• Scream2

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Sjävklart är mitt spontana svar....MEN...det kommer ändå inte funka för syrrorna kommer inte räcka till.

• Scream2
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det

Fast...det är ju inte bara undersköterskor som jobbar i hemtjänsten. MÅNGA är outbildade. Att åka runt och städa, räcka över matlåda mm krävs ju ingen utbildning för. Ska man däremot börja göra HSL uppgifter, då krävs det mer utbildning
  • Scream2
    Azusephre skrev 2012-05-15 13:26:14 följande:
    HAHA,skulle vilja se dig jobba i hemtjänsten ;) Om du tror det "bara" är att räcka över matlådor. Kan säga att det är tuffare att jobba inom hemtjänsten än på ett boende, och ja, jag vet vad jag snackar om då jag har jobbat på både boende och hemtjänst.

Skrev jag att det bara var att räcka över matlådor? Jag delade upp SOL och HSL uppgifter! Och för SOL uppgifter krävs ingen undersköterskekompetens! Frågor?
  • Scream2
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-15 14:39:29 följande:
    Många arbetsuppgifter är rena hsl uppgifter även i hemtjänsten. Städningen är mer och mer ett minne blott. Ytterst lite städning som en hemtjänstpersonal får göra idag. så som den gjorde för över 20 år sen.

De sköter de gamla på samma sätt ute i hemmen som vi på boende utan alla hjälpmedel som vi har.
    Trycket ligger hårt på hemvården då många äldre/dementa väljer att bo sina sista år hemma i stället för att komma in på ett boende. 
    Sen tror jag att de flesta kommuner ställer krav vid nyanställning att du ska ha usk utb samt uppvisa betyg för det. 

Många, men inte alla, inte på långa vägar. Sätta på stödstrumpor, ställa fram maten...hjälpa på toa, vända, byta blöjor osv osv osv!

Att det sen är superb att ha nån form av utbildning och läst om etik och moral och hela baletten, det är jättebra, värsta jag vet att möta totalt oinsatta personer som i panik ringer ambulans...MEN det behövs ingen utbildning för mkt av arbetsuppgifterna som finns i hemtjänsten! Sen att arbetsgivaren kan kräva det, det är en annan femma. Och bara trist att uskor inte får använding för det de lärt sig i skolan...
  • Scream2
    Anonym skrev 2012-05-15 14:41:22 följande:
    Om det är skönt och slappt att arbeta i hemtjänsten ska jag nog söka mig dit. Är outbildad inom vården, men det är inget problem säger du. Perfekt! Gud så skönt att bara åka runt och städa lite, småprata med de äldre och räcka över en matlåda innan jag på pigga ben studsar vidare till nästa med en matlåda i handen. 

Och EXACT VAR påstod jag att det var skönt och slappt?
    HErregud folk på FL måste vara Sveriges bäst bevandrade på att lägga ord i min mun jag aldrig sagt!!!!! Jag dånar... 
  • Scream2
    Päron1986 skrev 2012-05-15 15:34:26 följande:
    Som underskötersna/personal i hemtjänst är du utsatt, du är ensam, du är i någon annans hem som du delvis har ansvar för, de befinner sig i beroendeställning till dig, du sköter om deras medicinder (flesta fall, inte alla) osv.

Självklart ska man ha utbildning för detta. Att dra saker som "städa och tömma toahinkar kan alla". Ja, men under tiden kastar man ett öga på vårdtagaren, ser efter evt sår, tecken på sjukdom eller något som är annorlunda sen innan du var där. Du ska vara observant på en hel del som du som outbildad inte har en aning om vad det är.

Tecken på stroke, urinvägsinfektiner (tex förvirrning är ett tecken på det, inte alla som vet men det tecknet kan ju även bero på begynnande demens osv). För att inte tala om allt du ska ha kontroll på hos diabetes-vårdtagarna.

Det är fan inget jobb som "vem som helst" kan göra, outbildad. Det kräver kompetens och utbildning. Om man inte prioriterar det, så blir det sämre vård och omvårdnad. Så enkelt är det.
    Självklart finns det undantag, men även de mest underbara vårdbiträden skulle må bra av usk-utbildning såvida de inte jobbat i 20-30 år, då har de reell kompetens och den ska inte undervärderas. Men den kompetensen får du inte på 1-5 år i vården...................................
    Sunt förnuft kommer man långt med i HEMTJÄNSTEN! Du får inte ge insulin utan delegation och om nån inte mår bra får du ändå ta kontakt med sjuksköterska....
    Har du delegation på att ge läkemedel har du också kunskap i vad du ska tänka på ang patienter! Men att utföra vanliga hemtjänst uppgifter som att byta lakan, bre en smörgås, vattna blommor klarar man ändå! 
  • Scream2
    bustjejen skrev 2012-05-16 22:19:37 följande:
    Ja det går bra att ersätta usk med bara ssk, jag har själv jobbat på en sådan avdelning. Det underlättade arbetet och väntetiden för pat. en hel del faktiskt.

Borde ju vara väldigt optimalt på vissa avdelningar!
    Vilken typ av avdelning var du på? 
  • Scream2
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 22:29:44 följande:
    Det kan även underlätta i arbetet om man fördelar arbetet, med mer deligeringar till usk, Ta vara på deras kompetens så som de gör i kommunen.

Vilken typ av delEgeringar skulle det vara?
    Behöver inte syrrorna vara ute på golvet alls då och träffa sina patienter? 
  • Scream2
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 22:42:52 följande:
    Man kan väl hjälpas åt, eller hur?

delegering på tex
    läkemedel
    kateter
    insulin
    bls
    vi ger morfin, men vi drar ej upp den
    fragmin
    sondmat samt inställning av den
    såromläggningar mm

Man får väl hjälpas åt, samt att många ssk klagar på att de inte ens har tid att äta lunch, samt toabesök.

Med enbart ssk på avdelningen kan ju denna ha mindre antal patienter och hinna lära känna varje. Som ssk på en avdelning skulle jag låta uskorna göra den basala omvårdnaden och själv ta hand om den medicinska i första hand. Varför delegera när jag behöver komma ut och träffa patienten? Och hinner jag inte den basala så är ju lm delning, KAD, provtagning, sondmatning mm utmärkta tillfällen att prata med och vårda sina patienter. Annars blir vi ju än mer kontorsråttor...
    Nu jobbar jag inte längre på vårdavdelning, men har gjort och kommer aldrig att göra igen  
  • Scream2
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-16 22:52:40 följande:
    alltså det blir ju jobbigt för syrrorna om dom utöver sina fullspäckade scheman även ska klämma in regelbundna kontroller ibland så ofta som en gång i timmen också?!

Gällande ringningar kan man säkert spara in tid. Men samtidigt tror jag inte det är säkert att det besparar patienten särskilt mycket tid,då sjuksköterskan förvisso kan gå och hämta medicin direkt. Men samtidigt kanske patienten får vänta längre innan  någon kommer på ringningen. Dessutom handlar det inte om särskilt mycket sparad tid då både en ssk och en usk kommer in på rummet vid rigningen. En usk går och säger till en ssk om smärtstillande, ssk går "tillbaka"till rummet med medicin.
    En ssk går ut och hämtar medicin sedan tillbaka.
    Den tiden man tjänar in, är frågan om den väger inför den tid patienten får vänta på att en ssk ska ha tid att komma på rigningen.
    Men vad blir det för skillnad om det finns 3 ssk och 3 usk på avdelningen eller om det finns 6 ssk?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?