Inlägg från: kusbölehelvete |Visa alla inlägg
  • kusbölehelvete

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Vilken form av vård?

Där jag arbetar är vi i dagsläget 21 undersköterskor och en sjuksköterska, arbetar på ett äldreboende och tror  att de flesta sjuksköterskor inte skulle vilja jobba enbart på golvet där, skulle dom då ha usklön eller ssklön? 

Sen har vi ju en hel del vikarier både usk och vårdbiträden, skulle även dom ersättas med ssk? 

• kusbölehelvete
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    I vilken form av vård? Vi uskor finns ju på många platser. Där jag jobbar kan inte en ssk ersätta 2 uskor
  • kusbölehelvete

Rent ekonomiskt går det inte, jag jobbar på ett äldreboende och en ssk kan inte göra det jobb som 2 uskor gör, till det 2 uskor gör behövs det isf 2 ssk och det blir dyrare.

• kusbölehelvete

Men förklara hur den ssk ska hinna? Vi hinner ju knappt ibland på den bemanning vi har, på mitt jobb är vi 6 personal på morgonen, men enligt dig så kan man då istället för 6 usk ta in 3 ssk, hur ska dom hinna få upp alla boende på morgonen? Vi har x antal dubbelbemmaningar, duschar ska hinnas med, läkarbesök, tandläkarbesök osv.

• kusbölehelvete
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:26:40 följande:
    Vad är det en uska gör då?

Du vet att hela ssk examen är uppbygd på omvårdad?! Att det ignår att bäda sängar etc på programmet?! Är du ssk så borde du veta att ssk examen är omvårdad.   
    På mitt jobb gör vi uskor följande:
    *Ser till att de boende kommer upp på morgonen
    *Ger medicin
    *Delar dosett
    *RIK:ar
    *Stå/gåträning
    *Sjukgymnastik
    *Är med på vop, planerar inför vop
    *Följer med på läkerbesök/tandläkarbesök osv
    *Beställer vidbehovsmedicin
    *Ger rapport till ssk/läkare hur en boende kan ha reagerat på nyinsatt medicin
    *Tar blodsockerkurvor
    *Venprovtagning
    *Tar urinstickor
    *Ser till att de som behöver får i sig sin näringsdryck
    *Sköter disk/tvätt/städ
    *Sitter vak
    *Anhörigkontakter

Och det är inte allt vi gör, utan bara en del av det 
  • kusbölehelvete

Vi är inte sjukgymnaster, men vi kan ju få program från sjukgymnasten som vi ska följa med en boende.
    Har aldrig påstått att inte en ssk kan göra det vi gör, men dom kan inte göra det på färre personer som du påstår att det går att göra, vi är som sagt 6 usk på morgonen på mitt jobb och det arbete vi gör skulle inte 3 ssk hinna 

• kusbölehelvete

Men är det 3 ssk per avdelning så är ju bemanningen densamma som vi har nu med usk, och det skulle bli betydligt dyrare än att ha kvar usk, sen skulle inte alla duschar och andra liknande saker hinnas med på 2 personal, på helgerna är vi 2 personal på varje avdelning på morgonen, och händer det något utöver det vanliga blir det väldigt tufft att jobba, exempelvis om någon boende blir väldigt dålig plötsligt, då blir en personal fast där och den andre får själv försöka få upp alla de andra på avdelningen, vilket är svårt då vi har flera dubbelbemmaningar.

Sen borde det ju om det blev så att de ssk som går på golvet ska ha lägre lön än den ssk som är ansvarig på boendet och har läkarkontakten, anhörigbiten osv. 

• kusbölehelvete
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:05:31 följande:
    Delar du dosetter föreslår jag att du slutar med det omedelbart eftersom det inte är lagligt.

För att svara på TS: Visst skulle det gå att få vården att fungera det finns redan ställen där det fungerar. Men själv föredrar jag att jobba med duktiga undersköterskor och att kunna koncentrera mig på "sköterskejobbet".
    Är du riktigt säker på det? I mitt sånt papper finns en sådan ruta och den är ikryssad.

http://www.orkelljunga.se/upload/1328/dokument/bilagor/bilaga_01-1c.pdf

Kolla sida 11 där
  • kusbölehelvete

Jag har delat dosett till de på mitt boende som har dosett, dock inte så många som har det, och jag har delegeringsbeslut på det

• kusbölehelvete
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 20:04:45 följande:
    Det låter verkligen märkligt...

För att svara på ts; ja usk kan ersättas med ssk.   
    tror inte min kommun är unik i detta, har lagt in en länk tidigare till annan kommun och även där kan dom få delegering på att dela dosett.
    Jag jobbar på ett äldreboende, kanske är annat på sjukhus? 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?