• The Riddler

Fråga ang. Hår. Hjälp mig tjejer!

Hej!

Det är så att jag har ett problem (eller är det kanske normalt?) med mitt j*vla hår!
    Det är så att när jag duschar och använder schampo så blir mitt hår sjukt mjukt och lent, doftar gott och allt det där. Men efter två dagar så försvinner allt det där och det känns som att håret "krymper", att volymen blir mindre och att håret sugs igen och ser bara riktigt dött ut. Duschar jag igen utan schampo så är det fortfarande likadant, så jag MÅSTE använda schampo för att få ett bra hår igen.

Någon som vet vad det är? Är de det  här man syftar på när man säger fettigt hår? Eller är det torrt hår jag har? Synpunkter? För det är sjukt irriterande jag vill inte använda schampo vid varje duschning, men gör jag inte det så ser håret bara extremt risigt ut..

Tack på förhand!!

Ps: Sorry ifall tråden hamnat fel 

• Svar på tråden Fråga ang. Hår. Hjälp mig tjejer!
  • ElinNas

Självklart använder man schampo vid varje dusch.. jag förstår inte problemet? Antagligen ingen annan heller efter som ingen svarat. Använd torrschampo för volym och för att ta bort fett om du inte vill tvätta det den dagen. Du måste tvätta håret för att det ska bli rent och få volym? Vatten gör inte det???? Ditt hår blir självklart fettigt efter några dagar? och då TVÄTTAR MAN DET IGEN. Jag förstår verkligen inte vad du vill komma fram till.. du vill alltså inte tvätta ditt hår med schampo och du vill att vatten ska ge dig samma effekt som schampo gör? Bara gör som alla andra och tvätta håret några dagar i veckan, det är mitt tips.

• Lucy Cat
    ElinNas skrev 2012-06-02 22:57:03 följande:
    Självklart använder man schampo vid varje dusch.. jag förstår inte problemet? Antagligen ingen annan heller efter som ingen svarat. Använd torrschampo för volym och för att ta bort fett om du inte vill tvätta det den dagen. Du måste tvätta håret för att det ska bli rent och få volym? Vatten gör inte det???? Ditt hår blir självklart fettigt efter några dagar? och då TVÄTTAR MAN DET IGEN. Jag förstår verkligen inte vad du vill komma fram till.. du vill alltså inte tvätta ditt hår med schampo och du vill att vatten ska ge dig samma effekt som schampo gör? Bara gör som alla andra och tvätta håret några dagar i veckan, det är mitt tips.
    Tror du missuppfattat TS rätt rejält. Jag antar att TS inte vill schamponera håret varje gång hon duschar, utan kanske tvätta det var tredje-fjärde dag, som man SKA göra. Det är inte bra för håret att tvättas för ofta.

TS - har du testat med en inpackning? Är det fett hår så känns håret oljigt och blir stripigt. Har du torrt hår så är det väldigt sprött och livlöst. Jag tror du har torrt hår. Testa att inpacka det. Jag brukar ha i min inpackning rätt länge. 1-2 timmar med en handduk virat runt huvudet, sen sköljer jag håret i kallt vatten och handdukstorkar det.
    Om du fönar håret så se till att du har värmeskydd, annars skadas håret ännu mer. Om du har kluvna toppar så kanske en klippning kan hjälpa till. 
    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • grodprinsessan

Prova balsammetoden... läst på massor om den och ska försöka börja med den nu. Då ska håret vara glatt och mår bra =D

• The Riddler
    Lucy Cat skrev 2012-06-02 23:03:25 följande:
    Tror du missuppfattat TS rätt rejält. Jag antar att TS inte vill schamponera håret varje gång hon duschar, utan kanske tvätta det var tredje-fjärde dag, som man SKA göra. Det är inte bra för håret att tvättas för ofta.

TS - har du testat med en inpackning? Är det fett hår så känns håret oljigt och blir stripigt. Har du torrt hår så är det väldigt sprött och livlöst. Jag tror du har torrt hår. Testa att inpacka det. Jag brukar ha i min inpackning rätt länge. 1-2 timmar med en handduk virat runt huvudet, sen sköljer jag håret i kallt vatten och handdukstorkar det.
    Om du fönar håret så se till att du har värmeskydd, annars skadas håret ännu mer. Om du har kluvna toppar så kanske en klippning kan hjälpa till. 
    Tack!

Jag är en han och är för tillfället korthårig. När jag har kortare hår störs jag inte så mycket av det problemet jag beskrev, det är när jag har längre hår.

Några speciella tips för oss killar?xD 
  • Lucy Cat
    The Riddler skrev 2012-06-03 00:47:52 följande:
    Tack!

Jag är en han och är för tillfället korthårig. När jag har kortare hår störs jag inte så mycket av det problemet jag beskrev, det är när jag har längre hår.

Några speciella tips för oss killar?xD 
    Haha, jaha, där ser man. Tänkte faktiskt att det var möjligt att du var en kille när jag skrev :D

Men oavsett vad så funkar ju samma tips som ovan även för dig som kille. :) 
    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • ElinNas
    Lucy Cat skrev 2012-06-02 23:03:25 följande:

Om man inte vill tvätta håret varje gång man duschar så sätter man upp det? Jag duschar varje morgon men tvättar inte mitt hår varje dag och då sätter jag upp det bara och ta lite torrschampo i. Man blöter ju inte ner håret om man inte tänker duscha det? Om man inte vill ta schampo kan man prova på balsam metoden men det "tvättar" ju inte håret.

Lucy Cat - Jag sover med inpackning en gång i veckan, det fungerar super. Har du testat det?
  • grodprinsessan

Balsam metoden tvättar ju visst håret. I balsamet finns det ämnen som gör rent håret men det kräver mer mekaniskt tvättande. Håret kommer inte att utsättas för massa uttorkade och giftiga ämnen som finns i schampoo och samtidigt gör man en god gärning för miljön. En nopoo grej är det ju samtidigt. 

• The Riddler

Hur använder man balsamet? Hört från vissa att det inte är bra om det kommer i kontakt med hårbotten, stämmer det?
    Ska man alltså smörja in enbart håret med balsam?

Enlighten me! 

• grodprinsessan
    The Riddler skrev 2012-06-03 15:04:02 följande:
    Hur använder man balsamet? Hört från vissa att det inte är bra om det kommer i kontakt med hårbotten, stämmer det?
    Ska man alltså smörja in enbart håret med balsam?

Enlighten me! 
    För balammetode rekomenderar jag att du blir medlem på lockig.se och läser där. Balsam metoden bygger nämligen på att du ska sluta använda silikoner som det finns i vanligt schampo och en det balsam. På Lockig.se så fins det listor med "okej" balsam och står precis hur man ska göra =) 
    Jäkla puckat namn på sidan dock när balsam metoden är nåt alla kan använda sig av.  
Svar på tråden Fråga ang. Hår. Hjälp mig tjejer!