• Marled91

Ge katt av våran mat, dumt?

Lagade lax i ugn (stektes i lite smör), ris och hade grönsaker till idag. Min katt  stod bredvid och tiggde som bara den och jag blandade ihop lax ris och ärtor i en skål och gav honom och MUMS tyckte han.

Nu såhär lite senare så börjar paranoida jag undra om det är något dumt i den där blandningen?  Min sambo säger att katter kan äta nästan precis vad som helst men jag blir så orolig över min lilla ögonsten. Vad tycker ni kan jag fortsätta ge av våran mat ibland när jag märker att han vill ha?=)

• Svar på tråden Ge katt av våran mat, dumt?
  • iaseia

Är de vana vid det brukar de inte vara några problem, vänj han noga med matrester, typ lite varje dag.
    Sen ska de ju gärna inte vara en massa krydda och sånt, ge han då hellre rått innan du tillagat det.

• TaSe

Våran katt tigger gärna vid diskbänken. Men han brukar få lite av det jag skär bort, rått såklart. Det vet jag att hans mage är byggd för.

• Marled91

Han är sex år och van vid blötmat och så, vi har bara haft honom i två veckor, våran andra katt som vi haft ett år tycker inte om nått annat än torrfoder. så jag tycker väll att det är lite roligt att ge av våran mat pga det ;)

Jag skrapade av pepparn och då är laxen bara stekt i smör så ingen krydda =)  

• Marled91
    TaSe skrev 2012-05-10 23:26:25 följande:
    Våran katt tigger gärna vid diskbänken. Men han brukar få lite av det jag skär bort, rått såklart. Det vet jag att hans mage är byggd för.
    ska man ge rått?? haha jag gav ju allt lagat.. Stekt köttfärs har han fått också. Är det dåligt? måste läsa på känner jag.
  • gempan

Katter ska inte äta något annat än kattmat! Och såklart om det fångar något själva.

Våran mat innehåller alldeles för mycket kalorier för katterna. Det är oftast pga att de fått av våran mat som de blir riktigt överviktiga och det mår ju inget katt bra av!

Det gick någon dokumentär om det där för ett tag sen... Ni gör såklart som ni vill. Min misse får bara torrfoder och han verkar nöjd med det :)

• TaSe

Ts: katten fångar ju gärna sin mat rå, vettu.
    Om både mus och fågel går ner "som den är", tror jag knappast att lite rå köttslamsa från köket kan skada.

• Marled91
    gempan skrev 2012-05-10 23:31:50 följande:
    Katter ska inte äta något annat än kattmat! Och såklart om det fångar något själva.

Våran mat innehåller alldeles för mycket kalorier för katterna. Det är oftast pga att de fått av våran mat som de blir riktigt överviktiga och det mår ju inget katt bra av!

Det gick någon dokumentär om det där för ett tag sen... Ni gör såklart som ni vill. Min misse får bara torrfoder och han verkar nöjd med det :)
    Den ena får bara torrfoder då han inte gillar nått annat och om det inte är farligt för katten så kan de väll få vanlig mat någon gång ibland? skulle aldrig få mina katter tjocka det ser jag som djurplågeri. 
    TaSe skrev 2012-05-10 23:34:52 följande:
    Ts: katten fångar ju gärna sin mat rå, vettu.
    Om både mus och fågel går ner "som den är", tror jag knappast att lite rå köttslamsa från köket kan skada.
    Okej tänkte mer om de var "farligt" med lagat mat :) men då kan han äta båda då? gäller det allt? rå köttfärs, nötkött i bitar, fläsk? Lite roligt det här, haha får göra en kokbok för katter ;D
  • ForReal
    Marled91 skrev 2012-05-10 23:41:58 följande:
    Den ena får bara torrfoder då han inte gillar nått annat och om det inte är farligt för katten så kan de väll få vanlig mat någon gång ibland? skulle aldrig få mina katter tjocka det ser jag som djurplågeri. 

Okej tänkte mer om de var "farligt" med lagat mat :) men då kan han äta båda då? gäller det allt? rå köttfärs, nötkött i bitar, fläsk? Lite roligt det här, haha får göra en kokbok för katter ;D
    Nej det kanske inte är livsfarligt men nyttigt är det inte. Avråder att öht ge katten er mat om det inte är rå köttfärs eller liknande, som liknar det utekatter fångar. Katten dör inte av att slicka av en skvätt grädde på ditt finger, men det finns ingen poäng med att ge en skål med mat. Det kan sabba magen på katten. Friska katter ska ju helst äta så mycket kött som möjligt, gärna blötfoder. Bra att läsa på, finns massor om man googlar :) Vet att det är roligt att titta på dem när de verkar tycka det är mumsigt, men nej nackdelarna överväger.
  • nemo1

Ingen människomat då katter överlag har känsligare mage än hundar. Även om katten inte får diarré så vet du ju inte om den får magknip.
    Ge en eller två RÅA kycklingvingar i veckan att gnaga på, mycket bra för deras tänder. Eller ge RÅ köttfärs. Väldigt viktigt att du inte ens tinar vingen i micron för då blir benen mjuka och farliga. Annars blötmat tex Mjau och/eller kvalitetstorrfoder från zoobutik. 

• Sara05

Har två stycken som lärt sej att det ibland finns godsaker på middagsbordet. De får små små bitar då vi äter kött fågel eller fisk, annars bara torrfoder och blötmat. Verkar inte påverka deras magar.  Ena katten älskar vindruvor så vi måste ha dem övertäckta om vi har dem framme. Hon plockar dem från fatet med tänder eller tassar, äter på dem ,bär runt dem och lämnar dem på golvet. Lagom skoj att stiga på en halv vindruva på morgonen då man stiger upp:)

Svar på tråden Ge katt av våran mat, dumt?