• Brommafru

Plötsligt haltande 2 och ½-åring. "Höftsnuva"? Någon med erfarenhet?

Jahopp.. Skäms
    Igår var vi ute i lekparken och dottern (2 och ½ år) lekte och cyklade trehjuling helt obehindrat.
    Inget konstigt alls, hon var precis som vanligt, men sedan på kvällen börjar ungen plötsligt halta kraftigt och kan inte stödja på vänsterbenet! Hon klagade över smärta och pekade mot höften, och vid något tillfälle även mot knät. Efter ett tag tycktes det bli lite bättre, och hon bushoppade till och med i sängen när vi skulle lägga oss! Så jag tänkte att det blir nog bra bara hon får vila över natten...

Imorse när vi vaknade kunde hon inte stödja på benet alls. Grät av smärta, och föll ihop som en säck potatis när hon försökte belasta benet. Och än en gång pekade hon mot höften/ljumsken. Då åkte vi till Närakuten på Astrid Lindgren, fick träffa en jättebra doktor som gissade på såkallad "Höftsnuva" (coxitis simplex, en inflammation i höftleden). Tydligen den vanligaste orsaken till plötslig hälta hos barn i förskoleåldern..

Dottern fick göra både vanlig slätröntgen och ultraljud för att titta på bägge höfterna, men där såg man inget avvikande. Doktorn sa dock att det kan vara höftsnuva ändå, att man inte alltid ser den inflammatoriska bilden på ultraljud om det görs väldigt snart efter första symtomen uppkommit tex. Dottern skall nu äta Ipren (för den förmodade inflammationen) och återkomma på torsdag om ingen bättring skett.

Någon annan som har erfarenhet av detta?
    Hur lång tid tog det innan det blev bättre?
    Såg man något på ultraljud/röntgen i ert fall?

Tacksam för svar (och inte alltför hysteriska och irrelevanta spekulationer) :)
    Höftsnuva, alltså..?

Double facepalm. When one facepalm just doesn´t cut it.
  • Svar på tråden Plötsligt haltande 2 och ½-åring. "Höftsnuva"? Någon med erfarenhet?
  • Agaton Sax

Hej, ja min son fick det plötsligt en dag när han var knappt 6 år.

Han " rasade ihop" precis som du beskriver men jag trodde han skojade med mig men det blev jag ju klok på att han inte gjorde - hade inte ont i vila men kunde inte lyfta benet rakt upp när han låg på rygg. Vi åkte in på barnakuten där dom tog ultraljud på ljumskarna - båda för att jämnföra - slemsäcken blir vätskefylld.

Då blev  han inlagd några dygn på ortopeden då han absolut inte fick stödja på benet och man menade att jag inte kunde hålla honom stilla hemma - han tyckte det var riktigt roligt att köra rullstolsrace i korridorerna
    Dom kallade det också för snuva i höften o sa det var vanligast på pojkar o att det ev var vanligare på öronbarn.

Efter denna första gång fick han det ca 5-6 gånger - men vi skötte det hemma med sänglägge ett par dagar och sista gången han hade det var i 12 års åldern och det hade man sagt att det ofta försvann i början av tonåren.
    Varje tillfälle varade några dagar och så var det helt borta.
    Idag är han 29 och har aldrig haft några senare besvär av det här.

Man har kanske kommit fram till annat idag angående absolut vila - då sa man att det var för att inte riskera att infektionen gick i till bennet / höftkulan.      

• eldflugan

Min son har haft så flera gånger, men det har gått över av sig självt varenda gång. Röntgat endast 1 gång, men det var inget farligt sa de. Jobbigt när de har ont av det bara. Haltandet har han inte lidit så mycket av.

• UmeåElin

På förskolan där jag jobbar hade tre barn snuva i höften i höstas. först insjuknade ett barn på grannavdelningen och sedan två på min avdelning.

Tydligen är det väldigt viktigt att kolla upp för att utesluta någon värre spridning (?) men för två av de tre barnen gick det över på några dagar och för det barn som insjuknade först var det mer långdraget och tog en månad innan det var helt bra.

Vi tyckte det var väldigt märkligt att ha jobbat länge i förskolan (5-30år) utan att ha sett ett enda fall av snuva i höften och sedan plötsligt ha tre barn på samma förskola trots att det inte aska smitta. Men sjukvården förklarade det med att vissa förkylningar har större benägenhet än andra att sätta sig just i höften.

• Brommafru
    Tack för era svar! (jag har inte varit online på länge)

Andra dygnet fick lilltjejen plötsligt hög feber som höll i sig i drygt ett dygn, lite småläskigt men jag ringde sjukvårdsrådgivningen (som i sin tur ringde och konsulterade närakuten på KS direkt) och de sa att jag kunde avvakta så länge inte febern fortsatte stiga. Det gjorde den tack och lov inte, och efter 3-4 dygn med Ipren i maxdos märktes inga symtom längre... egendomlig åkomma!! Skrattande
    Double facepalm. When one facepalm just doesn´t cut it.
  • Mary Jo

Jag hade det ofta som barn. Minns en fruktansvärd smärta samt att jag inte kunde stödja benet. Fick kryckor och det försvann innan tonåren.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Mary Jo

på ultraljud syntes alltid ökad mängd vätska i höften.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • SPECIELL

Hej min son fick höftsnuva förra sommaren . Han haltade hela sommaren sen försvann det . Han åkte väldigt mycket på sin cykel utan trampor Men jag vet inte om det var en utlösande faktor . Det som blir är ju en inflammation i höften (leden?)

Svar på tråden Plötsligt haltande 2 och ½-åring. "Höftsnuva"? Någon med erfarenhet?