• Anonym (monstret)

PMS - vad gör man?

Efter många år av mycket humörsvängningar har jag äntligen börjat se mönstret i det. Ett par dagar före mens och jag förvandlats till ett känslomässigt monster. Vad som helst kan sätta igång mig och det som är värre än när jag blir arg är att jag blir så fruktansvärt ledsen. Hysteriskt ledsen. Jag kan ligga och storgråta i timmar i sträck och rent allmänt må piss.

Dagens utbrott triggades av att min sambo inte ville ha tips av mig när han spelade alfapet med hans vänner. Nån form av behärskning verkade jag trots allt ha eftersom jag inte fick utbrott där och då framför hans vänner, men det slutande ändå med att jag spenderat hela dagen på sovrummet (enda rum det gick att vara ifred i vår lilla lägenhet), undvikit honom, legat och läst och gråtit, bara gått ut ur rummet när de lämnat lägenheten. Bara alldeles nyss välte jag stol och kastade en kontroll i vägen för det inte fanns ägg till en kladdkaka.

Aningen överreaktion kanske? Och nu sitter jag och äter chokladsås och skäms för jag är så jävla patetisk och så okontrollerbart arg/ledsen en gång i månaden. Så har någon tips på hur tusan man undviker det här? Finns det något sätt att bli av med det/ hantera det? Jag vill vara den glada, blyga och lugna tjejen jag annars är - jämt.

Jag har försökt tänka att nu när jag vet varför så kan jag vara beredd på det - men det hjälper inte så mycket. Går mest och oroar mig för hur det blir nästa gång. Om jag kommer bli arg och ha sönder något, bli så ledsen att jag stänger in mig och sover på badrumsgolvet (true story), baka och frossa, bråka med en vän, bråka med en föreläsare eller gud vet vad. När jag insåg det här har jag också insett att kanske 90% av alla gånger jag gjort något korkat eller mått dåligt har varit innan mens. Och fastän jag är beredd blir det samma sak. Så himla onödigt :(

• Svar på tråden PMS - vad gör man?
  • lövet2

Det finns tabletter på hälsokostaffärer och även vissa apotek. De jag äter heter Femal balans och är ganska dyra, men för mig är de värda vartenda öre. Man tar dem morgon och kväll varenda dag, och jag har i alla fall inte upptäckt några biverkningar.

• JAG är BÄST

Åhhh TS du är inte ensam ska jag säg,,här hemma är det ett jäkla under att kökskåpen hänger kvar på väggen kan jag sägaDemon

Jag ringde min husläkare då min man var på  mig å sa att nu får du jäklar imig göra nå åt din pms,,,Skäms
    Så nu äter jag från ÄL Citalopram Sandoz + hela mensveckan å det hjälper.

• JAG är BÄST
    lövet2 skrev 2012-05-12 22:54:35 följande:
    Det finns tabletter på hälsokostaffärer och även vissa apotek. De jag äter heter Femal balans och är ganska dyra, men för mig är de värda vartenda öre. Man tar dem morgon och kväll varenda dag, och jag har i alla fall inte upptäckt några biverkningar.
    Jag testade Femal balans men dom funkade inte på mig,,dessutom är "mina" tabletter billigare som jag äter nu,,baa 55:-
  • Anonym (monstret)
    JAG är BÄST skrev 2012-05-12 22:57:44 följande:
    Åhhh TS du är inte ensam ska jag säg,,här hemma är det ett jäkla under att kökskåpen hänger kvar på väggen kan jag sägaDemon

Jag ringde min husläkare då min man var på  mig å sa att nu får du jäklar imig göra nå åt din pms,,,Skäms
    Oj, visste inte ens det fanns läkemedel för sånt :O Min snabba googling gav mest "avslappningsövningar" som tips. 

Utvecklade du "gör nå åt min pms" något? Jag har funderat på att kontakta en läkare, men jag har varit för rädd/blyg att göra det. Vad säger man liksom om de ber en förklara? "Jo eh, jag blir hysterisk".  Min blyghet samt erfarenhet av att läkare inte alltid lyssnar på en gör att jag brukar undvika dem för saker jag inte tror de skulle ta seriöst. 

Får du några biverkningar av det du tar?

