• Marled91

Ge katt av våran mat, dumt?

Lagade lax i ugn (stektes i lite smör), ris och hade grönsaker till idag. Min katt  stod bredvid och tiggde som bara den och jag blandade ihop lax ris och ärtor i en skål och gav honom och MUMS tyckte han.

Nu såhär lite senare så börjar paranoida jag undra om det är något dumt i den där blandningen?  Min sambo säger att katter kan äta nästan precis vad som helst men jag blir så orolig över min lilla ögonsten. Vad tycker ni kan jag fortsätta ge av våran mat ibland när jag märker att han vill ha?=)

• Svar på tråden Ge katt av våran mat, dumt?
  • liliou

Våra katter får lite ost eller skinka, slicka av smörkniven, alaska pollock torskfiléer som jag kokar till dem utan kryddor, smakbitar från bordet när det äts kyckling eller nåt annat. En av katterna gillar päron, han får smaka lite ibland. De äter allt möjligt. Ingen av mina katter är överviktiga eller mår dåligt. :)

• Marled91
    liliou skrev 2012-06-02 13:35:57 följande:
    Våra katter får lite ost eller skinka, slicka av smörkniven, alaska pollock torskfiléer som jag kokar till dem utan kryddor, smakbitar från bordet när det äts kyckling eller nåt annat. En av katterna gillar päron, han får smaka lite ibland. De äter allt möjligt. Ingen av mina katter är överviktiga eller mår dåligt. :)
    Tänker att man märker ju själv när ens katt mår dåligt av nått osv. Tänkte att vi inte ger något med kryddor i bara. Men igår när jag inte såg var han och åt på kebabköttet som låg kvar efter att vi ätit kebabpizza. Haha. Ska också börja koka fisk tror jag :)
  • nemo1
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:13:39 följande:
    Tänker att man märker ju själv när ens katt mår dåligt av nått osv. Tänkte att vi inte ger något med kryddor i bara. Men igår när jag inte såg var han och åt på kebabköttet som låg kvar efter att vi ätit kebabpizza. Haha. Ska också börja koka fisk tror jag :)
    Nej du ser inte om katten har ont då dom instinktivt döljer smärta väldigt bra. Det ska väldigt mycket till för att du ska märka om din katt har ont.
    Tänk på att fisk är högallergent för katter. 
  • ForReal
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:13:39 följande:
    Njae, det gör man väl inte. Eller hur menar du med mår dåligt? Lös i magen lär man ju märka, men annars syns det ju inte. OK om man ger en pyttebit av nåt ibland, men inte som en portion mat. 
  • Pralina 81

Om ni själva äter kött kan ni ge det ni har skurit bort innan tillagning. Köttet ska vara rått och det går även bra med kycklingben och skinn.

• ForReal
    Pralina 81 skrev 2012-06-05 10:42:07 följande:
    Om ni själva äter kött kan ni ge det ni har skurit bort innan tillagning. Köttet ska vara rått och det går även bra med kycklingben och skinn.
    Antar att du menar även ben innan tillagning, men ville bara poängtera det så ingen ger tillagade ben.
  • hyschad

Jag tycker inte att du ska oroa dig, för det gör inte jag heller. Min katt älskar mat, all sorters mat. Han är inte överviktig, har han tjuvat åt sig något som han sedan kräkts utav så har han hållit sig borta ifrån det i fortsättningen så det är smarta djur. Vet det att de har blivit dåliga utav de tidigare så tror jag inte att de ger sig på det igen, i alla fall inte vår katt. Han får fortsätta att slicka av våra tallrikar och smaka rester i lagom små mängder, det verkar vara hans njutning här i livet.

• ForReal
    hyschad skrev 2012-06-05 11:15:18 följande:
    Jag tycker inte att du ska oroa dig, för det gör inte jag heller. Min katt älskar mat, all sorters mat. Han är inte överviktig, har han tjuvat åt sig något som han sedan kräkts utav så har han hållit sig borta ifrån det i fortsättningen så det är smarta djur. Vet det att de har blivit dåliga utav de tidigare så tror jag inte att de ger sig på det igen, i alla fall inte vår katt. Han får fortsätta att slicka av våra tallrikar och smaka rester i lagom små mängder, det verkar vara hans njutning här i livet.
    Vad är lagom små mängder? Att t ex slicka av en sked med några slick kanske inte gör nåt, men att ge portioner finns inte i min värld. Om det inte är rått kött då.
  • PumpkinQueen

Det finns inget skäl att ge katter människomat.

Om du ger katten fisk finns stor risk att den blir allergisk.

Om du börjar ge den av er mat finns större risk att den börjar att tigga vid bordet och det är ju inte så trevligt.

Katter har känsliga magar. De kan lätt bli lösa i magen. Magproblem kan leda till att de börjar bajsa utanför kattlådan.

Så nej, jag skulle inte fortsätta att ge katten människomat, om jag var du. Välj ett bra kattfoder istället.

• Pralina 81
    ForReal skrev 2012-06-05 11:09:03 följande:
    Antar att du menar även ben innan tillagning, men ville bara poängtera det så ingen ger tillagade ben.

Ja precis, bra att du uppmärksammade det! Man kan även ge rå äggula till katten nån gång i veckan.
  • Bremerton

Att ge katten av eran gn mat ser jag inte som något problem alls. Så länge det inte är för kryddat eller salt så go nuts. Beror givetvis på vad det är för mat också. :) 

Själv har min lilla Thelma en förkärlek för sockerkaka vilket hon får när det är fredagsmys. När flickvännen bakar den, så sitter hon på diskbänken och riktigt nonchalant glor på och skriker för den aldrig blir färdig. :D

Hon är även galet förtjust i isbergssallad och kavring, något hon får ganska sällan då hon går runt och fiser något överdjävligt efter att ha gottat sig med denna kost. :D

Så länge dom inte får det direkt vid bordet så man slipper framtida tiggeri utan att de får det vid sin matskål så sr jag inget bekymmer med det. :)

Svar på tråden Ge katt av våran mat, dumt?