• mlane

Genusförskola eller dylikt i Malmö?

Hej!!

Jag är ny här på FL och sorry om det redan finns en sån här tråd. 

Har ni någon erfarenhet av bra förskolor i Malmö med inriktning mot genus/queer/intersektionalitet? 

Jag har BF i oktober och för mig och min sambo är det viktigt med en skola med genusinriktning, alternativt en förskola där det arbetar flera genusmedvetna pedagoger. Tips mottages väldigt tacksamt!

• Svar på tråden Genusförskola eller dylikt i Malmö?
  • mlane

Jag bumpar den här lite. Ingen som har hört om någon bra genusförskola? Den jag vet om, som jag fått rekommenderad, är föräldrarkoopeerativet Spaden. Men jag vill höra om någon som har personliga erfarenheter :)

tack 

• Malmömamma
    MÅSTE tipsa om denna rapport som en kompis blev tipsad om av en läkare:
    www.med.lu.se/content/download/52474/336373/f...

Det är utvärdering av Malmös förskolor som arbets och miljömedicin i Skåne har gjort - här kan man svart på vitt se hur ofta t.ex. toaletterna städas, om lekredskapen besiktigas, om skolan har mögel eller fuktproblem etc. några år på nacken nu visserligen men det närmaste en heltäckande bild som jag sett! Jättestor skillnad mellan de olika stadsdelarna dessutom så man kanske ska sattsa på barnomsorg utanför centrum! Tycker alla föräldrar borde ha möjligheten att se och läsa sådana här rapporter som sin kommuns förskolor. Ska tydligen finnas liknande för Helsingborg.

Skippa den tråkiga texten i början - det är i slutet av rapporten som alla tabeller finns så att man kan jämföra förskolorna!
  • mlane
    Malmömamma skrev 2012-06-11 10:35:27 följande:
    MÅSTE tipsa om denna rapport som en kompis blev tipsad om av en läkare:
    www.med.lu.se/content/download/52474/336373/f...

Det är utvärdering av Malmös förskolor som arbets och miljömedicin i Skåne har gjort - här kan man svart på vitt se hur ofta t.ex. toaletterna städas, om lekredskapen besiktigas, om skolan har mögel eller fuktproblem etc. några år på nacken nu visserligen men det närmaste en heltäckande bild som jag sett! Jättestor skillnad mellan de olika stadsdelarna dessutom så man kanske ska sattsa på barnomsorg utanför centrum! Tycker alla föräldrar borde ha möjligheten att se och läsa sådana här rapporter som sin kommuns förskolor. Ska tydligen finnas liknande för Helsingborg.

Skippa den tråkiga texten i början - det är i slutet av rapporten som alla tabeller finns så att man kan jämföra förskolorna!
    Tack för tipset, har laddat ner och börjat läsa. Spännande :)
Svar på tråden Genusförskola eller dylikt i Malmö?