• Litet My

Håller sig för öronen? Varför?

Har en 8,5 månaders som för någon vecka sedan började intressera sig för sina öron bla genom att nypa dem, ta på dem och daska på dem med händerna. Nu i helgen blev vi lite fundersamma då hon börjat ta sig för öronen och skrika ibland. Förövrigt är hon som vanligt, pigg, glad och framåt. Dock har hon börjat resa sig mot saker och de gånger hon satt sig på rumpan eller slagit i huvudet så har hon hållt sig för öronen och skrikit och varit mer upprörd än vanligt.

Någon som känner igen sig?

Tänkte främst på öroninflammation men tycker det är konstigt att hon är så glad/inte har ont.

Skall ringa BVC imorgon bitti men undrar om någon varit med om liknande.       

• Svar på tråden Håller sig för öronen? Varför?
  • Flickan och kråkan

Tror du inte att hon bara har upptäckt att det händer saker med ljudet när hon gör så . I den åldern har våra t.ex. börjat skaka huvudet och hittat på annat spännande .

• Litet My

Funderat i de banorna också, det händer ju så otroligt mycket i denna åldern, men finns endå lite oro just att hon tar sig på öronen när hon ramlar osv, eller om öronen blivit någon trygghetsgrej.

• Flickan och kråkan

Om hon skriker för att hon blir frustrerad när hon sätter sig/slår i huvudet så kanske hon håller för öronen för att hon har märkt att det inte "skräller" så i öronen då. De kan ju ha rätt hög ljudnivå på skriken i den åldern.

Men det är ju bra att utesluta att hon har ont så klart.

• Litet My
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-13 21:37:23 följande:
    Om hon skriker för att hon blir frustrerad när hon sätter sig/slår i huvudet så kanske hon håller för öronen för att hon har märkt att det inte "skräller" så i öronen då. De kan ju ha rätt hög ljudnivå på skriken i den åldern.

Men det är ju bra att utesluta att hon har ont så klart.

Ja, jag tänkte jag skulle ringa och kolla iaf, man vet ju aldrig.

Överlag har hon börjat visa var hon slår sig/får ont genom att lägga handen där hon får ont, tycker dock att det är lite märkligt att det är händerna för öronen när hon slår i huvudet.  
  • cotton

Så gjorde min lilla parvel och han hade dubbelsidig öroninflammation (måste ju absolut inte din tös ha förstås). Men min son var glad och pigg dagtid, dock blev han lite mer gnällig och ledsen kvällstid vid läggning. Just sayin' att du gör bra som utesluter öroninflammation vilket kan vara en smärtsam historia för de små.

• Litet My
    cotton skrev 2012-05-13 22:24:56 följande:
    Så gjorde min lilla parvel och han hade dubbelsidig öroninflammation (måste ju absolut inte din tös ha förstås). Men min son var glad och pigg dagtid, dock blev han lite mer gnällig och ledsen kvällstid vid läggning. Just sayin' att du gör bra som utesluter öroninflammation vilket kan vara en smärtsam historia för de små.

Ja, jag tänkte som sagt ringa imorgon.

Ikväll har hon vaknat 2 gånger, lagt sig på sidan med handen över örat när hon somnat om. Lika bra att kolla upp och utesluta känner jag. 
Svar på tråden Håller sig för öronen? Varför?