• Anonym (Fattig)

Måste akut till tandläkare, ger de faktura? HJÄLP!

Är studerande och lever på mindre än existensminimum efter att hyran är betald. Tuggade igår sönder en tand så det blev en vass kant kvar som skär mig i tungan och det gör dessutom ont :( Har definitivt inga pengar just nu till tandvård så undrar om ni vet nån tandläkare i västra Götaland där man kan betala mot faktura? Har fått för mig att man inte får det annars? Vad ska man göra? :(

• Svar på tråden Måste akut till tandläkare, ger de faktura? HJÄLP!
  • Kjellgren

Ring och hör dig för. Kanske kan de göra en provisorisk fyllning som är lite billigare om du ska betala med faktura? Och göra en permanent fyllning senare?

Tyvärr är erfarenheten för alla tandläkare jag känner att chansen att få betalt för en akutbehandling av en okänd patient som vill ha faktura är rätt dålig varför få tandläkare erbjuder faktura om man inte känner patienten sedan tidigare, inte ens FTV erbjöd faktura när jag jobbade där.

• Anonym

Det borde gå bra.
    SJälv har jag tagit lån genom min tandläkare (ett kreditbolag de samarbetar med) helt utan kostnad.

• Ravenna

DU kan få det på faktura hos de flesta tandläkare, till och med folkis, men ring först och kolla! Det blir ofta en liten extra avgift för faktureringen (typ 50-100 kr) alt en uppläggningsavgift om du vill göra en avbetalningsplan.

Du får 300 kr i bidrag om du är under 29 år.

Högkostnadsskyddet kickar in vid 3000 kr - över det så får du delar av beloppet betalt.

Jag skulle spontant tippa att en lagning som den du beskriver landar någonstans runt 1000-1500 kr, beroende på vad det är för en tand. Dra av bidraget och du landar runt 700-1200 kr.

Det borde du fixa om du tar det på faktura och prioriterar denna räkning nästa månad.

Lycka till!

• Anonym (Fattig)

Jag vill att de drar ut den, de mesta av den har gått sönder :( kan man få det på faktura tror ni? Dessvärre har jag 9 månader kvar på en bet anm jag drog på mig 5 år sen så ett lån får jag inte :( har provat. Hos vårdcentral får man betala mot faktura så undrar varför inte tandläkare erbjuder det som standard.. Inte så man tänker skita i att betala och hamna på kf igen när man snart äntligen slipper dem.

• Anonym
    Anonym (Fattig) skrev 2012-05-11 16:18:09 följande:
    Jag vill att de drar ut den, de mesta av den har gått sönder :( kan man få det på faktura tror ni? Dessvärre har jag 9 månader kvar på en bet anm jag drog på mig 5 år sen så ett lån får jag inte :( har provat. Hos vårdcentral får man betala mot faktura så undrar varför inte tandläkare erbjuder det som standard.. Inte så man tänker skita i att betala och hamna på kf igen när man snart äntligen slipper dem.

Tänk på att en akuttid blir dyrare.
    Du kan köpa något som heter Kavit (tror jag) på apotetek och lägga på de vassa kanterna, tills du får en tid. Det är en typ av lagningspasta, som stelnar.

Är du inskriven hos folktandvården? Ring isf dit du är inskriven, annars kan du ringa till vilken mottagning som helst o be om en akuttid. Eller vänd dig till en privattandläkare.
  • Anonym

Jag gick på akuttid hos kommunens folktandvård (en söndag). De tog inte betalt då utan skickade faktura sen.

Var billigare än hos en privattandläkare på en vardag.

950kr betalade jag.

Ring och kolla.

• Anonym (Fattig)

Kavit? Det lät intressant. Vad kostar det? Jag är inte skriven nånstans, sist gick jag till en privattandläkare men har flyttat så blir för långt att åka dit :( vill ba ha väck tandhelvetet! Åh varför måste tandvård va så jäkla dyrt?! Känns som man nästan måste va höginkomsttagare för att klara det :-/

• Anonym (Fattig)
    Anonym skrev 2012-05-11 16:27:20 följande:
    Jag gick på akuttid hos kommunens folktandvård (en söndag). De tog inte betalt då utan skickade faktura sen. Var billigare än hos en privattandläkare på en vardag. 950kr betalade jag. Ring och kolla.

Hur många dagar har man på sig att betala fakturan? Hmm får ringa, men tar de kreditupplysning om man vill ha faktura?
  • Anonym (Fattig)

Ibland blir man så frustrerad att jag bara vill slå ut alla tänder och skaffa löständer :P känns som det hela tiden är något med tänderna :( ändå är jag noga med munhygien men verkar som jag har kass kvalité på tänderna :(

• Anonym
    Anonym (Fattig) skrev 2012-05-11 16:31:16 följande:
    Hur många dagar har man på sig att betala fakturan? Hmm får ringa, men tar de kreditupplysning om man vill ha faktura?
    Jag kan inte minnas att de tog någon kreditupplysning, det var bara det att man inte kunde betala på plats (antar att de inte vill ha en massa kontanter där + att det hade tagit tid de inte hade). Att laga tanden tog typ en kvart!

10 dagar eller 30. Jag minns inte.

Jag ringde 1177 för att få telefonnummer till den klinik som hade akutvården just den helgen. Vet inte hur det går till där du bor.
Svar på tråden Måste akut till tandläkare, ger de faktura? HJÄLP!