• TeamCaz

Mat som stått över natten...

Jag har bara en fråga...

Lagade ganska mycket mat igår eftermiddag o lät det stå en liten stund på spisen efter vi ätit för sambon skulle packa ner matlådor o lägga i frysen.
    Då jag trodde han gjort det så ägnade jag inte mycket tid åt att gå ut i köket o kika eller ens fråga han.
    Nu i morse när jag gick ut i köket för att slänga på en kopp kaffe så såg jag att maten fortfarande stod kvar.
    Då det är m y c k e t mat så blev jag besviken för att jag ska behöva slänga all denna mat i onödan.
    Men jag tänkte kolla här först om man KAN äta det dagen efter? Även om det stått framme (med lock) o inte i kylen över natten? Jag har en grabb på fem år o gravid i fjärde månaden o vill verkligen inte ta några risker.

Bör jag slänga maten eller går den att äta ändå?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Mat som stått över natten...
  • katalysator

Om du värmer maten till hög temperatur (inte bara micra till "ätvänlig" temperatur) så bör det inte vara någon som  helst fara. Den kan däremot ha blivit attans torr och tråkig av att stå framme.

• Khaleesi

Helt klart kan du äta det dagen efter. Gör i ordning dina matlådor och släng in i kyl/frys så snabbt som möjligt bara.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • katalysator

Om du dessutom fortfarande planerar att frysa in den först så kommer garanterat alla bakterier att dö antingen i frysen eller i ugnen...

• Smulan 89

Vi äter mat som stått framme ibland. Det har gått bra och inte smakat konstigt eller något.

• TeamCaz

Åh vad skönt o höra. tack för svaren

Det är ju då väääldigt mycket mat.. Jag tänkte isåfall ha till lunch till mig o sonen idag o sen slänga in resten i frysen.

Pjuh, känns skönt att slippa slänga all den mat i onödan

Tack igen

• TeamCaz

Jag har ju alltid varit noga med att maten ska in i kylen efter vi ätit o packat matlådor, men så var det sambons tur igår. O ni vet ju .... karlar hehe

• Smulan 89
    TeamCaz skrev 2012-05-14 10:50:07 följande:
    Jag har ju alltid varit noga med att maten ska in i kylen efter vi ätit o packat matlådor, men så var det sambons tur igår. O ni vet ju .... karlar hehe

Jupp, de glömmer lätt, haha =P
  • TeamCaz

haha, ja dom gör ju det

Men vad skönt att det gick bra ändå tack

• Miss Obsessive

Jag är visserligen ingen expert vare sig på mat eller bakterier, men jag tror det ska gå bra! Jag tror våra svenska magar och gommar är lite "överkänsliga" när det gäller mat som fått vara framme lite "för länge", mat vars datum gått ut, råvaror som är lite "skadade" osv. Jag tror också på att det är stor skillnad på mat som lämnats framme timmar i sträck i gassande sol eller i ett varmt klimat, fullt tillgängligt för flugor och andra skadedjur att kalasa på och på mat som stått framme, med lock i ett rent kök där rumstemperaturen inte är jättehög. Dock skulle jag undvika att äta mat som stått framme under sommarmånaderna.. 

Jag förstår att du är orolig över om maten blivit dålig, jag säger bara hur jag själv tänker. Jag hade nog ringt och frågat min sambo om han ville behålla maten till middag och lunchlådor, sen hade jag övervägt om jag själv tyckte det var okej att äta av maten. Kan också berätta att min svärmor, som alltid lagar mat till en halv armé, ofta har maten stående framme  längre stunder och ibland även över natten. Och även jag drabbas av "gud, vad ofräscht att maten stått framme hela natten"-tankar, men ännu har ingen blivit matförgiftad! 

• TeamCaz
    Miss Obsessive skrev 2012-05-14 11:03:34 följande:
    Jag är visserligen ingen expert vare sig på mat eller bakterier, men jag tror det ska gå bra! Jag tror våra svenska magar och gommar är lite "överkänsliga" när det gäller mat som fått vara framme lite "för länge", mat vars datum gått ut, råvaror som är lite "skadade" osv. Jag tror också på att det är stor skillnad på mat som lämnats framme timmar i sträck i gassande sol eller i ett varmt klimat, fullt tillgängligt för flugor och andra skadedjur att kalasa på och på mat som stått framme, med lock i ett rent kök där rumstemperaturen inte är jättehög. Dock skulle jag undvika att äta mat som stått framme under sommarmånaderna.. 

Jag förstår att du är orolig över om maten blivit dålig, jag säger bara hur jag själv tänker. Jag hade nog ringt och frågat min sambo om han ville behålla maten till middag och lunchlådor, sen hade jag övervägt om jag själv tyckte det var okej att äta av maten. Kan också berätta att min svärmor, som alltid lagar mat till en halv armé, ofta har maten stående framme  längre stunder och ibland även över natten. Och även jag drabbas av "gud, vad ofräscht att maten stått framme hela natten"-tankar, men ännu har ingen blivit matförgiftad! 
    Jo jag känner ju lite såhär "vågar jag?".
    Men efter svaren jag fått så vågar jag
    Mig själv skiter jag ju om man säger så, tänker mer på min son o på mitt ofödda barn.. Ja köket är ju som - vad jag tror - alla andras kök är.. städat och .... ja.... som ett kök ska vara locken har ju legat på hela tiden med så några insekter kan omöjligt ha kommit in om det nu till min förvåning skulle varit det i köket Vi har vare sig morgon-sol eller kvälls-sol i köket heller så överhettat är där inte. Jag brukar ha fönstret öppet dag-tid dock. Men aldrig stött på några djur. Jo en geting flög in härom veckan.. Men det är allt. Det jag är mest oroad över är ju såklart "köttet". Det är falukorv. Men samtidigt så är det ju ingen röt-månad nu heller.. :-S
    Klurigt sånt här... Men jag har lagt in allt i kylen nu o packat ner mat-lådor i frysen, så jag o grabben tar oss en lunch idag ändå
    Tack för svaret
Svar på tråden Mat som stått över natten...