PMS - vad gör man?
Efter många år av mycket humörsvängningar har jag äntligen börjat se mönstret i det. Ett par dagar före mens och jag förvandlats till ett känslomässigt monster. Vad som helst kan sätta igång mig och det som är värre än när jag blir arg är att jag blir så fruktansvärt ledsen. Hysteriskt ledsen. Jag kan ligga och storgråta i timmar i sträck och rent allmänt må piss.
Dagens utbrott triggades av att min sambo inte ville ha tips av mig när han spelade alfapet med hans vänner. Nån form av behärskning verkade jag trots allt ha eftersom jag inte fick utbrott där och då framför hans vänner, men det slutande ändå med att jag spenderat hela dagen på sovrummet (enda rum det gick att vara ifred i vår lilla lägenhet), undvikit honom, legat och läst och gråtit, bara gått ut ur rummet när de lämnat lägenheten. Bara alldeles nyss välte jag stol och kastade en kontroll i vägen för det inte fanns ägg till en kladdkaka.
Aningen överreaktion kanske? Och nu sitter jag och äter chokladsås och skäms för jag är så jävla patetisk och så okontrollerbart arg/ledsen en gång i månaden. Så har någon tips på hur tusan man undviker det här? Finns det något sätt att bli av med det/ hantera det? Jag vill vara den glada, blyga och lugna tjejen jag annars är - jämt.
Jag har försökt tänka att nu när jag vet varför så kan jag vara beredd på det - men det hjälper inte så mycket. Går mest och oroar mig för hur det blir nästa gång. Om jag kommer bli arg och ha sönder något, bli så ledsen att jag stänger in mig och sover på badrumsgolvet (true story), baka och frossa, bråka med en vän, bråka med en föreläsare eller gud vet vad. När jag insåg det här har jag också insett att kanske 90% av alla gånger jag gjort något korkat eller mått dåligt har varit innan mens. Och fastän jag är beredd blir det samma sak. Så himla onödigt :(