• Anonym (hjälplös)

min styv son vill flytta till oss men mamman säger nej..

Min sambo har en 13 årig son som blir 14 i sommar. han bor hos sin mamma men vill flytta till oss har velat det i nu 3 års tid men mamman säger nej. 

Har inte sonen nån bestämmande rätt tänkte han är ju snart 14 ?? eller vad gäller??

Det värsta är när han har sån ångest när han ska åka hem till sin mamma, det skär i hjärtat när man ser hur dåligt han mår för han vill ju bo hos oss...

• Svar på tråden min styv son vill flytta till oss men mamman säger nej..
  • hellokill3r

oftast lyssnar man mer på barn i tonåren än barn som är yngre än tonåren, men nej, man har ingen självbestämmanderätt över vart man vill bo förrän man är 16 år.

• hellokill3r
    älskarminfamilj skrev 2012-05-11 18:32:37 följande:
    Det är väl 12 år som gäller ???

Nej det har dom tagit bort för typ 10 år sen.
  • hellokill3r
    http://www.socfamratt.se/fragorasvar/barnsvilja/341-naer-far-barnet-sjaelv-bestaemma-sjaelv

"När får barnet själv bestämma själv?

Vi har växelvis boende, men min son säger att han inte vill bo hos sin pappa. Får han bestämma själv när han är över 12 år?
    Svar:
    Det finns en utbredd uppfattning hos många föräldrar att barn får bestämma i frågor om vårdnad, boende och umgänge när de fyllt 12 år. Men så är inte fallet, det ska alltid barnets vårdnadshavare göra. Den rättsliga vårdnaden innebär nämligen en rätt och skyldighet att bestämma över barnets personliga angelägenheter som innefattar beslutet var barnet ska bo.  "
  • Anonym (hjälplös)

men funkar det inte så nu om man går via rätten att dem hör på barnets talan?? å tar ställning därifrån  eller jag kanske har uppfattat det fel

• hellokill3r

Grejen som är, är dock att när man är 16 år gammal får man ändra sin folkbokföringsadress utan vårdnadshavarnas iblandning och då kan sonen ändra adress och helt enkelt bosätta sig där han skriver sig.

• hellokill3r
    Anonym (hjälplös) skrev 2012-05-11 18:38:58 följande:
    men funkar det inte så nu om man går via rätten att dem hör på barnets talan?? å tar ställning därifrån  eller jag kanske har uppfattat det fel

Ja om det blir en umgänges och boendetvist så lyssnar de självklart på barnet, men det är inte säkert att det blir som barnet vill bara därför.
  • Frontline
    Anonym (hjälplös) skrev 2012-05-11 18:38:58 följande:
    Jo dom lyssnar givetvis på barnets vilja och bestämmer hur det blir med det i åtanke..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden min styv son vill flytta till oss men mamman säger nej..