Inlägg från: Anonym (30 år i vården) |Visa alla inlägg
  • Anonym (30 år i vården)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Det säjer allt om vad du vet och kan om en uskas jobb.

Försök har gjorts att avskaffa uskor, helt eller delvis på flera ställen i vårt avlånga land. Både inom geriatrik och akutsjukvård. Alla försök har slutat med fiaskon.
    För att man felbedömt vikten av uskans jobb.  Och för att det fortfarande inte går att få en ssk att frivilligt göra "skitjobb". Jag jobbar hellre med tre kompetenta uskor än två ssk som är för fina för att tömma en soppåse eller plocka bort disk. Duktiga uskor gör mitt jobb tusen gånger lättare.
    Idag tror alla nyexade ssk att de kan och vet allt. Sanningen är att när man kommer ut från skolan det är då den verkliga lärotiden börjar, på allvar. Det är då man inser hur lite man faktiskt kan, och hur mycket mer det finns att lära, av alla yrkeskategorier man möter, för att inte tala om patienterna. Iallafall inser man det om man är det minst begåvad och ödmjuk. Vilket är en förutsättning för lärande.

Vård är inte enbart att räkna vum-listor, dela mediciner, dokumentera och ronda. Omvårdnad är mer än sprutor, näringsdryck och vpl.
    Omvårdnad inbegriper disk, bäddning, dusch, skit, sopor och slabb. Grunden för god omvårdnad är faktiskt så enkelt som en renbäddad säng och någon som lyssnar.

Jo, jag är ssk. Med mer än 30 inom akutvården. Och det är inte den formella kompetensen som avgör vem som gör ett bra jobb eller inte. Det är den reeella.
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:27:11 följande:
    Vad är vum-listor?
    Vätske och Urin Mätning, elementa för omvårdnadspersonal.

Exempel på usk-jobb, (borträknat det rent rutinmässiga som bäddning, hygien, städ, matservering-beställning-matning-disk, förrådsbeställning, dekontaminering, inventarieansvar osv) venprovtagning, omläggningar, skötsel av tekniska apparater, rengöring och sugning av track, sondmatning, KAD-sättning, EKG .......Hur länge ska jag fortsätta?

Och jag vidhåller att reell kompetens är att färedra framför formell kompetens.
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:50:35 följande:
    SSK-uppgifter med andra ord. Ingen skillnad på uppgifterna då. Så varför läser folk till ssk när de uppenbarligen gör samma sak som usk? 
    Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
    Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa  i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.

Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-15 08:40:59 följande:
    Det handlar inte alls om att man är för fin, utan att man faktiskt efter sin utbildning vill ha andra arbetsuppgifter. Varför annars utbilda sig? Jag var usk i flera år, men var less på att hjälpa till med basal hygien, hjälpa folk till toa och vara sjuksyrrans högra hand. Jag vill ha andra arbetsuppgifter, t.ex läkemedelsansvar, syssla med medicinsk teknik (PVK, droppräknare, CVK...), planera för en patients framtida vård, dokumentation  osv. Jag är inte för fin för att torka bajs, men jag tycker inte att det är det minsta roligt. Därför väljer jag arbetsplatser där man som ssk inte gör sådant som sin huvudsyssla. Jag vet att omvrdnad är sjuksköterskans huvudämne, men omvårdnad är även vårdplanering, ändra läge i sängen. Man behöver inte gilla alla moment i sitt jobb. Vi hade ett seminarium i skolan om varför just män väljer att jobba inom anestesi, ambulans, operation. Samtliga killar i kursen sa att de var "så jävla trötta på att torka bajs". Ingen höjde ögonbrynen. Men om man som kvinnlig ssk säger att man är less på det, anses man för fin.
    Vilket förklarar varför man inte kan byta ut uskorna mot ssk. Vad hjälper det mej om jag som patient får mina mediciner i tid, men ingen hjälper mej till toa eller ger mej mat.

Varje yrkeskår har en uppgift, inget jobb är för trist/dåligt/äckligt för att inte göras bra. För det är det som tecknet på en kompetent yrkesmänniska, oavsett vilket jobb man tilldelas gör man det efter bästa förmåga. Det är när jag hjälper en patient i duschen jag får tillfälle att se hela hudkostymen, samt småprata om deras liv. Jag får en större helhetsbild av patienten när jag har möjlighet att hjälpa dem med maten eller toalettbestyren. Det är inte ofta jag hinner det numera, alltför ofta sitter jag fastklämd bakom en dataskärm istället för att vara med patienterna.

Jag är inte längre som de yngre ssk som går igång på hjärtstopp och störtblödningar och upphetsat jämför dramatiska och akuta situationer vid fikat. De som drömmer om "ER" och blir besvikna av att verkligheten är mer nutrition och elimination.

Jag ska byta och börja jobba enbart natt. Bara för att jag saknar patientkontakten. Det var den som gjorde att jag en gång sökte till vården. Nu är jag en medicinteknisk tangentbordsslav med en ständigt ringande telefon i örat.
    Jag började jobba inom vården för att jag gillar människor, och tanken på att jag kanske kan hjälpa dem. Även om det inkluderar att torka bajs.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?