• Ruggugglan

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Skulle det bli mindre arbetsuppgifter bara för att det blir mindre personal menar du?

• Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:41:29 följande:
    Tror du det?
    Nej, jag undrar bara hur en, två SSK ska hinna göra sina arbetsuppgifter inkl. göra omvårdnadsarbetet på 7 stycken vårdavdelningar med 8 boende på vardera avdelning? Den ena avdelning är enbart demens. Så ser läget ut på äldreboendet där jag jobbar. Det är knappt att vi uskor hinner med vårt arbete.

Jag skulle kunna tro att de som jobbar som SSK idag gör det för att de inte vill jobba som USKA.
  • Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:10:22 följande:
    Vad är det som en usk gör som inte en ssk kan göra?
    Men det är väl ganska självklart att en sjuksköterska kan göra en undersköterskas jobb (annars vore det väldigt märkligt). En läkare kan göra en sjuksköterskas jobb. Vi kanske ska sparka alla uskor samt SSK och anställa enbart läkare?
  • Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:15:50 följande:
    Nej, en läkare kan inte göra en sjuksköterskas jobb långt ifrån.
    Jasså, inte? Förklara lite närmare är du snäll.
  • Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:18:47 följande:
    En läkare har medicinsk utbildning och ingen som helst omv.utbildning. SSK-yrket består till stor del av omvårdadsbiten.
    Men läkare kan säkerligen lära sig de uppgifterna utan problem.
  • Ruggugglan
    Anonym skrev 2012-05-14 19:28:46 följande:
    Det är klart att en ssk har kompetensen att sköta en uskas jobb.
    Men det tar tid ifrån andra sysslor som är det som en ssk är utbildad till att göra och som inte en uska har kvalifikationer för.
    Jag tror nog att ssk har tillräckligt på sitt bord för att inte behöva ta på sig även uskornas jobb.
    Den tid dom  har behöver dom använda på sina egna arbetsuppgifter.    
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?