• Anonym (splittrad)

Hur förklarar jag vad en våldtäkt är..???

Hej

Jag har en son som är 9 år och han undrar vad en våldtäkt är.

Han har hört låten : alla som inte dansar är våldtäksmän och när han gick o sjöng på den blev jag arg och sa till honom att så får man inte säga... de e ju jätte dumt... men när han undrar vad de va så blev jag så ställd för då va han inte så gammal och då pratade jag bort de..
    Nu igår kväll satt han och kollade på tv så kom han in på en kanal som handlade om en tjej som blivit kidnappad och våldtagen och då kom han med frågan igen till mig och jag vet verkligen inte hur jag ska förklara....

Det min man sa va typ
    det är när någon gör något dumt imot en när man inte vill... men jag såg på sonene att de svaret var inte tillräckligt
    Hur förklarar jag???
    Han har i ilskans stund (bråkat med lille syster) sagt att han vill att hon kan gå ut till lekplatsen så kan någon våldta henne *lite mumlande* (detta var min syster som hörde de så vet inte till 100 vad som hände)
    Detta va drygt 1mån sen...

Vad ska jag göra/säga???
    Hur ska jag ta detta egentligen??  Jag tror inte att han egentligen vet vad det är... :/
    Tacksam för svar snarast

• Svar på tråden Hur förklarar jag vad en våldtäkt är..???
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Eftersom din son är 9 år utgår jag från att ni har pratat med honom om hur barn blir till och med detta som utgångspunkt kan ni ganska konkret förklara att när en man har samlag med en kvinna mot hennes vilja så kallas det våldtäkt.
    Har ni inte pratat alls om sexualitet, mäns och kvinnors olika biologiska förutsättningar  och hur barn kommer till världen är det bäst att börja i den änden.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (splittrad)

Ok tack för ditt svar...
    Nä vi har inte pratat så mycket om hur det går till och så.. känns som han är liten för det men de är han nog inte då...
    Det vi har sagt hur barn blir till är typ att mamman har ett typ frö i magen som en sak från pappan har som gör att man får ett barn i magen... 
    shit ska man börja så tidigt men lika bra...

Jag vet inte om det kanske är något man pratar om i skolan också?

Hur förklarar jag ett samlag utan att det ska bli konstigt då
    Låt mig säga så här..... Jag har aldrig fått en förklaring av mina föräldrar så jag kan inte utgå från deras heller?? om blommor och bin om man kallar det så...  
    Jag får grunna på det ett tag så får jag se hur jag lägger fram det då?  

Svar på tråden Hur förklarar jag vad en våldtäkt är..???