• TheFamily

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Jag skulle vilja se ssk:or städa förlossningssalar och op-salar, bre mackor, sortera in tvätten mm efter 3 års studier....tvivlar på om nån skulle göra det.
    Jag gör det gladeligen då jag älskar mitt jobb och tycker inte jag är bättre än nån annan....är uska! Och stolt över det!

• TheFamily

Frågan är väl inte om ssk kan ersätta usk (för det går ju absolut)
    Den stora frågan tycker jag är om ssk verkligen VILL göra en uskas jobb.

Hade inte så mycket åsikter om ssk innan jag sögs in i denna tråden....
    Nu har jag tyvärr den åsikten att det verkar som om de flesta (iaf här) ssk anser att de är mer värda som människor och ovärderliga än andra (uskor/vårdbiträden).
    Och det tycker jag strider mot vad en ssk ska stå för!

Ful tråd, med många fula människor. Skäms!

• TheFamily

Sen tycker jag det är konstigt att folk är anonyma i den här tråden, särskilt ssk!
    Varför står ni inte för era åsikter??

• TheFamily

Jag är både usk och ssk....

Är inte ett dugg nyfiken... Bara förundrad över att man har så starka åsikter och inte vågar stå för dom.

Jag skulle aldrig prata om andra människor som vissa gör i den här tråden. Sådana människor hör inte hemma i vården överhuvudtaget!

• TheFamily

Ebba Caroline: om du nu måste veta.
    Gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet jobbade som uska i flera år. Läste vidare till ssk, jobbade ett år och läser nu till BM och under min studietid jobbar jag som uska på förlossningen....

• TheFamily

Ebba Caroline: usch vad fjantig du är. Är du så här i verkligheten?
    Jag ÄR ssk har ju min leg, LÄSER till BM

• TheFamily

Jobbar extra som uska.

Å JO jag är både ssk och uska, det är två olika utbildningar jag gått, de är inte speciellt lika kan jag tycka...förutom att båda handlar om omvårdnad.

• TheFamily

Ja det är på förlossningen och då jag enbart jobbar extra under utbildningen och det inte jobbar några ssk på förlossningen, jobbar jag som uska....
    Betald praktik liksom ;)

• TheFamily

Och de är konstigt att just de som bara hittar på är de som är mest elaka också....
    Vad är vitsen liksom?

• TheFamily

Ebba Caroline: fast det gör ju alla människor som får vård, betalar för det. Antingen kontant eller i skatt eller avgifter....

• TheFamily

Tant groda: fast det har ingenting med utbildning att göra anser jag. Det har med personen i fråga att göra. Vissa passar inte i vården öht. Vissa brinner för att jobba i vården andra inte :(
    Har ju sett det från båda världar. Började som uska, blev ssk, jobbar nu som uska igen (pluggar till bm och vill ha lite betald praktik ;))

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?