• Anonym (Snurrig)

Lagfart och pantbrev, reda ut begreppen...

Hej

Jag och maken är i beredskap att börja titta på hus, just nu mest i syfte att se vad man får för pengarna, kolla läget lite..

Men, detta med lagfart och pantbrev förvirrar mig (oss). Lagfart måste alla betala har jag förstått? Hur mycket är det på? Maxpris för hus har vi tänkt oss 2 milj. Helst inte mer än 1 800 000.

Men max iaf 2 milj. Vad blir lagfarten på det?

Pantbrev, där är jag mest förvirrad, ingen större summa har jag fått för mig? Är det en 'pant' på något vis man tar ut per lån? Ibland står det i annonserna att ett elelr två pantbrev finns uttagna och man kan överta det. Betyder det att man övertar säljarens lån? Kan man då öka på det lånet eller måste man ta ytterligare ett nytt lån för resterande summa? Det är ju sällan folk säljer för enbart det de har kvar i lån menar jag..

Det kan nog förvisso löna sig att ta över ett lån, iaf om räntan på det lånet är mindre än räntorna idag. Då blir det ju bara en mindre summa med en dyrare ränta.

Om det finns någon som kan reda ut detta är jag väldigt tacksam! (Vill inte känna mig som ett fån när jag står där på visningen och mäklaren babblar på )

• Svar på tråden Lagfart och pantbrev, reda ut begreppen...
  • Anonym

Japp, lagfarten måste alla betala. Den är beviset på att man äger huset, och den är 1,5 % av det man betalar för huset. (Dyrt, javisst...)

Pantbrev är något banken behöver som säkerhet för lånen, och man behöver pantbrev för motsvarande summa som man har lån för. Pantbreven följer dock med fastigheten, så om föregående ägare har pantbrev uttagna på 1,5miljon och ni behöver låna 1,6 miljoner så behöver ni bara betala för det extra som behövs.

Men avgiften är annars 2 % för pantbrev.

Man kan aldrig ta över säljarens lån, med deras ränta, dock... Lån är personliga. Så när fastigheten säljs så löser de sitt lån, och ni tar ett eget. Men ni får använda de pantbrev som redan finns.

• Anonym (Snurrig)
    Anonym skrev 2012-05-11 08:43:07 följande:
    Japp, lagfarten måste alla betala. Den är beviset på att man äger huset, och den är 1,5 % av det man betalar för huset. (Dyrt, javisst...)

Pantbrev är något banken behöver som säkerhet för lånen, och man behöver pantbrev för motsvarande summa som man har lån för. Pantbreven följer dock med fastigheten, så om föregående ägare har pantbrev uttagna på 1,5miljon och ni behöver låna 1,6 miljoner så behöver ni bara betala för det extra som behövs.

Men avgiften är annars 2 % för pantbrev.

Man kan aldrig ta över säljarens lån, med deras ränta, dock... Lån är personliga. Så när fastigheten säljs så löser de sitt lån, och ni tar ett eget. Men ni får använda de pantbrev som redan finns.
    Jaha! Tack Då får vi alltså säljarnas pantbrev på 1,5 miljoner, sen 'köper' vi ett eget för resterande 100 000 kr?
    Då blir pantbrevskostnaden 2000 kr?
    Lagfarten för nämda summa blir alltså 24 000?

Har jag fattat det hela då?
  • Vinterankan

Det intressanta med pantbrev är att det finns för att hålla reda på vilka lån som finns på en fastighet och är en administrativ avgift. Och där får man betala med en procentsats fastän det rimligen är samma administrativa arbete att utfärda pantbrev på 1 miljon som på 4 miljoner. Och sedan så betalar man en administrativ avgift på 375 kr på denna administrativa avgift. Ett bra system för att få in en väldigt massa pengar helt enkelt...

• Anonym (Snurrig)
    hopparmamma skrev 2012-05-11 08:48:15 följande:
    Skulle ni köpa tomt och bygga helt nytt hus betalar ni bara lagfart för tomten. 
    Aha, ja det är nämilgen också en idé, men min kära man har inte riktigt klart för sig vad det skulle kräva i eget engagemang Det lär kosta mer än 2 miljoner (förmodligen, ytterst få tomter kostar mindre än 600 000 kr här om man int evill bo låååååååååååångt bort från ära och redighet) och det betyder att mycket får vi göra själva. Visst, himla kul kanske, men han är nog inte beredd att ge upp sin hobby som tar minst en kväll i veckan samt minst en heldag av helgen, oftast två och ibland fredag-lördag-söndag och jag är inte villig att låta bygget ta flera år bara för det.

