• Anonym (Hypokondriker)

Propp i benet eller vad kan det vara ?

Jag har fått ett litet blåmärke på vaden det är väl en-två centimeter i diameter, jag har inte ont om jag trycker på det , vet inte riktigt hur länge jag haft det men det blir inte större. Min mamma har haft propp i benet och förra graviditeten så fick jag göra ett blodprov om hur stor benägenhet jag har att få det men dom ansåg att det inte fanns någon risk så har inte blivit behandlad annorlunda på något sätt. Har även haft jätte bra blodtryck och inget oroväckande. Är i vecka 32 idag men är orolig för att det ska vara en propp i vaden jag fått. Ingen rodnad har jag heller och ingen feberkänsla, ibland får jag som kramp i vaderna men det får jag ju i båda benet och ibland stramar det i benet jag har blåmärket på men det är längre ner på vaden än där blåmärket är. Jag är 22 år gammal. Hur orolig behöver jag vara? Jag kan stödja på benet utan problem har dock problem med foglossning så kan ju vara det som påverkar benet tänker jag.

• Svar på tråden Propp i benet eller vad kan det vara ?
  • fläta

På din beskrivning här skulle jag säga att du inte behöver vara orolig alls. Att stöta till benet så att ett blåmärke uppstår kan man råka göra helt utan att vara medveten om det. Och det tycker jag verkar vara vad det är frågan om i ditt fall. 

• hymafr

Bra att du har koll på dig själv och reagerar på det som verkar ovanligt och misstänksamt.

Jag har dock aldrig hört talas om att en propp inte skulle göra jätteont.

Förmodligen har du slagit emot något utan att tänka på det. Om man slår i just precis där det finns ett ytligt blodkärl så kan man få ett blåmärke utan att det har gjort ont när man slog i.

Jag anser inte att du behöver vara orolig alls.      

• Anonym (ssk)

Svullnad och att det känns hårt är vanligaste symptomen på bentrombos, ev. feber o ömhet. Så du har troligtvis bara slagit dig utan att du märkt.

• Fia 28

Har för mej att det ska vara större blåbärke än så och 1-2cm låter väldigt litet. Däremot har jag haft propp i benen som vandrat till lungorna UTAN blåmärken, så allt är tydligen möjligt. Men jag tror inte det är något farligt i detta fall. Får man inte lättare blåmärken när man är gravid?

• Mandelsassa

Kan det vara ett blodkärl som brustit? Blev så för mig en gång på handleden och då fick jag som ett blåmärke.

Bättre att gå till vc och kolla upp det om du är orolig, hellre gå en gång för mycket än en gång för lite. 

• sweetbird

Jag har haft propp i benet och det gjorde super ont! Spände tryckte och värkte , blev som en typ bulle / knut på benet, jag är gravid nu och tar Fragmin sprutor varje dag så jag inte ska få blodpropp ,

• Fia 28

Borde kanske läst att du var hypokondriker innan jag svarade. Kan ju tillägga att jag har nästan alltid ett blåmärke nånstans på kroppen. Just nu har jag två på låret, men har inte den blekaste aning vad jag gjort för att få dem.

• Anonym (Hypokondriker)
    sweetbird skrev 2012-05-11 10:34:57 följande:
    Jag har haft propp i benet och det gjorde super ont! Spände tryckte och värkte , blev som en typ bulle / knut på benet, jag är gravid nu och tar Fragmin sprutor varje dag så jag inte ska få blodpropp ,
    Jag har ju som sagt tagit blodprov men dom ansåg inte att en graviditet skulle öka risken att få en propp så behöver inte ta det. Det är säkert jag som oroar mig för mycket men kändes bra att läsa att jag inte behöver oroa mig.
    Fia 28 skrev 2012-05-11 10:39:49 följande:

Borde kanske läst att du var hypokondriker innan jag svarade. Kan ju tillägga att jag har nästan alltid ett blåmärke nånstans på kroppen. Just nu har jag två på låret, men har inte den blekaste aning vad jag gjort för att få dem.

Det är inte så allvarligt men jag tror alltid att jag drabbats av det värsta.
Svar på tråden Propp i benet eller vad kan det vara ?