Inlägg från: Utropstecknet |Visa alla inlägg
  • Utropstecknet

vadå HEN

Amy27 skrev 2012-05-12 14:51:49 följande:
    Ännu en tråd där TS fullständigt missuppfattat meningen med ordet hen.
    Varför startar man trådar när man inte har all info?!? Hört talas om Google??

Hen ska inte ersätta han/hon och ingen är ute efter att förbjuda flickor att ha rosa! Eller pojkar att ha blått!!

Hen ska användas när man inte kan könet på den man pratar om tex...
    Om jag inte känner till könet på personen jag pratar om säger jag ex.; personen, individen, människan, barnet, ungdomen, pensionären eller yrket människan innhar ex. läkaren, polisen, brandmannen. Jag förstår inte hur ett behov efter ett ord som "hen" har uppstått?
  • Utropstecknet
    katalysator skrev 2012-05-12 15:03:34 följande:
    Variationsbehov. Det känns otroligt stelt när man fem meningar i rad har skrivit om "barnet".
    Och det ser mindre stelare ut om du skriver hen? Hur ser böjningsformerna ut för hen?
  • Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 15:08:37 följande:

Använder du aldrig hon, han eller andra personliga pronomen heller? Hen används ju på samma sätt, fast när man inte vet könet.
    Det blir alltså hens?
  • Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 15:06:27 följande:

Hen är ett pronomen. Men för all del, om du inte använder pronomen alls, så.

A: Kan du ringa mormor.
    B: Vad har mormor för nummer?
    A: Mormor har 123456.
    B: Ah...Mormor var inte hemma. Eller, mormor svarade inte i allafall.

Jag antar att du skulle byta ut mormor mot hon i åtminstone hälften av raderna. Blir styltigt annars.

Samma ska med hen, då man inte vet könet på personen man pratar om.

Det är väl väldigt sällan du ringer någon som du inte vet vem det är? Är det för dig en helt okänd person har den ju ofta någon slags funktion; handläggare, läkare, lärare eller dyl. Hen bidrar ju endast till att skapa merfrågor.

A: Jag ringde hen men hon hade gått för dagen.

B: Vem menar du?

A: Min försäkringshandläggare.    
  • Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:18:36 följande:
    A: Jag ringde min försäkringshandläggare, men hen hade gått för dagen.

(om man nu inte vet sin handläggares kön)
    Mig veterligen meddelas man namnet på ens handläggare. Jag kan ärligen inte komma på en enda situation där ordet hen verkligen behövs. Att många av er sedan ser ordet som en tillgång är en helt annan sak. 
  • Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:18:36 följande:
    A: Jag ringde min försäkringshandläggare, men hen hade gått för dagen.

(om man nu inte vet sin handläggares kön)
    Annars kan man ju faktiskt säga att personen/människan/handläggaren hade gått för dagen.
  • Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:25:48 följande:
    Okej, då hittar vi på en situation då. Du får ett brev hem med namn på din handläggare. Hen heter Kim Andersson. 

Eller exempelvis när det ringer läkare till en och det är olika varje gång.
    A: Nu ringde läkaren.
    B: Ah, vad sa hen?

Har du skrivit en lång text någon gång? De flesta av oss använder använder "han eller hon" någon gång i texten. Detta skulle då kunna bytas ut mot hen.
    Då ringer jag kontoret och frågar efter Kim Andersson. Om Kim Andersson inte är där ber jag att få återkomma eller så ber jag receptionisten att meddela Kim att ringa upp mig snarast möjligast. Ser inget behov av att använda hen i denna situation.

A: Nu ringde läkaren.

B: Vad sa läkaren då?

Jag har skrivit långa texter och uppsatser och har personligen aldrig haft något behov av att använda hen. Att sedan andra ser det som en tillgång är en sak men något egentligt behov finns det. Det är som att uppfinna hjulet två gånger och man måste har förståelse för att vissa av oss finner det helt onödigt.
  • Utropstecknet
    katalysator skrev 2012-05-12 15:31:26 följande:
    Som sagt, det handlar om vilken ton man vill förmedla och är bara ytterligare ett ord som hjälper till att variera språket så att det i vissa lägen kan kännas mer flytande. Självklart finns det massvis med andra ord man kan använda istället, så ingen kommer någonsin att bli tvingad att skriva hen om det känns onaturligt eller obekvämt. Men tänk meningen i ett lite längre sammanhang, t.ex.:

"Jag ringde min försäkringshandläggare, men personen hade gått för dagen. Hen har semester resten av veckan men jag får kontakta en annan handläggare imorgon. Om jag inte får tag på denne heller kommer jag att bli arg!"
    Jag hade formulerat mig såhär istället inom de ramarna du angett;

Jag ringde min försäkringshandläggare men personen hade gått för dagen. Tydligen har människan semester resten av veckan så jag får kontakta en annan handläggare imorgon. Om jag inte får tag på denne heller kommer jag att bli arg!
  • Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:37:51 följande:
    Nej, om du aldrig använder dig av han eller hon så är det väl uppenbarligen inget ord du behöver. Själv har jag ofta hamnat i situationer där jag velat ha ett smidigare sätt att skriva han eller hon, och nu har jag det.
    Jag använder mig ofta av han eller hon men har för den sakens skull inget behov av att använda hen. Du får gärna använda hen hur mycket du vill så länge du inte försöker pracka på oss andra ett för oss irrelevant och onödigt ord.
  • Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:54:47 följande:
    Jag tror inte jag har gjort det heller, försökt pracka på alltså. Det är helt frivilligt att använda och jag personligen föredrar att kunna förkorta "han eller hon". Jag bryr mig liksom inte hur grannen gör

Något som däremot upprör mig är hur hen kan röra upp så mycket känslor medan folk verkligen omfamnat det hemska ordet CD-skiva
    Det upprör mig då jag anser att det avhumaniserar och objektifierar människan ifråga. Varför andra blir upprörda kan jag inte tala för.
  • Utropstecknet
    katalysator skrev 2012-05-12 16:06:45 följande:
    Det där var väldigt intressant tycker jag! På vilket sätt känns "hen" mer avhumaniserande och objektifierande än att använda titlar och andra könlösa omskrivningar? Få saker känns så distansierande som att bli tilltalad med "personen i fråga" eller "vederbörande" tycker jag Skrattande
    För att en "hen" för många inte ens existerar, För att en "hen" är köns- och identitetslös. För att en "hen" inte besitter några som helst egenskaper eller funktioner förutom att existera.
  • Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 16:10:55 följande:

Vederbörande är ju rinktigt...snuskigt avpersonifierande i så fall. Vad är det etyomologiska ursprunget till det egentligen?
    Vederbörande är ju ett ett formellt uttryck som jag sällan möter i vardagen.
  • Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 16:13:28 följande:

Fast du kopplar ju ihop hen med ett substantiv, med "personen", "människan" "kunden", "bagaren" etc. Som i sig också är könslösa, men kan besitta egenskaper som ryms inom begreppet.  Hen inbegriper sålunda både han och hon - dvs potentiellt.
    För mig är hen likställt med den eller det, inte han eller hon. Som jag tidigare hävdat har jag ingenting emot att andra använder uttrycket men för mig är det helt främmande.
  • Utropstecknet
    emelianzei skrev 2012-05-12 18:40:43 följande:
    Här då: 

Idag har bebisen sparkat massor i magen, hen kom åt mina revben ett antal gånger också, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan hen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!

Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan bebisen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!
  • Utropstecknet
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 18:52:19 följande:
    Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan bebisen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!
    Alt.

Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan barnet tittar ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!

Svar på tråden vadå HEN