• Anonym (orolig)

bröstcancer :/ ?

Tråden råkade hamna under kategori missbruk först, så nu börjar jag om här..

Jag är just nu väldigt orolig, och går och tänker på det här hela tiden.. Känner att jag behöver få skriva av mig lite och vänder mig till er som har eller har haft bröstcancer.

Detta började för flera månader sen. Jag hade från och till en obehaglig känsla i mitt vänstra bröst. Det var inte att det gjorde ont eller så, kändes bara som det inte var som det skulle. Något obehagligt.
    När jag kände å klämde lite ovanför bröstet där den här känslan fanns, så kände jag någon knöl liknande som var där. Men tänkte att det var muskeln eller så som spöka.
    Jätte svårt att förklara. Men det slutade efter ett tag och jag tänkte inte mer på det..

För någon vecka sen, så stod jag i duschen å tvåla in mig. Och det var den.. Där som jag kände knölen och där som jag hade min obehaglig känsla, var nu en STOR knöl.. Jag behöver inte ens kämpa för att hitta den, utan kan bara dra lätt med handen över och det är en stor knöl där. Hård.

Jag har tid på onsdag till VC och hoppas verkligen att dom kan lugna mina nerver.

Jag är bara 22 år! Vet inte vad jag ska tro och är bara så orolig

• Svar på tråden bröstcancer :/ ?
  • Anonym (förstår)

Förstår din oro! MEN de flesta knölar brukar vara ofarliga när man är så ung som du är. Det kan vara en bröstkörtel eller nån inflammerad talgkörtel. Jag har haft en inflammerad körtel eller nåt i mitt ena bröst och var ju livrädd! Men då var det lite rött och ömt i huden också även om knölen låg djupare. Jättebra att du ska kolla upp det, det ska man ju alltid göra. Kram till dig!

• LadyLi

Det kan även bara vara en Lipon som jag har på ryggen .Jättestor är den men den behövs inte tas bort om man inte får besvär. Inget farligt alls.
    Hade även en knöl i bröstet som int heller var farligt..var någon körtel bara som var svullen.

Bra att kolla upp det dock.

• Anonym

Cancertumörer brukar inte kännas alls(alltså inte ömma eller smärta) o i regel växer de inte så fort som du beskriver. Det klart att det är olika men oftast tar det runt 1,5 år innan tumörer växer sig hyfsat stora. Det är därför man gör mammografi med ca 1,5 års mellanrum.

• Anonym (förstår)

Hur har det gått för dig?

• Anonym (Maja)

Hej! Hur har det gått för dig? Vad sa de på VC? Var själv på VC för samma sak förrförra veckan och väntar nu på remiss från röntgen för att göra ul av brösten.

Svar på tråden bröstcancer :/ ?