• Lillamy123

Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?

Hej!
    Min son är nu 4½ månad. Han har flaskmatats från 2 månader ungefär då amningen inte fungerade.
    MEN han har alltid varit krånglig vid matning.. Skriker till ibland, sprattlar, sparkar, fäktar, kastar med huvudet osv.
    RIKTIGT jobbigt att varenda gång behöva fajtas vid måltiderna.
    Nu har han fått börja med pyttesmå smakprov som det så fint heter (1 krm) men han blir som tokig och vill bara ha mer å mer! Vi har gått upp till ungefär 2 tsk under 2 veckor å hans mage verkar klara det bra (pepparpeppar) ingen förstoppning eller magont. Vi matar honom alltid innan med sin ersättning så det inte ska konkurrera. Men nu har matningarna blivit svårare och svårare.. Han vägrar nästan flaskan å skriker å håller på. 
    Jag har tagit upp problemet på bvc men inte fått något direkt svar på varför eller hur ja ska lösa problemet... Dom ser ju bara att han går upp i vikt men FATTAR liksom inte vilket slit det är vid VARJE matning.. ja orkar snart inte känns det som..

Jag har provat olika nappar... medela, bambino, mam och avent.. vi kör med medelas på babinoflaskorna, funkar bäst.   
    Jag brukar ha honom i famnen men han gillar bäst att ligga brevid på soffan. Sittandes fungerar inte alls.
    Om man säger såhär är inte napparna eller han position problemet utan han är less på sin äckliga mat :) han har mjölkproteinallergi och käkar Althera.. (samma problem innan med babysemp1 bara lite värre nu)    

Jag vill bara slippa flaskmatningen å gå över till "vanlig mat"  eftersom det tycker han om!... 

Någon som har samma problem? Tips att ge?

• Svar på tråden Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?
  • Lillamy123

BVC går ju bara efter rekomendationerna kring det här med pyttesmå smakprov så där lär jag inte få någon stöttning.  Men hur fyrkantigt får det vara?? Det funkar ju inge bra..å ska ja stå ut i ytterligare 1½ månad till när varje dag är en kamp?

ALLA tips är välkomna!!! Behöver verkligen råd!!  

• wesdxc

Jag tror att man ska köra på känsla. Upplever du att det fungerar bra för dig och din son att äta vanlig mat så ska ni nog göra det. Alla människor är ju olika och har olika behov, även bebisar. Kör på ditt race! :)

• Litenåfin

Äh, kör på :) vi började med en sked och definitivt inget krm. Han älskade direkt så det var bara att köra på :) inga problem med magen eller annat :) i den där snigelfarten blir han nog aldrig nöjd ;) inget illa menat :) han verkar ju gilla gröt så kör på det :)

• LV2

oj så var min dotter också hon åt tillägg för jag kunde inte amma vid 4 månaders ålder tolalvägrade ´hon äta annat än gröten hon fick smaka av. Jag provade att byta flaskor nappar tillägg ïnget hjälpte hon gallskrek varje gång flaskan kom fram hon var supernöjd då hon fick äta gröt. Din lilla kille tycker om det andra bättre min dotter fick gå över helt till gröt från 4 månaders ålder hon fick i sig vitaminer och viktig  näring. Ge honom inte bara vanlig mat utan gröt också så han får i sig viktig näring. MIn BVC sköterska sa inget om det hellre ha ett barn som är nöjt än ett barn som gallskriker viftar med armar slänger med huvudet varje gång flaskan kom fram. Alla barn är olika det får man respektera

• Lillamy123
    wesdxc skrev 2012-05-13 18:57:07 följande:
    Jag tror att man ska köra på känsla. Upplever du att det fungerar bra för dig och din son att äta vanlig mat så ska ni nog göra det. Alla människor är ju olika och har olika behov, även bebisar. Kör på ditt race! :)
    Ja jag tänker också så. Man måste ju liksom köra på det som funkar! Men det är mitt första barn å ja vet inte riktigt hur ja ska gå tillväga rent praktiskt. Hur stora måltider osv... Men Jag håller klart med dig! Alla är ju olika!
  • Lillamy123
    Litenåfin skrev 2012-05-13 18:58:46 följande:
    Äh, kör på :) vi började med en sked och definitivt inget krm. Han älskade direkt så det var bara att köra på :) inga problem med magen eller annat :) i den där snigelfarten blir han nog aldrig nöjd ;) inget illa menat :) han verkar ju gilla gröt så kör på det :)

Alltså vi har inte testat just gröt men...potatis, majs mangopuré, morot osv. Vad det än har varit så blir han helt till sig när skeden kommer fram å han gapar stort p vill bara ha mer å mer. När vi injte gett mer (efter typ 2 tsk) blir han jättearg...
  • Lillamy123
    LV2 skrev 2012-05-13 19:08:09 följande:
    oj så var min dotter också hon åt tillägg för jag kunde inte amma vid 4 månaders ålder tolalvägrade ´hon äta annat än gröten hon fick smaka av. Jag provade att byta flaskor nappar tillägg ïnget hjälpte hon gallskrek varje gång flaskan kom fram hon var supernöjd då hon fick äta gröt. Din lilla kille tycker om det andra bättre min dotter fick gå över helt till gröt från 4 månaders ålder hon fick i sig vitaminer och viktig  näring. Ge honom inte bara vanlig mat utan gröt också så han får i sig viktig näring. MIn BVC sköterska sa inget om det hellre ha ett barn som är nöjt än ett barn som gallskriker viftar med armar slänger med huvudet varje gång flaskan kom fram. Alla barn är olika det får man respektera
    Ja men eller hur!! Det här är varken kul för honom eller mig!
    Vad är det för gröt man ska ge då? Finns å köpa i affären?
  • LV2
    Lillamy123 skrev 2012-05-13 19:29:26 följande:
    Ja men eller hur!! Det här är varken kul för honom eller mig!
    Vad är det för gröt man ska ge då? Finns å köpa i affären?
    gröt från 4 månaders ålder finns att köpa i affären. Min dotter klarade av det bra med sin mage. Det ska även finnas gröt för de som inte tål mjölk att köpa i affären. Låt din son prova gillar han det så kör på det min dotter åt bara gröt vid varje måltid
  • Lillamy123
    LV2 skrev 2012-05-13 19:36:20 följande:
    gröt från 4 månaders ålder finns att köpa i affären. Min dotter klarade av det bra med sin mage. Det ska även finnas gröt för de som inte tål mjölk att köpa i affären. Låt din son prova gillar han det så kör på det min dotter åt bara gröt vid varje måltid

Men ger det samma näring som ersättning gör?
Svar på tråden Flaskmatas men skriker å krånglar. Han ÄLSKAR smakportioner och vill ha mer! Kan man börja tidigare med större mål?