• Anonym (monstret)
    lövet2 skrev 2012-05-12 22:54:35 följande:
    Tack för tipset:) ska kolla upp det och prova mig igenom vad folk tipsar om här, känner inte det är hållbart att jag är sån här längre.
  • JAG är BÄST
    Anonym (monstret) skrev 2012-05-12 23:08:19 följande:
    Oj, visste inte ens det fanns läkemedel för sånt :O Min snabba googling gav mest "avslappningsövningar" som tips. 

Utvecklade du "gör nå åt min pms" något? Jag har funderat på att kontakta en läkare, men jag har varit för rädd/blyg att göra det. Vad säger man liksom om de ber en förklara? "Jo eh, jag blir hysterisk".  Min blyghet samt erfarenhet av att läkare inte alltid lyssnar på en gör att jag brukar undvika dem för saker jag inte tror de skulle ta seriöst. 

Det är antidepp med men en låg dos,,min läkare sa att vi höjer den om du behöver det,å det har jag inte behövet.
    Dessutom är dom billigare än Femal balans som kotar runt 250:- för drygt 100st tabletter,,,jag betalar  som sagt 55:- för 100st tabletter,,,så det är en viss skillnad.
  • JAG är BÄST
    Anonym (monstret) skrev 2012-05-12 23:08:19 följande:

Jag sa bara att jag måste få en tid eller en tel-tid med min läkare pga min PMS som bara blir värre å värre,,,snart har vi inga köksluckor kvar sa jag,,sköterskan skrattade å sa jag känner igen mig,,,,så hon fixade bara en tel tid med min läkare å han skrev ut det utan att jag behövde besöka honom.
  • JAG är BÄST

Glömde,,,inga biverknigar alls. Blir bara "normal" om jag säger så.
    Jag får inga hysteriska utfall längre flera gånger om dan,,,så fort jag närmar mig äl,,,,så håller jag koll på mig själv då jag känner att jag exbloderar för ingenting egentligen å sedan får dåligt samvete å gråter så börjar jag med tabletterna på en gång.

• Anonym (monstret)
    JAG är BÄST skrev 2012-05-12 23:28:13 följande:
    Glömde,,,inga biverknigar alls. Blir bara "normal" om jag säger så.
    Jag får inga hysteriska utfall längre flera gånger om dan,,,så fort jag närmar mig äl,,,,så håller jag koll på mig själv då jag känner att jag exbloderar för ingenting egentligen å sedan får dåligt samvete å gråter så börjar jag med tabletterna på en gång.
    Det låter ju verkligen underbart måste jag säga...

Tror dock jag ska prova femal balans först, mest för att det verkare enklare att ordna än läkarebesök och jag är en liten fegis;) Men om det inte funkar för mig ska jag ta och ringa min läkare. Vill också ha det normalt:)
  • Liberté

Jag har också blivit erbjuden antidepressiva att ta precis veckan innan mens och några dagar in i mensen för att undvika dessa jävulska PMS svängningar som är otroligt jobbigt för både mig själv och för familjen. Har varit skeptisk innan men när min mens kommer tillbaka efter min senaste förlossning så ska jag börja med dom!

• JAG är BÄST
    Anonym (monstret) skrev 2012-05-12 23:40:39 följande:
    Det låter ju verkligen underbart måste jag säga...

Tror dock jag ska prova femal balans först, mest för att det verkare enklare att ordna än läkarebesök och jag är en liten fegis;) Men om det inte funkar för mig ska jag ta och ringa min läkare. Vill också ha det normalt:)
    Gör du så,,jag gick ju med på alternativ med innan jag ringde läkaren,,dels för att det blev så jäla dyrt i längden med femal balans + att det inte hjälpte mig ett smack.
    Läkare är ju som sagt van vid dessa "problem"så sånt här besök för dom är ju bara en fis i rymden.
  • Liberté

jag är bäst: Vilka preparat har du fått utskrivna? Jag ville haft utskrivet nu direkt i samband med förlossningen men blev skickad till en psykiatriker istället för att först "behandla" mina upplevelser av graviditeten och förlossningen. Men jag känner att jag gärna skulle vilja må bättre och må lite mer jämt liksom.... Framförallt slippa vara ett monster en gång i månaden och börja böla för allt!