Så det får nog bli ett färdigt med lite fix på bara 
  • Anonym (Snurrig)
    Vinterankan skrev 2012-05-11 08:52:01 följande:
    Det intressanta med pantbrev är att det finns för att hålla reda på vilka lån som finns på en fastighet och är en administrativ avgift. Och där får man betala med en procentsats fastän det rimligen är samma administrativa arbete att utfärda pantbrev på 1 miljon som på 4 miljoner. Och sedan så betalar man en administrativ avgift på 375 kr på denna administrativa avgift. Ett bra system för att få in en väldigt massa pengar helt enkelt...
    Drygt! Men de kan ta betalt de, bankerna..  Förhoppningsvis gör vi det endast en gång så.. Men drygt iaf!
    Och där kom den där avgiften in som jag undrade över, den står nämligen med i vissa av annonserna har jag sett, som just pantbrev, men jag hade för mig att det var % på något och blev förvirrad där, om det var på lagfarten eller om det var på båda, och om lagfart och pantbrev var samma sak.. Så jag tänkte att här finns nog någon som vet Och det gjorde det!
  • Anonym
    Anonym (Snurrig) skrev 2012-05-11 08:49:29 följande:
    Jaha! Tack Då får vi alltså säljarnas pantbrev på 1,5 miljoner, sen 'köper' vi ett eget för resterande 100 000 kr?

Stämmer bra!
  • Anonym
    Anonym (Snurrig) skrev 2012-05-11 08:49:29 följande:

Eller ja, ni måste ju säkert ha en kontantinsats  också... Så ett lån på 1,6 miljoner + kontantinsatsen - dvs hela summan ni betalar för huset, är det som ligger till grund för lagfartskostnaden...
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym skrev 2012-05-11 09:09:21 följande:
    Eller ja, ni måste ju säkert ha en kontantinsats  också... Så ett lån på 1,6 miljoner + kontantinsatsen - dvs hela summan ni betalar för huset, är det som ligger till grund för lagfartskostnaden...
    Haha ja jag tänkte på det men glömde det i hastigheten Jag menar att slutsumman på huset är det som ligger till grund för lagfarten, men slutsumman för lånet ligger till grund för pantbrevet?

Så: Slutsumma hus 1 800 000 kr = lagfart: 27 000 kr.
    Pantbrev: Övertar ett på 1 500 000 kr (administrativ avgift på det säkert...) och 'köper' ett på resterande 100 000 kr = 2000 kr, plus ev administrativ avgift.
    Summa sumarum, extra utgifter för husköpet: 29 750 kr (förutsatt att de tar ut administrativ avgift får både övertagandet av pantbrev och 'köpandet' av ett.)

Bra, då har jag en riktlinje att gå efter, då vet jag vad vi behöver ha extra, utöver kontantinsats  
    Tack så mycket! 
  • Louise9204

Kul att höra att någon är lika förvirrad som jag! :D

Men vi är riktigt nära att skriva på pappren på vårt blivande hus nu, och det köper vi för 300 000 (I Värmland finns det så billiga hus, FINA såna ;)) och då behöver vi ha ca 8 000 till lagfart, och huset har pantbrev på 660 000 redan, och vad jag förstått så är det så länge pantbrevet inte understiger det vi köper huset för så behöver inte vi ta ut något pantbrev. Sedan fick vi ta ett privatlån till kontantinsatsen på ca 50 000 då vi inte har de pengarna själva.

Hoppas ni också hittar drömhuset snart! :)

• Anonym (Snurrig)
    Louise9204 skrev 2012-05-11 11:10:59 följande:
    Kul att höra att någon är lika förvirrad som jag! :D

Men vi är riktigt nära att skriva på pappren på vårt blivande hus nu, och det köper vi för 300 000 (I Värmland finns det så billiga hus, FINA såna ;)) och då behöver vi ha ca 8 000 till lagfart, och huset har pantbrev på 660 000 redan, och vad jag förstått så är det så länge pantbrevet inte understiger det vi köper huset för så behöver inte vi ta ut något pantbrev. Sedan fick vi ta ett privatlån till kontantinsatsen på ca 50 000 då vi inte har de pengarna själva.

