Vårdyrket är faktiskt ett yrke som inte bara kräver utbildning utan det är stor vikt att man har erfarenheten också.
Erfarenheten får man framför ute i arbetslivet, men grunden får man på sin utbildning/kurs. 
Ebba Caraolina: Fast ni SSK behöver ju inte släppa er "uskroll" eftersom den ingår i ert arbete. Det har du sagt i hela denna tråden (och ialla andra du är i). SSKyrket är ett yrke där erfarenheten är av STOR vikt, därför kan du långt ifrån allt när du är färdig.
 Allt "uskarbete" ingår i en ssk arbete, tyvärr!
Tyvärr säger jag för att jag har stött på så otroligt många ssk som INTE kan sätta KAD, ta EKG, hur man byter en KADpåse (ja det har faktiskt hänt), många vet inte hur hjälpmedelen fungerar, inte vad ergonomi är. Som inte vet hur man lägger om sår och ja listan kan göras lång. Många av dessa uppgifter utförs av usk och jag har ibland lite svårt att förstå varför ssk ska ha ansvar för detta också. Jag kan tycka att det är lite vanskligt att ssk ska ha ansvar för något som det knappt kan. (vad de kan och inte kan beror självklart på var de arbetar och hur arbetsuppdelningen är upplagt på de olika arbetsplatserna)
Kan vi USK och SSK sluta att "kriga" mot varandra och börja arbeta för varandra för att alla ska ha det så bra som möjligt på våra respektive arbetsplatser. Vi USK är inget HOT mot er SSK, vi kommer aldrig att ta er plats. Ni behövs mer en vad vi usk behövs i vården!