• Fredrick

Tar hon skada..?

Hej!

Jag träffad en kvinna mellan våran 2008-hösten 2008 och hon hade då en otroligt gullig liten dotter, då 6år gammal...

Efter det tog slut hade vi sporadisk kontakt någon gång via sms och jag kom förbi deras hur på en blixtvisit 2010 och då blev dottern väldigt glad av att se mig.

Februari 2011 tog det slut mellan henne o killen, hon ringde mig och vi träffades redan samma dag och det kändes så rätt att det bara blev så direkt. Lill tjejen som då precis fyllt 9år blev jätteglad och sedan dess har lilltjejen och jag bara växt närmare och närmare varandra.Hon har bl.a. varit med mig i London, osv.

Tyvärr har mitt och kvinnans förhållande varit väldig BUMPY, en dagen ihop och andra dagen inte osv. Under en period förra sommaren så var vi från varandra i ca 1mån och när det blev bra igen så fick jag väldigt mycket frågor från lilltjejen som jag märkte började bli mer orolig för att detta skulle kunna komma till att ta slut för gått.

Hon tog verkligen till mig som sin pappa och hon blev som min dotter trots att hon har och besöker sin pappa varannan helg som bor ca 10mil bort så kände hon att jag var mer som en riktig pappa för henne, vilket var en stor ära för mig.

Precis innan jul så var det slut vilket gjorde lilltjejen jätte ledsen och orolig över att inte få träffa mig igen som det blev över sommaren, men då lovade hennes mamma att det aldrig skulle bli så igen att hon inte skulle få träffa mig men trots mammans löfte var hon inte alls nöjd med det svaret utan även jag fick verkligen bedyra att jag aldrig skulle försvinna.

Men i alla fall sedan blev det bra igen och dåligt, och bra... nu är det helt förstört och det enda jag bryr mig om är lilltjejen men tyvärr så har hennes mamma brutit hennes löfte till lilltjejen för nu får hon inte träffa mig alls, jag vägrar att ge upp henne eftersom jag tycker så mycket om henne plus att jag verkligen inte vill att hon skall känna att även jag bryter mitt löfte till henne...

Jag vet att hon är ledsen för detta och saknar mig, hon är ju 10år nu och säger att hon gör vad som helst för att få träffa mig, nu undrar jag: kan hon ta skada av detta?

• Svar på tråden Tar hon skada..?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din goda ambition att hålla kontakten med ditt exs 10-åriga dotter har verkligen kommit på skam. Om jag ska vara ärlig så låter det som om dottern har varit den enda som sett realistiskt på detta .
    Hon känner sin mamma och har varit med om hennes ombytlighet. När hon inte kunnat lita på henne i detta avseende vänder hon sig till den som bryr sig om henne, nämligen du, men som inte heller har makt över situationen.
    Allt hänger på mammans goda vilja och den tycks ju växla och kanske mest handla om henne.
    Självklart är detta en mycket svår situation för dottern som utsätts för ständiga övergivande och uppbrott. Det enda som tycks bra är ju att dottern ändå träffar sin pappa regelbundet.
    Det du har att lära dig av detta är nog att inte gå in och lova ett barn saker som du inte kan stå för. Det är till och med dåligt att gå in och skapa så mycket förväntningar hos ett barn och inte förstå att det skadar mer än det ger. 
    Barnet är i första hand beroende av och utlämnade till sina föräldrar. Det kommer inte ut något gott av att tävla med dem och bli mer populär, för att sedan försvinna.
    Det enda du kan göra är att försöka prata med mamman om att du vill ha en regelbunden kontakt med dottern för att du tycker om henne och hon om dig, men det måste ske på mammans villkor.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Fredrick

Hej Margit!

Stort tack för ditt svar...

Jag vill poängtera att jag aldrig har tävlat med mitt ex. utan hon är mamman som dottern verkligen älskar.

När det gäller min relation med hennes mamma, har min önskan alltid varit att kunna förbli vänner även efter vår relation, det har därför alltid varit väldigt viktigt för mig att om se till att om det skulle ta slut skulle det ske med värdighet! Tyvärr blev det inte så men jag hoppas på sikt att jag och hennes mamma skall kunna ha varandra som bra vänner...

När det gäller mina löften som jag gett lilltjejen har jag aldrig någonsin ens tänkt tanken på bryta dom, det spelar ingen roll hur lång tid det kommer att ta mig för att få till stånd en lösning! Tro mig jag har försökt allt, för att få en medling mellan oss vuxna för att på så sätt komma fram till en lösning för att lilltjejen och jag skall kunna träffas.

Som sagt, TACK för ditt svar... 

Svar på tråden Tar hon skada..?