• JAG är BÄST
    Liberté skrev 2012-05-13 00:10:25 följande:
    jag är bäst: Vilka preparat har du fått utskrivna? Jag ville haft utskrivet nu direkt i samband med förlossningen men blev skickad till en psykiatriker istället för att först "behandla" mina upplevelser av graviditeten och förlossningen. Men jag känner att jag gärna skulle vilja må bättre och må lite mer jämt liksom.... Framförallt slippa vara ett monster en gång i månaden och börja böla för allt!
    VA? till en psykiatriker för PMS???
    JAG är BÄST skrev 2012-05-12 22:57:44 följande:

Sista meningen har du vad dom heter.
  • Pillowcase

Ååååååhhh vad jag känner igen mig! Ska också ordna läkartid. Jag blir riktigt arg på mig själv när jag får mina PMS-utbrott hahaha. Säger åt mig själv att lugna ner mig men blir nästan ännu mer förbannad då. Usch nej vad trist det är. Och min PMS har bara blivit värre efter mina förlossningar.

• Anonym (hm)

jag har läst att PMS i regel beror på progesteronbrist...
    där östrogenet ligger för högt och progesteronet i underkant.. och progesteronnivån ska ligga något över östrogennivån för att ge en bra balans.

hittade därför hudkrämen progesterAll..
    googla så finner du den.
    du kan läsa mer på hormonoi.se

min mamma som är 50år har precis köpt den och använt den en 1v och för henne känns det som livet verkligen har vänt! från att ha varit nedstämd, med svettningar (vallningar) dagtid, viktuppgång, humörsvängningar så har hon blivit mycket gladare! slutat svettats! sötsuget är som bortblåst! osv osv osv..

jag skulle ha köpt den själv nu, men råkade bli gravid istället, men kommer absolut köpa den efter bebisen kommit... 

• Anonym (monstret)
    Anonym (hm) skrev 2012-05-13 01:37:43 följande:
    jag har läst att PMS i regel beror på progesteronbrist...
    där östrogenet ligger för högt och progesteronet i underkant.. och progesteronnivån ska ligga något över östrogennivån för att ge en bra balans.

hittade därför hudkrämen progesterAll..
    googla så finner du den.
    du kan läsa mer på hormonoi.se

min mamma som är 50år har precis köpt den och använt den en 1v och för henne känns det som livet verkligen har vänt! från att ha varit nedstämd, med svettningar (vallningar) dagtid, viktuppgång, humörsvängningar så har hon blivit mycket gladare! slutat svettats! sötsuget är som bortblåst! osv osv osv..

jag skulle ha köpt den själv nu, men råkade bli gravid istället, men kommer absolut köpa den efter bebisen kommit... 
    Intressant, läste alldeles nyss att det tvärtom bla beror på en överkänslighet mot progesteron:O

Undrar vad det är som stämmer.... Definitivt värt att iaf kolla upp det !
  • Anonym (monstret)
    Pillowcase skrev 2012-05-13 00:51:10 följande:
    Ååååååhhh vad jag känner igen mig! Ska också ordna läkartid. Jag blir riktigt arg på mig själv när jag får mina PMS-utbrott hahaha. Säger åt mig själv att lugna ner mig men blir nästan ännu mer förbannad då. Usch nej vad trist det är. Och min PMS har bara blivit värre efter mina förlossningar.
    Värre efter förlossningar? :S Det låter skrämmande, har inga barn nu men har planer på att börja försöka nästa år. Tanken på att det kan bli värre gör mig lite lätt illamående :(
  • Liberté
    Anonym (monstret) skrev 2012-05-13 14:08:01 följande:
    Värre efter förlossningar? :S Det låter skrämmande, har inga barn nu men har planer på att börja försöka nästa år. Tanken på att det kan bli värre gör mig lite lätt illamående :(
    Mitt har också blivit mycket värre efter mina förlossningar, nu har jag satt tre barn till världen och väntar spänt på vad som händer när mensen och ägglossningen kommer tillbaka efter denna senaste omgång....
  • Pillowcase

Haha ja. Det kanske är individuellt men efter mina två förlossningar har jag upplevt det värre. Min minsta är 3 månader och mensen kom redan förra månaden. Nu har jag nyss haft mens andra gången efter förlossningen och min PMS var verkligen inte nådig. Ska på samtal hos Bvc på fredag, kan man ta upp detta där tro? Eller det ska gå via mödra/gynavdelning?

Svar på tråden PMS - vad gör man?