Lagfart och pantbrev, reda ut begreppen...
Hej
Jag och maken är i beredskap att börja titta på hus, just nu mest i syfte att se vad man får för pengarna, kolla läget lite..
Men, detta med lagfart och pantbrev förvirrar mig (oss). Lagfart måste alla betala har jag förstått? Hur mycket är det på? Maxpris för hus har vi tänkt oss 2 milj. Helst inte mer än 1 800 000.
Men max iaf 2 milj. Vad blir lagfarten på det?
Pantbrev, där är jag mest förvirrad, ingen större summa har jag fått för mig? Är det en 'pant' på något vis man tar ut per lån? Ibland står det i annonserna att ett elelr två pantbrev finns uttagna och man kan överta det. Betyder det att man övertar säljarens lån? Kan man då öka på det lånet eller måste man ta ytterligare ett nytt lån för resterande summa? Det är ju sällan folk säljer för enbart det de har kvar i lån menar jag..
Det kan nog förvisso löna sig att ta över ett lån, iaf om räntan på det lånet är mindre än räntorna idag. Då blir det ju bara en mindre summa med en dyrare ränta.
Om det finns någon som kan reda ut detta är jag väldigt tacksam! (Vill inte känna mig som ett fån när jag står där på visningen och mäklaren babblar på
)