Anonym (förlossnings usk) skrev 2012-05-15 07:22:04 följande:
Kanske kan man byta ut uskorna mot ssk, men jag har lite svårt o se hur ssk ska hinna allt. Vi uskor gör rätt mkt o det kan nog bli lite svårt för en sjuksyrra att hinna med sitt ansvar som just ssk, alla patient besök plus att sköta städ, svara på varenda ringning, bädda sängarna osv...Tycker det e ett snålt sätt att försöka spara in. Patienterna kommer blir lidande tror jag.
På min arbetsplats på förlossningen har vi inte ens ssk, vi e bm o uskor. Men på BB har vi 1-2 ssk varje pass som jobbar tillsammans med bm o uskorna.
De avdelningar som gjort så har självklart fördelat så att sjuksköterskorna har mindre antal patienter , alltså antalet personal är det samma men mer ssk och mindre usk.
Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-15 07:20:30 följande:
Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.
Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
Minns du när det var så?
Måste varit i alla fall längre sen än 20 år sedan.
Då kunde man fortfarande läsa till ssk på två år om man var usk innan. Tror de tog bort den möjligheten -93.