• Anonym (Pass)

Blir inte klok på exet, vad gäller oss?

Gemensam vårdnad om barnen, växelvis boende 14 dagar,

Jag, min fru, hennes två barn och mina två barn från tidigare förhållande har längtat efter en utlandssemester i över fem år och nu kom möjligheten att äntligen fått både råd och hittat en resa för oss 6 personer som vi bokade men det går ännu att avboka.

Problemet uppstod när jag informerade (i god tid) mina barns biomamma att vi tänkte åka utomlands en vecka under min boendeperiod med barnen och att barnen saknar pass, skickade passansökan till exet för medgivande av utförande av pass för minderåriga.

Hon vägrar skriva under den och säger nu att barnen ska inte få åka med på vår semesterresa och nu funderar vi på hur det blir för barnen? De kommer ju bli ledsna när de får veta att vi kommer att åka och de fick inte följa med pga att deras mamma vägrar skriva på passansökan!!!

Är det någon som vet vad som egentligen gäller i det här med pass för semester utomlands, barnen är folkbokförda på mammans adress men vi har gem vårdnad och växelvis boende kan hon ändå göra så här ????

Vi är svenska och vi vill bara ha möjligheten att resa utomlands på semester tillsammans!!

• Svar på tråden Blir inte klok på exet, vad gäller oss?
  • Anonym

Ja det är klart hon kan men sen kan man diskutera om varför hon gör det och om det är rätt att göra så. Iallafall borde du informerat henne innan så hon var medveten om det innan du lämna fram papper om pass. Man får lite som man beter sig licksom

• TaSe

Tyvärr har hon all makt att stoppa passansökan. Men hur ska hon förklara det för barnen?

• Insatt

Hon kan vägra bara på pin kiv, det händer. Klart barnen kommer bli ledsna på henne, men det är väl så hon vill ha det.

• Anonym (Pass)
    Anonym skrev 2012-05-11 14:53:53 följande:
    Ja det är klart hon kan men sen kan man diskutera om varför hon gör det och om det är rätt att göra så. Iallafall borde du informerat henne innan så hon var medveten om det innan du lämna fram papper om pass. Man får lite som man beter sig licksom
    Hon var medveten om att vi funderat länge på en resa utomlands tillsammans innan ja gav henne passansökan. Är det rätt att hon har rätt att neka barnen att följa med på min semester under min vecka ?
    Barnen själva vill ju följa med på semester utomlands.
  • Insatt

Bara man har gemensam vårdnad kan man vägra så det behöver inte ha med boendet att göra. Så en förälder som har stuckit och som aldrig träffar barnen kan vägra pass just for the fucking fun of it ifall hen har vårdnad. 

• Insatt
    Anonym (Pass) skrev 2012-05-11 14:59:36 följande:
    Hon var medveten om att vi funderat länge på en resa utomlands tillsammans innan ja gav henne passansökan. Är det rätt att hon har rätt att neka barnen att följa med på min semester under min vecka ?
    Barnen själva vill ju följa med på semester utomlands.
    Ja, hon har rätt att neka. Vems vecka det är spelar ingen roll. 
  • Anonym (Pass)
    TaSe skrev 2012-05-11 14:55:24 följande:
    Tyvärr har hon all makt att stoppa passansökan. Men hur ska hon förklara det för barnen?
    Vet inte, vi har förklarat för barnen i alla fall att om mamma inte skriver på passansökan nu så kan ni tyvärr inte följa med utomlands då landet kräver pass!!
  • Anonym (Pass)

Och barnen frågar varför skriver inte mamma på passet då? Vi vill ju åka.....
    Enkelt fråga mamma varför ni inte får pass och varför ni inte får åka med oss en vecka utomlands istället för att vara hemma i Sverige hela sommarlovet !

• Insatt
    Anonym (Pass) skrev 2012-05-11 15:08:29 följande:
    Och barnen frågar varför skriver inte mamma på passet då? Vi vill ju åka.....
    Enkelt fråga mamma varför ni inte får pass och varför ni inte får åka med oss en vecka utomlands istället för att vara hemma i Sverige hela sommarlovet !
    Du får försöka vara så ärlig som möjligt utan att lägga värderingar i det du säger. Mamma sa nej till pass så nu kan de inte åka och det tycker både du och barnen är jättetråkigt. 
Svar på tråden Blir inte klok på exet, vad gäller oss?