Inlägg från: Anonym (tidigare usk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tidigare usk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Alltså det här med delegering. 
    Har jobbat på många olika ställen och jag förstår att det blir fel.
    Själv har jag delegerat på mitt nattjobb minst hälften av gångerna utan delegering. Nu har jag väldigt bra läkemedelskoll och kollar både listor, signaturer, tider och så vidare, men på många listor så är det inte ifyllt ordentligt med signaturer att medicinerna är utdelade. 

Vi är två stycken på 5 våningar på natten (40 boenden) varav två demensavdelningar som "helst" ska bemannas hela tiden. Själv hade jag 3 av de våningarna, alltså 24 boenden hela natten (1 demensavdelning). 
    Sjuksköterskan har över 90 boenden på natten.  

Tvivlar på att en syrra skulle utbilda sig i 3 år för att göra det jag gör på nätterna och på morgonen. 
    15 blöjbyten själv, renbädda sängar, torka kiss från golvet och så vidare. Dessvärre är det allt man har tid med, för det trevliga och roliga finns det inte personal för att hinna med sent på kvällen/natten/tidiga morgonen iaf. 

• Anonym (tidigare usk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:29:18 följande:
    Du började alltså vid 18? Gick alltså klart gymnasiet ett år tidigare..
    För att studera på högskola är du dålig på att tänka steget längre.. 
    Alla som fyller år på höstterminen går ut när de är 18 och, och börjar man direkt så är man således 21år efter 3 års studier.
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:28:50 följande:
    Antar att det ser olika ut i Sverige... Har inte varit med om att usk assisterar narkosläkarna. Är de ens med under op? Är väl mera anestesisjuksktöterskorna som är med under op? Och varför skulle inte en anestesisjuksköterskorna kunna assistera läkaren? Det har jag då varit med om under praktik...

Är väl kanske inte så konstigt att op-ssk inte kan så mycket om anestesi...

Du studerar till sjuksköterska och vet inte att undersköterskor ofta är med under operationer? oh my.. 

• Anonym (tidigare usk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:39:21 följande:
    Inte då. Jag bara frågade. Finns många som gr ut tidigare eller senare, vilket som. Själv gick ajg ut gymnasiet som 17-åring (hade itne hunnit fylla 18 år än)

Nu får du allt läsa igen. Jag skrev inte att undersköterskorna inte var med under op, för så vitt jag vet så är de det. Jag skrev däremot att anestesläkarna (fast jag ser nu att jag formulerade lite konstigt, men det borde en op-ssk fattat ändå tycker man med så lång utbildning) inte var med under op (eller de var iallfall inte det under de op jag varit med på)  
    Vet inte vad det är jag missuppfattat.. "Har inte varit med om att usk assisterar narkosläkarna. Är de ens med under op? Är väl mera anestesisjuksktöterskorna som är med under op?"

• Anonym (tidigare usk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:56:22 följande:
    Det du missuppfattade (det som jag inte var helt bra i formuleringen) var att anestesiläkarna inte är med under op. De = anestesiläkarna. Att uskorn är med under op har jag aldrig ifrågasatt.
    Då är jag med, var en konstig formulering. Men tur att du vet det, vore konstigt annars :D
  • Anonym (tidigare usk)
    Buscemi skrev 2012-05-15 21:59:56 följande:
    Uskor är väl aldrig med under operationer! 

Vilket jävla trams som skrivs här.  
    Har jobbat som usk, har vänner som är ssk och tillsammans täcker vi väl upp ändå en del stora sjukhus och där är ofta undersköterskor med på operationer. 
    Deras roll kan givetvis variera, men de är ofta med.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?