Inlägg från: eucalyptus |Visa alla inlägg
  • eucalyptus

vadå HEN

Har inte läst hela tråden. Började tappert men orkade inte ta mig igenom alla inlägg :)

Håller med flera av föregående talare om att "hen" är ett uttryck som är tänkt att utöka valmöjligheten när man pratar om en person, antingen om man inte vet könet på personen, inte vill avslöja om det är en han/hon det rör sig om eller helt enkelt om man inte vet! Sen är det ju faktiskt ett ypperligt uttryck att använda för de personer som identifierar sig själva som intergender.

Angående det här med att klä flickor i rosa och pojkar i blått är för mig ingenting som gör dom till just flickor och pojkar. Om man klär sin flicka i rosa för att man personligen tycker att det är fint är en sak, men om man gör det_just_för att hon är en flicka och av den anledningen väljer bort blå kläder, är enligt min åsikt fel.

Själv har jag en liten pojke och i hans garderob finns både blå och rosa kläder (självklart andra färger också) just därför att jag tycker om både blått och rosa samt för att han passar alldeles utmärkt i än det ena än det andra. Dessutom så tycker jag att det känns aningen fantasilöst att_bara_ha en viss färg på sina kläder i sin garderob :) När han blir större kommer han självklart att få välja helt själv vilka kläder han vill ha på sig, men än så länge är han ju bara 6 mån!

Visst är det självklart att en flicka ska få vara en flicka och en pojke en pojke, men väljer man konsekvent att låta barnet uttrycka sig som det "förväntas" av det könet kan det ju bli oerhört svårt när hen (nu kom ju ordet till användning ;) blir äldre och kanske visar sig vara intergender, transsexuell eller kanske transvestit, för att ge några exempel. Då blir det ju betydligt svårare för barnet att leva ut sin könsidentitiet eftersom barn gärna vill vara oss vuxna till lags. Det är iaf mina tankar :)

Svar på tråden vadå HEN