Ledsen, förvirrad, osäker...amningsstopp??
Hej föräldrar.
Min son är 8 månader och sover väldigt dåligt. Han sover 8-9 timmar på natten (INTE I STRÄCK) och på dagen tar han ca tre stycken powernaps på ca 20 minuter var. Han är allergisk mot komjölksprotein och led av kolik i flera månader som liten. Ända sedan dess känns det som att sömnen varit rubbad på något sätt och vi har aldrig lyckats komma in i några riktigt bra rutiner som jag skulle vilja, med läggning och så. Vi strävar efter att han ska sova vid 20.30 någon gång, och det gör han också ofta, men vaknar dock 4-5 gånger INNAN kl. 00. Efter midnatt vaknar han några gånger till för att ammas. Vill sedan upp 05.30 - 06.00. Han mår bra, är en storväxt kille, och har en enorm energi på dagen! (inte alltid som mamma och pappa har samma energi tyvärr).
Trots koliken så har amningen fungerat helt fantastiskt från första början. Han ammar både dag och natt, men mest kväll och natt. De senaste veckorna har en utvecklats nåt enormt och lärt sig sitta, krypa och stå inom loppet av två veckor. Han verkar också vara inne i någon slags separationsfas. Är otroligt mammig (pappig med) och blir förtvivlad när man lämnar rummet en kort stund. Detta har också lett till att jag ammat honom mer på sista tiden (det hade börjat trappas ner naturligt i och med mer riktig mat) eftersom det är en sådan trygghet för honom. Han har ett stort närhetsbehov (som alla barn såklart) och nu har detta till och med resulterat i att han får sova i min famn på kvällarna fram tills jag själv går och lägger mig. Då får han sova i sin egen säng men han vaknar efter ca 1,5 timme och sover sedan resten av natten i min säng.
Min svärmor är BVC-sköterska och kommer med råd i tid och otid. Det senaste rådet (som jag inte bett om) är att jag absolut måste sluta amma om jag vill få sova på nätterna. Hon rådde mig till och med till att ta ett piller för att få mjölken att stanna av (en medicin som är till för parkinsonpatienter egentligen, tydligen). Detta känns för mig väldigt radikalt. Jag känner mig nu osäker och lite ledsen över hela situationen... gör jag något tokigt som gör att han sovit och sover så dåligt? När han var yngre fick jag andra råd av svärmor som att sonen skulle ha fastare sovtider för att sova bättre trots att jag läst och fått förklarat av andra sköterskor att det absolut inte går att styra sömnen på så små bebisar, som han var då alltså.
Jag vill egentligen inte sluta amma riktigt än, för det känns helt fel. Skulle dock må bra av att då och då kunna bli avlastat av sambon. Som det ser ut nu är det omöjligt då det bara är jag som kan lägga honom och få honom att somna om på nätterna i och med amningen eller snuttandet eller både och. Han tar varken välling, ersättning eller napp. (Hade napp tidigare men vägrar nu).
Oj vad långt och virrigt detta blir.... hur som helst, skulle verkligen uppskatta om några av er kloka och jordnära kvinnor där ute ville ge er syn på detta! Eller om ni har råd? Erfarenheter?
1. Någon som varit med om att barnet börjat sova bättre i och med amningsstopp?
2. Borde jag låta honom sova med mig hela natten eftersom han sover bättre då, eller är det dumt i det långa loppet? Har hela tiden tänkt att jag vill att vi sover separat, men nu undrar jag varför egentligen??
3. Erfarenheter om "sluta-amma-pillret"? Någon annan som blivit rådd att sluta amma för sömnens skull?
4. Vad skulle ni ha gjort i denna situation?
Sist av allt. Jag känner inte att jag håller på att bryta samman av sömnbrist. Det funkar på nåt sätt. Oftast. Men det är väl inget drömläge att inte fått sova mer än max tre timmar åt gången på åtta månader. Och det känns surt att det är JAG som ensam får ta detta medan sambon snarkar lugnt bredvid mig natt efter natt. Trodde naivt nog att föräldraskapet skulle bli mer jämlikt.