• Anonym (HF)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Pia: Härligt att kalla sina medmänniskor för Apor. Jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer att hamna under din vård. Har man inte mera respekt för medmänniskor än så, har jag väldigt svårt att tro att man kan utföra sitt yrke på ett korrekt sätt.

• Anonym (HF)

Nä du sa att apor kan utföra den basala omvårdnaden. Men du jämnför också därmed uskor med apor när du säger så eftersom det är oftast uskor som gör den basala omvådnaden. Samtidigt kan jag tycka att du har en ganska tråkig syn på SSK också eftersom du tycker att man lätt kan ta bort alla uskor UTAN att höja antalet SSK. Vet du egentligen hur mycket än ssk sliter var dag på en vanlig vårdavd.? Ska man dessutom lägga till ytterligare uppgifter som inte är mer kvalivicerade (?) så de får ännumera att göra? Uppgifter som inte kommer att höja deras lön, utan som tom kan se till att de får ännu svårare att höja deras lön.

Vi uskor underlättar väldigt mycket för våra ssk, vi är absolut inte livsviktiga som sskna är men vi underlättar. För den basala omvårdnaden tar tid, extremt mycket tid. Den tiden har inte våra ssk idag. 

• Anonym (HF)

Vårdyrket är faktiskt ett yrke som inte bara kräver utbildning utan det är stor vikt att man har erfarenheten också.
    Erfarenheten får man framför ute i arbetslivet, men grunden får man på sin utbildning/kurs.

Ebba Caraolina: Fast ni SSK behöver ju inte släppa er "uskroll" eftersom den ingår i ert arbete. Det har du sagt i hela denna tråden (och ialla andra du är i). SSKyrket är ett yrke där erfarenheten är av STOR vikt, därför kan du långt ifrån allt när du är färdig.

Allt "uskarbete" ingår i en ssk arbete, tyvärr!
    Tyvärr säger jag för att jag har stött på så otroligt många ssk som INTE kan sätta KAD, ta EKG, hur man byter en KADpåse (ja det har faktiskt hänt), många vet inte hur hjälpmedelen fungerar, inte vad ergonomi är. Som inte vet hur man lägger om sår och ja listan kan göras lång. Många av dessa uppgifter utförs av usk och jag har ibland lite svårt att förstå varför ssk ska ha ansvar för detta också. Jag kan tycka att det är lite vanskligt att ssk ska ha ansvar för något som det knappt kan. (vad de kan och inte kan beror självklart på var de arbetar och hur arbetsuppdelningen är upplagt på de olika arbetsplatserna)

Kan vi USK och SSK sluta att "kriga" mot varandra och börja arbeta för varandra för att alla ska ha det så bra som möjligt på våra respektive arbetsplatser. Vi USK är inget HOT mot er SSK, vi kommer aldrig att ta er plats. Ni behövs mer en vad vi usk behövs i vården!  

• Anonym (HF)

Ebba Carolina: Nu missförstod du mig!
    Min tanke  var att varaför ska du släppa uskjobbet om ni ändå kan göra vår bit också utan några problem. Finns inte vi uskar måste ni ssk göra "uskgörat" och då kan ni INTE släppa den biten

• Anonym (HF)

Förstår vad du menar. Men förstår du vad jag menar?
    Om vi usk ska tas bort måste SSK även ha usktänket och då kan de inte släppa usktänket! Många uskor har stor erfarenhet, som jag vet att många ssk är tacksamma över, spec. när de är nya.

Tycker inte heller det alltid är en fördel att en ssk har usk erfarenhet. Det är bra att de vet vad en usk gör, men det gör också att de ibland hjälper till lite för mycket ochatt de missar sitt eget arbete (vilket gör att det blir svårjobbat)   

• Anonym (HF)

Ebba Carolina: Även om en ssk får göra allt en usk får göra och en massa där till så är faktiskt det 2 olika yrken. Tycker väldigt synd om dina framtida uskor som får jobba med dig. För du verkar inte kunna ta tillvara på den stora kunnskap många uskor har.
    Vårdyrket är ett yrke där man måste ha stor erfarenhet, den har du inte när du är nyfärdig. 
    Jag har jobbat med så många nyfärdiga ssk, som har varit så osäkra på sig själva, gett dem stöd och puchsat dem att tror på sig själva och att de klarar ut detta och många gånger har jag fått TACK, utan dej hade jag inte klarat detta. Att ha en Van och erfaren usk är guldvärt för många ssk (att ha en van ssk är guldvärt för en ovan och oerfaren usk). Förminska inte det!

Förövrigt vet jag att minst 2 stora sjukhus nu tar in fler usk istället för att gå med på ge ssk högre löner!
    Nej jag tycker inte inte detta är bra, för ssk är värda högre lön. Men det ger en lite fingervisning om vad arbetsgivarna tycker om usk.    

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?