de inte ha något uppskrivet där de kan kolla varje gång någon frågor gällande adoption? Så svårt ska det väl ändå inte vara? Damen vi pratade med blev osäker när jag sa åt henne att vi visst ska kunna få pengar så hon gick och frågade men fick då som svar att nej, det är Tingsrättsbeslutet som gäller.

Gällande läkare så hittade vi en tillslut! Har besök där imorgon.

• Lapinette

SK2012 - vet att det inte är någon större tröst men när du väl är hemma med en lilla så kommer du att känna att all den väntan var de värt. Vi var en av dem som hade "tur" i våras och fick först göra iordning våra papper i slutet av maj, sedan bb en månad senare och i mitten av september var vi i Korea. MEN ... då hade vi även stått i kö i över 4 år!!! Kötiden är ju kortare nu men däremot väntan på resebesked desto längre ... och det är den jobbigaste väntan. Som sagt, håll ut! Snart kommer ni vara hemma med er lilla älskling. LYCKA TILL! 

• Lapinette

SK2012 - STORT GRATTIS! Hoppas ni inte behöver vänta allt för länge på RB. 

• Lapinette

Resan till dig - stort grattis och vilken lång väntan! Jätteintressant att höra om domstolsbeslutet och att ni måste vara på plats.

Svar på tråden Sydkorea