• Celindan

Det ÄR okej att dricka vin när man ammar!!!

Har tagit ett par månaders paus från FL men är nu tillbaks. Misstänker att detta ämne varit på tapeten tidigare, men det har ju inte jag sett så alltså skiter jag i det och frågar ändå vad NI tycker.

Livsmedelsverkets rekommendationer att aldrig dricka vin eller liknande när man ammar eftersom det kan skada barnet har ju visat sig vara ogrundade gissningar. En ammande kvinna som konsumerar fyra deciliter rött vin till maten med en alkoholhalt på 12% skadar INTE sitt barn då hon ammar en halvtimme efter. Vanlig LÄSK innehåller mera alkohol än hennes bröstmjölk gör då. Alltså tar levern hand om alkoholen och den förs inte vidare till barnet via bröstmjölken.

Vad är era åsikter kring detta? Är det "oetiskt" att dricka ett par glas när man ammar? Är det dålig moral? Eller är det fritt fram? Och då menar jag ju GIVETVIS inte att det skulle vara fritt fram att supa sig dyngrak, utan helt enkelt fritt fram att ta ett par glas vin framför TV:n på kvällen eller till middagen.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Det ÄR okej att dricka vin när man ammar!!!
  • sky1208

ett glas vin är helt ok för mig.

• Kallisto

Jag unnar mig lite öl eller vin ibland, kanske en gång varannan vecka. Jag är inte så nojjig av att alkoholen ska gå ut i brösten, men däremot för att bli påverkad och därmed inte vara lämplig att ta hand om mitt barn. Egentligen är det ju lite knepigt att man får bära sitt barn men man får inte köra bil med alkohol i kroppen. Så när jag har tagit en öl försöker jag låta bli att lyfta honom eller göra andra riskfyllda manövrar. Med andra ord sköter jag nattning och sådant innan.

• Blixa

Oavsett vad som händer med bröstmjölken så blir jag lurig på fyra dl vin. Jag tycker inte att det är ok att vara lurig och samtidigt ta hand om ett litet barn. Jag skulle aldrig få köra bil strax efter att ha druckit den mängden då omdömet och reaktionsförmågan kan försämras. Alltså dricker jag inte.

• Katharina

Håller helt med Blixa...

• MariaViktor

ett glas vin till maten är helt ok tycker jag men sen räcker det. Att va berusad med småbarn är inte ok

• Legally Blonde

Fyra deciliter till maten ar ju ganska mycket... Ett normalstort glas ar cirka 1,25 dl. Jag har inga som helst moraliska betankligheter infor ett eller tva glas till maten (av den storlek jag skrev ovan) men vantar anda nagra timmar med att amma for att vara pa den sakra sidan.

Inga problem iofs de fa ganger jag dricker vin till middagen kvallstid eftersom min lilla inte har nattammats sedan hon var tre manader.

• ALM

Det tycker jag är upp till varje individ att bestämma. Alla har vi olika tolerans nivå. Visst ska man inte som du säger hälla i sig så att man blir onykter. Vissa kan känna av redan på ett glas vin och låter hellre då bli. Jag kan mycket väl tänka mig och ta ett glas vin till maten, vilket har hänt. Smuttar mest så glaset varar flera timmar .

Det jag mest blev rädd för när de gick ut med att det inte var någon fara för bröstmjölken att dricka vin var att det kanske då skulle finnas vissa individer som inte vet sin gräns och dricker för glatta livet, för det stör inte amningen, men omdömet försämras.

• mammacarro

blixa: Men det e ju så att alla reagerar olika när man dricker vin, bara för att du blir lite snurrig e det inget som säger att det finns andra som blir det.. man vet bäst själv vilket man ska göra om man nu vill dricka vin, vill du dricka vin får väl din man ta hand om barnet eller något likande..

De som kan dricka vin tycker jag ska göra det.. tar man ändå ingen skada av det så varför inte?

• Jag är Dinah

Men den eviga frågan för mig är; Varför är det så viktigt?

Svar på tråden Det ÄR okej att dricka vin när man ammar!!!