• violatricolor

Låter ni andra mata?

Ni som ger flaska från början, låter ni andra än ni som föräldrar mata?

• Svar på tråden Låter ni andra mata?
  • violatricolor
    En till mamma skrev 2012-05-13 09:28:08 följande:
    Alla som ville fick mata, ser inte någon anledning till att det bara skulle vara jag och maken.

Anledningen är väl att det vanligen inte finns så många anknytningspersoner, utan oftast är det 1-2 vårdnadshavare som är viktigast. Handlar om trygghet och närhet. Det är så jag tänker i alla fall.
  • En till mamma

[quote=64894351][quote-nick]violatricolor skrev 2012-05-13 17:38:45 följande:[/quote-nick]

En till mamma skrev 2012-05-13 09:28:08 följande:
    Alla som ville fick mata, ser inte någon anledning till att det bara skulle vara jag och maken.
    Anledningen är väl att det vanligen inte finns så många anknytningspersoner, utan oftast är det 1-2 vårdnadshavare som är viktigast. Handlar om trygghet och närhet. Det är så jag tänker i alla fall.[/quot Idag är dottern 2 år och Jag kan lova Att det aldrig varit några problem med anknytning. Hon är trygg med de flesta i sin omgivning och i sig själv.
  • violatricolor
    En till mamma skrev 2012-05-13 18:02:01 följande:
    [quote=64894351][quote-nick]violatricolor skrev 2012-05-13 17:38:45 följande:[/quote-nick]Anledningen är väl att det vanligen inte finns så många anknytningspersoner, utan oftast är det 1-2 vårdnadshavare som är viktigast. Handlar om trygghet och närhet. Det är så jag tänker i alla fall.[/quot Idag är dottern 2 år och Jag kan lova Att det aldrig varit några problem med anknytning. Hon är trygg med de flesta i sin omgivning och i sig själv.

Skönt!
  • Caaarroo

Bara jag och pappan fram till tre månaders ålder. Om någon frågade svarade jag bara nä det är jag och pappa som matar! Fick jag en följdfråga varför? Så sa jag bara jo men det är ganska självklart att vi matar! Det hade ju jag skött om jag kunnat amma.. Alla var fullt förstående utom en nära släkting! :S
    Ville bara tillägga att efter tre månader så var det typ mormor och morfar som fick mata nån gång när vi var där. Så vi sköter maten fortfarande! Sonen är 5,1/2 månad! :)

Förstår inte grejen riktigt! Alltså med dom som frågar om dom får mata? Tycker att det borde vara ganska självklart!

• violatricolor

Nej, man ska ju inte behöva motivera och denna släkting frågade inte varför vid tillfället men hon blev lite sur. Någon mer har erbjudit sig att mata och det var bara för att hjälpa till och personen i fråga hade full förståelse för att pappan och jag inte ville att någon annan skulle mata, så då kändes det ok, men inte när någon blir sur över det... De får kanske ge välling någon gång när hon är större men nu är det för tidigt.

• Litet My

Nej,är bara en väninna som fått mata min 8 månaders 1 gång, och så pappan och storebror såklart.

• Coyote
    violatricolor skrev 2012-05-13 21:01:56 följande:
    Nej, man ska ju inte behöva motivera och denna släkting frågade inte varför vid tillfället men hon blev lite sur. Någon mer har erbjudit sig att mata och det var bara för att hjälpa till och personen i fråga hade full förståelse för att pappan och jag inte ville att någon annan skulle mata, så då kändes det ok, men inte när någon blir sur över det... De får kanske ge välling någon gång när hon är större men nu är det för tidigt.
    Min mamma har erbjudit sig att mata, när jag verkligen haft fullt upp, och det har varit okej. Däremot när random vänner vill mata, det känns inte okej. Matningen är inte ett sätt för andra att gosa med min bebis, det kan de få göra när barnet är vaket och nöjt. Kvällsvällingen är jag lite mer liberal med, nu när grabben är äldre, den dricker han ju själv och kan välja var han vill sitta, och hos vem.

Jag har en vän som jag sett matat andras barn, och hon sitter och pickar med fingret på flaskan hela tiden, konstant, hon har flera gånger frågat varför hon inte får mata... Men det är inte mitt bekymmer om någon blir sur för att hen inte får mata mitt barn, frågan hade ju aldrig kommit upp om jag ammat.
  • Bling1975

Nej inte nu i början, speciellt inte eftersom jag ammar ibland och känner att maten är en viktig stund för närhet och anknytning oavsett om det är bröst eller flaska. Vi tar alltid av oss på överkroppen om vi är hemma så hon får hud mot hud när hon äter. Om några månader när vi kanske kan tänka oss att ha barnvakt några timmar så kan även min mamma få mata henne. De ses flera gånger i veckan och kommer att vara väldigt nära.

Stitch längtar efter Lilo
  • Favete Linguis

Nej inte när han är liten , det är viktigt för oss att det är vi föräldrar som sköter den biten

Svar på tråden Låter ni andra mata?