Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.Försök har gjorts att avskaffa uskor, helt eller delvis på flera ställen i vårt avlånga land. Både inom geriatrik och akutsjukvård. Alla försök har slutat med fiaskon.
För att man felbedömt vikten av uskans jobb. Och för att det fortfarande inte går att få en ssk att frivilligt göra "skitjobb". Jag jobbar hellre med tre kompetenta uskor än två ssk som är för fina för att tömma en soppåse eller plocka bort disk. Duktiga uskor gör mitt jobb tusen gånger lättare.
Idag tror alla nyexade ssk att de kan och vet allt. Sanningen är att när man kommer ut från skolan det är då den verkliga lärotiden börjar, på allvar. Det är då man inser hur lite man faktiskt kan, och hur mycket mer det finns att lära, av alla yrkeskategorier man möter, för att inte tala om patienterna. Iallafall inser man det om man är det minst begåvad och ödmjuk. Vilket är en förutsättning för lärande.
Vård är inte enbart att räkna vum-listor, dela mediciner, dokumentera och ronda. Omvårdnad är mer än sprutor, näringsdryck och vpl.
Omvårdnad inbegriper disk, bäddning, dusch, skit, sopor och slabb. Grunden för god omvårdnad är faktiskt så enkelt som en renbäddad säng och någon som lyssnar.
Jo, jag är ssk. Med mer än 30 inom akutvården. Och det är inte den formella kompetensen som avgör vem som gör ett bra jobb eller inte. Det är den reeella.