• Anonym (orolig mamma)

berätta för 5årig dotter om biologisk pappa?

Hej
    Jag skulle verkligen behöva hjälp med min fråga. Min dotter är 5,5 år och hennes biologiska pappa fanns aldrig med i bilden. Hon träffade honom några gånger (sista gången innan hon fyllt 3 men tror inte hon minns det) men det funkade inte. Jag träffade en ny man när hon var 2 år som hon först kallade vid namn och sen började kalla för pappa. Efter att hon fick sin lillebror som nu är 2år säger hon nästan alltid pappa. Vi är gifta sedan två år tillbaka nu och han älskar henne som sitt eget barn, därför funderar han på att adoptera henne. Men hur ska vi förklara för henne om allt det här, om att hon har en annan biologisk pappa? Jag vill inte att hon ska bli ledsen och må dåligt! Hur ska man göra det pedagogiskt? Finns det någon film eller bok man kan titta på/ läsa tillsammans innan man pratar som handlar om ett barn som får en ny pappa så man har något att jämföra med eller vad säger man? Hon börjar sexårsverksamheten nu till höst så är det dags att göra det nu eller ska man vänta lite till? Jag är orolig att det blir svårt att förstå och smälta det här.

• Svar på tråden berätta för 5årig dotter om biologisk pappa?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har helt rätt i att det är svårt att förstå och smälta att den pappa man lever med inte är ens biologiska pappa.
    Av den anledningen ska man utgå från den ålder din dotter har, 6 år, och förklara på hennes nivå.
    Det innebär till att börja med en ganska knapphändig och konkret förklaring som innebär att det förutom hennes dagliga pappa finns en tidigare pappa som hon inte träffat på länge. Framför allt ska du inte göra detta till en stor grej. Och börja så fort som möjligt. Det kan räcka med en mening. Inga långa utläggningar.
    Det är en utmärkt idé att skaffa en lämplig bok om detta, så kan den ge upphov till att prata om henne.
    Gå till biblioteket eller bokhandeln så kan de hjälpa dig att hitta sagoböcker i ämnet.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden berätta för 5årig dotter om biologisk pappa?