Hoppas ni också hittar drömhuset snart! :)
    Tack! Tyvärr dröjer det nog då vi inte heller har till kontantinsats än och det billigaste att hitta här är ett ruckel för 750 000 kr. Det är dessutom lite för litet, men det går ev att göra ett rum till på övre plan då det är en stor möblerbar hall där.

1 350 000 finns ett för också, men det är lite att göra på det, det går att bo i som det är nu men snart nog vill man nog renovera badrummet.  Det SER ok ut, om man målar om (tack och lov väv på väggen så det går att få snyggt utan att byta ut någon vedervärdig plastmatta haha) så man 'står ut' ett tag, men om det är behov pga läckage eller så vet jag inte.

Värmland är fint också, men vi har inga jobb där och våra resp barn bor här.
  • Louise9204
    Anonym (Snurrig) skrev 2012-05-11 11:18:39 följande:
    Tack! Tyvärr dröjer det nog då vi inte heller har till kontantinsats än och det billigaste att hitta här är ett ruckel för 750 000 kr. Det är dessutom lite för litet, men det går ev att göra ett rum till på övre plan då det är en stor möblerbar hall där.

1 350 000 finns ett för också, men det är lite att göra på det, det går att bo i som det är nu men snart nog vill man nog renovera badrummet.  Det SER ok ut, om man målar om (tack och lov väv på väggen så det går att få snyggt utan att byta ut någon vedervärdig plastmatta haha) så man 'står ut' ett tag, men om det är behov pga läckage eller så vet jag inte.

Värmland är fint också, men vi har inga jobb där och våra resp barn bor här.
    Ja, det är sjukt hur dyra husen är i stan... Och man måste ju känna att man trivs även om det finns en del man vill göra om för man vill ju såklart göra om till sitt eget, men ett ruckel som tar år att renovera känns inte såå kul... Och likadant om huset har fuskskador ska man passa sig.
    Vi måste byta hela brädfodringen på huset, vilket kommer ta både en massa tid och pengar. Som tur är så är min sambo snickare och kan göra det mesta själv så vi kan jobbet gratis, men det är ändå ett riktigt tråkigt projekt att behöva sätta igång med direkt... Sen vill vi totalrenovera badrum o kök. Allt får ju ta sin tid och vi får ta det när vi har råd... Det känns ändå roligt för det är ju verkligen vårt egna där vi förhoppningsvis ska bo sen :)

Är ni inne på det för 1 350 000? Badrum är ju verkligen prio ett tycker jag, men det går ju att göra mycket utan att totalrenovera för att ändå få det fräscht tills man vill & kan renovera :)
  • Anonym (Snurrig)
    Louise9204 skrev 2012-05-16 10:22:50 följande:
    Ja, det är sjukt hur dyra husen är i stan... Och man måste ju känna att man trivs även om det finns en del man vill göra om för man vill ju såklart göra om till sitt eget, men ett ruckel som tar år att renovera känns inte såå kul... Och likadant om huset har fuskskador ska man passa sig.
    Vi måste byta hela brädfodringen på huset, vilket kommer ta både en massa tid och pengar. Som tur är så är min sambo snickare och kan göra det mesta själv så vi kan jobbet gratis, men det är ändå ett riktigt tråkigt projekt att behöva sätta igång med direkt... Sen vill vi totalrenovera badrum o kök. Allt får ju ta sin tid och vi får ta det när vi har råd... Det känns ändå roligt för det är ju verkligen vårt egna där vi förhoppningsvis ska bo sen :)

Är ni inne på det för 1 350 000? Badrum är ju verkligen prio ett tycker jag, men det går ju att göra mycket utan att totalrenovera för att ändå få det fräscht tills man vill & kan renovera :)
    Jaaaa,v i vill väldigt gärna ha det, grejen är att det är ljusblå toalett och så, så det är det som är fult, sen är det nå fult trä på en slags avställningsyta, men det går ju att måla. Sen är det plasttapet på väggen, men i diskret färg så det går ju att ta pö och pö.
Svar på tråden Lagfart och pantbrev, reda ut begreppen...