Inlägg från: Anonym (Nillan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nillan)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-14 20:54:42 följande:
    Kommer en ssk och kontrollerar dosetten innan den går ut tillvårdtagarna?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

I hemvården kan brukaren ha sina tablettburkar hemma, oftast i ett litet medicinskåp. Finns även de som har dem framme. Då tar USK fram burkarna, kollar listan hur dosetten ska delas och - delar tabletterna i den. Och nej, det kommer ingen SSK för att kontrollera att USK har gjort rätt. Inte så ofta en SSK besöker äldre i hemvården alls, om inte något utöver det vanliga händer, om någon blir dålig eller så.
  • Anonym (Nillan)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 21:19:35 följande:
    Då föreslår jag en anmälan till socialstyrelse för så får det inte gå till. Antingen ska dosetten delas av en sjuksköterska eller så ska patienten ha dos-påsar.

Utan delegering får USK inte dela dosetterna. Delegeringen är bunden till den brukare man delar dosetten till. Man har inte rätt att dela till någon som man ej är delegerad på.
  • Anonym (Nillan)

Läste i en annan tråd att Danska uskor kan bli legitimerade. Är det något för Sverige tro? Ska googla lite, hur det fungerar.

• Anonym (Nillan)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:13:41 följande:
    Ska de införas legitimation för usk i Sverige så måste man ändra utbildningen.

Ja, naturligtvis.

Tilläggskurser för att bli leg.
  • Anonym (Nillan)

Att arbeta mef människor i vården kräver inte bara utbildning. Vana och sunt förnuft är en stor fördel. Det är stor skillnad på en ssk som varit anställd som usk innan och på en ssk som är ny i vården. Inte så konstigt alls.

• Anonym (Nillan)

[quote=64955643][quote-nick]Ebba Caroline skrev 2012-05-17 11:37:48 följande:[/quote-nick]Ja, det är det jag menar. Men du vet ju fortfarande hur du ska tömma en potta eller hur du ska sköta hygienen, det är inget man lär sig. Det man lär sig är hur man ska gå till väga för att hjälpa andra människor i olika situationer, ex

• Anonym (Nillan)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 11:44:53 följande:
    Jo, har man jobbat som usk innan så har man mycket av hur man bemöter och hjälper patienter. Men nackdelen är (upplever bla jag och många med mig) att man har svårt att släppa rollen som usk.  Men som ssk utan att ha jobbat som usk innan så har du ju bara en roll att anta, ssk rollen.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Jag tänkte mer på handlaget, inte att de har olika roller. En ssk som inte jobbat som usk eller liknande kan lätt vara lite "tafatt" (hittar inte rätt ord riktigt och är inte menat som kritik till någon). Och en fd. usk har en helt annan blick samt kan förstå och sätta sig in i olika situationer på ett helt annat sätt. Tänker mest inom äldrevård nu, jag har inte så stor erfarenhet av sjukhusvården. Självklart kan en ssk som inte jobbat i vården innan vara en mycket duktig ssk, men jag har helst en fd. Uska som arbetsledare.
  • Anonym (Nillan)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 13:24:23 följande:
    Det handlar om att släppa usk tänket, att gå in i sin roll som sjuksktöerska för att få rätt tänk. Man kan inte jobba som sjuksköterska om du fortfarande är helt fast i usk-rollen/usk-tänket. Förstår du vad jag mernar?

Fast nu förstår inte jag, vad för olika "tänk"? Att man tänker på olika arbetsuppgifter eller vad?
  • Anonym (Nillan)

Kom på att jag inte svarat på trådstarten! Jag svarade JA om förutsättningen är att antalet anställda inte ändras, alltså att ALLA usk ersätts med SSK. Sen att genomföra detta i praktiken är väl kanske omöjligt med tanke på ekonomin (vilket vi ju skulle bortse från). OM man nu skulle byta ut alla ssk mot usk tänker jag mig (i ett fantasiscenario då) att alla usk som vill erbjuds validera sina kunskaper och få passande sskutbildning därefter. Då kan man snacka kompetenshöjning i vården!

• Anonym (Nillan)
    Scream2 skrev 2012-05-17 16:39:47 följande:
    Det finns ju säkert nån bra anledning redan idag att inte uskor kan validera sina kunskaper när de läser till SSK. En enkel anledning kan ju vara att ssk inte är nån vidareutbildning från usk. Jag kunde validera några poäng när jag läste vidare utbildning från ssk till vub.  Men som sagt, usk är en utbildning, ssk en annan. Gymnasiekompetens till högskolekompetens. Reel erfarenhet är jättebra, men ska inte valideras så man kortar ner en högskoleutbildning pga en gymnasieutbildning.   

Jamen hej det var ju som en fantasi! Att man skulle ta vara på den kunskapen som fanns hos var och en så det skulle bli billigare för staten. I min fantasi skulle ju också utbildningen bli gratis för de som ville. Det enda som var seriöst menat var OM ALLA usk utbildade sig till Ssk skulle det bli en stor kompetenshöjning i vården.
  • Anonym (Nillan)
    Scream2 skrev 2012-05-17 16:54:27 följande:
    Men även om man fantiserar så är det väl bra om nån väcker upp en och talar om varför det inte ska funka?

Nej, låt mig drömma en stund till
  • Anonym (Nillan)
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-17 16:58:38 följande:
    Nej, låt mig drömma en stund till

Å andra sidan kan jag ju tänka mig ett flertal usk som absolut inte skulle passa som usk....De kommer få betala för utbildningen. (ja, den i min fantasi alltså).
  • Anonym (Nillan)
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-17 17:04:57 följande:
    Å andra sidan kan jag ju tänka mig ett flertal usk som absolut inte skulle passa som usk....De kommer få betala för utbildningen. (ja, den i min fantasi alltså).

Rättelse: usk som absolut inte skulle passa som ssk. ( och de som är usk men inte passar för det i nuläget borde ägna sig åt något helt annat).
  • Anonym (Nillan)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 20:30:33 följande:
    Har du jobbat som uska innan? För då borde du veta. Annars kan jag förklara.

Ja, gärna! För jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar.
  • Anonym (Nillan)
    Tant Groda skrev 2012-05-17 20:37:48 följande:
    Thefamily: Menade mer att man sållar bort lite olämpligt folk innan och under utbildning. Är ju lite svårare att bli ssk än usk. Men helt klart finns det olämpliga ssk.

Tyvärr har du nog lite rätt... Men tänk också på att det ofta finns fler usk än ssk på en arbetsplats. På mitt jobb går det 1 ssk på 10 usk. Tyvärr tror jag att omvårdnadsutbildningen har blivit sämre. Eller kanske inte själva utbildningen men:Många som inte vet vad de ska plugga och går arbetslösa slussas in på komvux utbildning. När jag gick min utbildning för många år sedan var det inte helt lätt att komma in (gymnasie, 3-årigt). Det var många sökande, reservkön var full. Men nu är det istället tomma platser.... Tråkigt tycker jag!
  • Anonym (Nillan)
    Tant Groda skrev 2012-05-17 21:14:54 följande:
    Nillan: Och de saker du nämner är inte bra. När jag gick var det inte fullt på utbildningen (omvårdnad på gymn.) men det var ett tufft och högt. Vi hade några som gick bara för att de inte kom in på något annat. De försvann ganska snabbt. Vi hade nästan halverat vår klass när vi slutade.

Jag tycker det är så synd! Jag gick ut skolan i början på 90-talet. Full klass, någon hoppade av i början men då kom reserverna in.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?