• TeamCaz

Mat som stått över natten...

Jag har bara en fråga...

Lagade ganska mycket mat igår eftermiddag o lät det stå en liten stund på spisen efter vi ätit för sambon skulle packa ner matlådor o lägga i frysen.
    Då jag trodde han gjort det så ägnade jag inte mycket tid åt att gå ut i köket o kika eller ens fråga han.
    Nu i morse när jag gick ut i köket för att slänga på en kopp kaffe så såg jag att maten fortfarande stod kvar.
    Då det är m y c k e t mat så blev jag besviken för att jag ska behöva slänga all denna mat i onödan.
    Men jag tänkte kolla här först om man KAN äta det dagen efter? Även om det stått framme (med lock) o inte i kylen över natten? Jag har en grabb på fem år o gravid i fjärde månaden o vill verkligen inte ta några risker.

Bör jag slänga maten eller går den att äta ändå?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Mat som stått över natten...
  • Sandra 02

Jag håller nog med ovan, jag hade också slängt den. På fyra timmar ska mat kylas ner till under 8 grader. Det står på Livsmedelsverket att mat som stått framme över två timmar bör slängas, men det är ju så klart ifrån person till person, är själv uppväxt med en mamma som jobbat i kök och där är det strängt, strängt, strängt! Haha..

• Boost

Jag hade inte ätit det och definitivt inte gett barnen det.

• Miss Obsessive
    Sandra 02 skrev 2012-05-14 12:39:42 följande:
    Jag håller nog med ovan, jag hade också slängt den. På fyra timmar ska mat kylas ner till under 8 grader. Det står på Livsmedelsverket att mat som stått framme över två timmar bör slängas, men det är ju så klart ifrån person till person, är själv uppväxt med en mamma som jobbat i kök och där är det strängt, strängt, strängt! Haha..
    Fast det är ju skillnad på att laga mat åt flera i ett storkök och att laga mat hemma som man själv ska äta. På tex sjukhus, restauranger och vårdhem, så är det ju jättenoga så klart att maten hanteras efter givna förhållningsregler, eftersom man inte vill/kan göra folk sjuka. Men maten blir ju inte dödsfarlig automatiskt för att den inte kylts ned inom rekommenderad tidsgräns! Jag skulle nog inte serverat mina gäster mat som lämnats kvar över natten, om de själva inte åt av den, men jag skulle absolut kunna äta den själv! Det är ett fruktansvärt resursslöseri att kasta oändliga mängder mat, bara för att man KAN bli dålig. 
  • annca

OFTA står mat över natten hemma för att vi glömt den. INget som helst fel på den. (OK, räkor och andra skaldjur hade jag nog inte ätit, men nästan allt annat. )
    Helt lugnt. Det är inte rötmånad nu.
    Håller med någon föregående, vi är ALLDELES för nojjiga här.

(Som det här med "Bäst före"
    Läs vad det står: BÄST före. INTE giftigt och oätligt efter. Det är bara för att tillverkaren inte tar ansvar för produkten efter bäst före datumet. Skulle säga att ALLT är fullt ätbart några dagar efter bäst före datum. Många saker i månader efter om de är oöppnade och förvarats bra.
    Vi MÅSTE sluta slänga matvaror bara för att de "gått ut"! Ditt Luktsinne och dina Smaklökar är dina vänner! )

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • ElectroDiva

beror på vad för mat.. 

min sambo är själv en slarver med att stoppa in sina matlådor och tar 3 av 5 dagar med sig en låda som varit framme över natten...

själv är jag för nojig, men han mår bra iallafall 

• hella82

jag brukar äta sånt som datumet gått ut på, bara det smakar bra. mat som stått framme över natten är jag däremot mer nojig med. åt en tre veckor gammal mozarella-ost i sensomras/höstas, den smakade GOTT! blev matförgiftad och GRAVID! hahaha! p-pillrena åkte rakt genom kroppen i en veckas tid. nästa fredag ska min lilla mozarellabebis födas, enligt ul :)

melker 080101 och buffis bf 120525
  • gumman2011

På sommaren ska man självklart akta sig för mat som har stått framme för länge, samt om maten är gjord på råvaror med lite kort datum.

Men nu ska det inte vara någon fara så länge man hettar upp det ordentligt under lite längre tid. Alla bakterier dör inte direkt vid 65 grader utan rekommendationen brukar vara att låta det vara på spisen några minuter extra.

Ibland kan det vara farligt att stoppa in varm/ljummen mat i kylen då temperaturen stiger och annan mat kan skadas. Samt att man bör röra i grytor vars mat ska svalna. En process som går fortare och bakterier gynnas inte.

• Nasrin

klart du kan äta det, vi har ofta mat på spisen över natten och det finns inge fel på oss!

• IsDimma

Det skulle jag absolut göra! 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • IsDimma

Äta detn alltså  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • TeamCaz
    hella82 skrev 2012-05-14 14:01:38 följande:
    jag brukar äta sånt som datumet gått ut på, bara det smakar bra. mat som stått framme över natten är jag däremot mer nojig med. åt en tre veckor gammal mozarella-ost i sensomras/höstas, den smakade GOTT! blev matförgiftad och GRAVID! hahaha! p-pillrena åkte rakt genom kroppen i en veckas tid. nästa fredag ska min lilla mozarellabebis födas, enligt ul :)
    Haha, vad häftigt Ett levande bevis på att det GÅR då

Nu har vi ätit maten (Ooops!!) så vi får se hur vi mår sen då :-O Men helt ärligt så är jag inte orolig faktiskt Jag stod o värmde det extra länge
    ElectroDiva skrev 2012-05-14 13:56:39 följande:
    beror på vad för mat.. 

min sambo är själv en slarver med att stoppa in sina matlådor och tar 3 av 5 dagar med sig en låda som varit framme över natten...

själv är jag för nojig, men han mår bra iallafall 
    Denna maten var en sorts falukorv-gryta med potatis till. Så i kött-vägen om man säger så är det falukorven.
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Rocket Mania

Jag hade ätit den om det inte rört sig om ostron eller något annat superkänsligt.

Svar på tråden Mat som stått över natten...