Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

vadå HEN

Safiye skrev 2012-05-12 14:41:15 följande:
    ÅÅ  vad skönt att  det finns folk som vågar säga vad de tycker , jag är också trött på hen debatten  vart f....  dök den upp i från . Jämställdhet  självklart men acceptera att vi skapas med olika köner hallååååååå.

Debatten blossade upp pga att många inte tänker klart och missförstår hela grejen med hen och blir skitsura, precis som TS.

Hen är en språklig förenklig, för att man ska slippa säga "han-eller-hon" i var och varannan mening när man pratar om någon man inte vet könet på, alls. Eller i vissa fall för att skapa extra anonymitet om någon man pratar om, då könet kan avslöja vem det är. Det är inte mingen att man ska gå runt och kalla alla hen istälelt för hon och han.    
  • Veladis

Sen är det så att de allra flesta föds till pojkar eller flickor, rent biologiskt. Några med oklart kön föds också varje år. Det är det väl ingen direkt som ifrågasatt. Genusdebatten handlar ju om allt det här vi tillskriver pojkar och flickor, det pojkiga och det flickiga. Där tycker de fleesta genusförespråkare att man inte ska låsa sig vid de stereotypa könsrollerna utan erbjuda barnen alla möjliga kläder, leksaker, intressen, osv. Inget fel med tjejer som gillar rosa och leker med barbie, självklart ska de får göra det om de vill. Men de ska inte behöva känna sig som "onormala" om de inte gör det. Man kan vara flicka på olika sätt. Man kan vara pojke på olika sätt.

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:49:52 följande:
    jag har sett en hel del debatter där förskolor använder ordet till barnen. Där barnen inte ens vet om deras klasskompis är en pojke eller flicka. Vist om man vill använda ordet hen i det som ni menar. Men jag menar bara på att en flicka är en flicka och en pojke är en pojke thats it!

Nej.
    Här på FL har du sett ett par trolltrådar som använder det så.

Det finns förskolor i Sverige som använder hen vid sidan av han och hon, såsom vi beskriver, och inte tillskriver könet så stor vikt, säger barnen istället för tjejer och killar osv. Men inga som enbart använder hen till alla.

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:54:26 följande:
    okej då hade jag fel om ordet hen. Men står fortfarande för att flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar. Alla med samma värde! hatar dessa unisex kläder som var och varannan unge går klädd i. Men det är min åsikt och jag accepterar att andra tycker på ett annat sätt

Vem har sagt något annat?

Men är man inte lika mycket flicka om man har unisexkläder då, menar du? Och vad är unisexkläder enligt dig? 
  • Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:57:24 följande:
    i så fall så tycker jag det är konstigt att man aldrig ser några pojkar i rosa hello kitty-klänningar om alla får klä sig som de vill.. För där har vi ju jämnställdhet om nått.. Men unisex i mina ögon är att ta på sina flickor tråkiga bruna polarn och pyret kläder. Hur söta är inte små flickor med rosa klänningar långt hår och när dom är sådär prinsessöta, och hur söt är inte en liten pojke med fina tuffa jeans och en söt skjorta? detta tycker JAG!

Du är medveten om att smaken är olka, va?

Du ser nog inte så många pojkar i Hello Kittyklänningar, därför att folk är lite rädda för andra försomande människor, som du. 

Sen finns det de som skiter i vad andra tycker och låter barnen ha de kläder de vill oavsett kön helt enkelt.     
  • Veladis

f

Veladis skrev 2012-05-12 14:59:53 följande:

Du är medveten om att smaken är olka, va?

Du ser nog inte så många pojkar i Hello Kittyklänningar, därför att folk är lite rädda för andra försomande människor, som du. 

Sen finns det de som skiter i vad andra tycker och låter barnen ha de kläder de vill oavsett kön helt enkelt.     

fördömande
  • Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:57:24 följande:
    i så fall så tycker jag det är konstigt att man aldrig ser några pojkar i rosa hello kitty-klänningar om alla får klä sig som de vill.. För där har vi ju jämnställdhet om nått.. Men unisex i mina ögon är att ta på sina flickor tråkiga bruna polarn och pyret kläder. Hur söta är inte små flickor med rosa klänningar långt hår och när dom är sådär prinsessöta, och hur söt är inte en liten pojke med fina tuffa jeans och en söt skjorta? detta tycker JAG!

Om flickorna vill ha bruna PO.p kläder då? För att det går lättare att klättra ti tröd i mjukisbyxor än i prinsessklänning? Eller om föräldrarna tröttnat på att alla tanter ska krypa ner i vagnen, nypa bebisdottern i kinderna och säga "gulligullipluttinutt haldonsanemej vicken söt liten kicka"?
  • Veladis
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:01:03 följande:
    Om jag inte känner till könet på personen jag pratar om säger jag ex.; personen, individen, människan, barnet, ungdomen, pensionären eller yrket människan innhar ex. läkaren, polisen, brandmannen. Jag förstår inte hur ett behov efter ett ord som "hen" har uppstått?

Hen är ett pronomen. Men för all del, om du inte använder pronomen alls, så.

A: Kan du ringa mormor.
    B: Vad har mormor för nummer?
    A: Mormor har 123456.
    B: Ah...Mormor var inte hemma. Eller, mormor svarade inte i allafall.

Jag antar att du skulle byta ut mormor mot hon i åtminstone hälften av raderna. Blir styltigt annars.

Samma ska med hen, då man inte vet könet på personen man pratar om.

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:04:52 följande:
    NEJ man blir inte mindre pojke eller flicka för man använder unisex-kläder eller klänning. Det är ju det jag har sagt hela tiden!  Men varför utesluta " tjejkläder " gör då alla kläder till unisex-kläder istället för att ta bort orginella flickkläder? jag är inte det minsta fördömande jag tycker att de som klär sina barn i klassiska unisex-kläder är de som är fördömande

Men ingen vill väl utesluta någonting? Vem har sagt det?
  • Veladis
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:05:47 följande:
    Och det ser mindre stelare ut om du skriver hen? Hur ser böjningsformerna ut för hen?

Använder du aldrig hon, han eller andra personliga pronomen heller? Hen används ju på samma sätt, fast när man inte vet könet.
Svar på tråden vadå HEN