Inlägg från: tro hopp kärlek |Visa alla inlägg
  • tro  hopp  kärlek

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Hur tänker du nu?
    På en vårdavd med 30 usk samt en ansvarig ssk ,  usk lön Ligger på runt 22 000 kr och ssk lön ligger på runt 27 000 kr.

På en vård avd så behövs alla  händer för att de boende ska ta sig upp, på ett boende hjälper man till med allt såsom rakning, dusch, tvätt städ, mat, matbeställning  förråd, blöjbetsällning, medicinbeställning,  mm.

Så det finns inte möjlighet att en ssk ska klara 2 uskars jobb. Inte ens om du bara klär på de boende på morgonen.....

Så även om ni på ett sjukhus höjjer er själva till skyarna, att ni är så mkt bättre, så binder ni ris åt er egen rygg. Varför inte värna om er kompetens? Det förstår du väl att de inte kan ha så hög lön på alla? Vidarutb dig inom det område som du brinner för, tex jobb inom demens läs om demens, Fördjupa dig inom det som du jobbar med och ta tillvara de kunskaper som du har. Tänk lite längre.Glad

• tro  hopp  kärlek
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-15 07:20:30 följande:
    Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
    Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa  i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.

Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
    Tack Glad Kan säga att det är så precis inom kommun med. Och det var så med utb då jag läste till usk med.

• tro  hopp  kärlek
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 09:34:52 följande:
    Nu var det väl inte det som var frågan. Sen kan man ju undra hur "vården" definieras. något säger mig att TS som läkare syftar till sjukhusvård inte kommunala boenden.
    Det är ändå att binda ris åt er egen rygg, samt att om nu ts är läkare så kanske inte hon har riktigt insikt vilket jobb uskar gör ute i landet. vilken kompetens de har. Och hur mkt man värnar om pat och den ska må bra.

Att läsa till undersköterska var för i tiden lite svårare och lite finare. Så som ssk är idag. Sen blev det krav på att vb skulle utb sig till usk , och usk utb exploderade och man började med snabbutb.

Just för att höja kompetensen inom vården , likt som i dag då man vill höja kompetensen ifrån usk till ssk.
     Tänk om de börjar på samma sätt idag, sänker kraven på ssk utb för att göra plats till alla uskor som ska vidarutb sig ? Flört ( Nu var det bara tänk om)
  • tro  hopp  kärlek
    Scream2 skrev 2012-05-15 12:49:25 följande:
    Fast...det är ju inte bara undersköterskor som jobbar i hemtjänsten. MÅNGA är outbildade. Att åka runt och städa, räcka över matlåda mm krävs ju ingen utbildning för. Ska man däremot börja göra HSL uppgifter, då krävs det mer utbildning
    Många arbetsuppgifter är rena hsl uppgifter även i hemtjänsten. Städningen är mer och mer ett minne blott. Ytterst lite städning som en hemtjänstpersonal får göra idag. så som den gjorde för över 20 år sen.

De sköter de gamla på samma sätt ute i hemmen som vi på boende utan alla hjälpmedel som vi har.
    Trycket ligger hårt på hemvården då många äldre/dementa väljer att bo sina sista år hemma i stället för att komma in på ett boende. 
    Sen tror jag att de flesta kommuner ställer krav vid nyanställning att du ska ha usk utb samt uppvisa betyg för det. 

• tro  hopp  kärlek
    Scream2 skrev 2012-05-15 15:24:54 följande:
    Många, men inte alla, inte på långa vägar. Sätta på stödstrumpor, ställa fram maten...hjälpa på toa, vända, byta blöjor osv osv osv!

Att det sen är superb att ha nån form av utbildning och läst om etik och moral och hela baletten, det är jättebra, värsta jag vet att möta totalt oinsatta personer som i panik ringer ambulans...MEN det behövs ingen utbildning för mkt av arbetsuppgifterna som finns i hemtjänsten! Sen att arbetsgivaren kan kräva det, det är en annan femma. Och bara trist att uskor inte får använding för det de lärt sig i skolan...
    Det är en del av deras arbete, även kadbyte spolning, insulin, fragmin, dosetter, såromläggningar , sånt får man göra både i hemtjänst och på boende. Så visst tusan får jag användning för det jag lärt mig, jag tar inte venprov och jag syr inte även om jag lärt mig det en gång för över 20 år sen. Hemtjänsten fungerar inte utan personal som är delegerade att utföra dessa uppgifter.

• tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 16:27:58 följande:
    Nej, jag läste bara två veckor. Men jag anser att allt borde förbättras. Och ska man ha delegering så ska man (enligt) veta vad medicinen är till för samt biverkningar etc.
    Tror du inte att man som vårdpersonal slår upp medicinen i fass och kollar , samt diskuterar med ssk ang mediciner och dess biverkningar?  Vad som passar ihop och vilken tid som är bäst att ge...

En bra vårdpersonal kan erkänna att jag kan inte allt, men jag kan höra mig för. Så som en bra läkare om han är osäker tar en second opinion av en annan läkare. Kommunikation är alltid bra 

Jag har läst 3 år sen jobbat i över 20 år, både sjukhus, hemtjänst, demens, samt sjukhem. Jag har läst diverse kurser och kompetensutb, men jag är inte färdig än, man kan alltid bli bättre och lära sig mer , och jag kan hålla med dig att 2 veckor på omvårdnad kanske inte gav så mkt, att det mest var en tid för att lära känna varandra. Och att man inte ska uttala sig om sånt man inte vet,
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:59:53 följande:
    Nej, matbesätllnigar ingår varken i ssk-programmet eller i omvårdadsutbildningen. Och det är heller inte ren usk-uppgift. Men på många praktiker får man lära sig det, eftersom det är nåt även ssk gör.

Så vilka uppgifter är det bara en (ren) usk kan som inte en ssk kan sedan utbildningen?
    Det är väldigt mycket som man lär sig efterhand, som inte ingår i utb.
    Visst kan man ersätta usk med ssk men jag förstår inte riktigt vitsen .

Kompetens kan man få både genom utb samt genom att lära sig i arbetslivet.

Ang matbeställningar så menar inte jag iallafall bara antal portioner middag, utan hela månaders matplanering  laga maten och med ekonomiskt ansvar att hålla sig inom budget, handla på ica 1 g veckan. Samt beställa ifrån grossisten..
    Schemaläggning för hela enheter, semesterplanering. blöjbeställning, vb medicin beställning , beställning av förråd, samt sammanställning sol. dokumentering av sol samt hsl.
    Förutom det ansvar för  aktiviteter för de boende, tvätt städ läkarbesök, tandläkarbesök, personlig hygien
    Diverse såromläggningar, insulin, mediciner, kontakt med anhöriga, samt sköta inköp till de boendes personliga hygien. 

Många av dessa saker har jag inte lärt mig under min 3 åriga gymnasie utb , utan den kompetensen som jag har lär jag mig allt eftersom.
    Och jag är säker på att en ssk kan göra allt detta med, men var det därför som hon valde att läsa till ssk? 
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:26:02 följande:
    Det förstog jag. Och de kan/får man ofta lära sig under praktiken eftersom det inte är nåt som bara en usk gör, även om de förmodligen är bäst på det. (Sedan bruakr ju inte varken kommunen eller landstinget handla på ica en gång i veckan, man besättler omftast från någon större grossist)

Det ingår i en ssk yrke att göra schemaläggningar och semesterplanering (om man är enhetschef), göra förrådsbeställningar (blöjor, annat material), och dokumentering inom hsl. Sammanställning av SoL misstänker jag (iallfall gjorde min handledare det inom kommunen) att ssk gör inom kommunen. 

Även läkarbesök och tandläkarbesök har jag erfarenhet av att en ssk gör. Även såromläggningar, insulin, medisin kontakt med anhöriga gör en ssk. 

Tvätt, städ. inköp till personliga ting görs nog mera av en usk.      
    Men för tusan, ALLA uppgifter som jag skrev sköter uskar på min avd, precis allt. Förstå du att du inte har kunnande om hur allt sköts överallt? Vi jobbar olika i landet, jag är bara en uska med stort ansvarsområde och har just de arbetsuppgifterna som jag skrev ovanförFlört precis allt!!!!
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:44:17 följande:
    Man kan ju funderar på varför man skulle vilja göra det...
    Kanske för att hon vill jobba med människor och att det är på förlossningen som hon vill vara samtidigt som det ger erfarenhet.

nå må du gi deg gitt, nu får du slappne av litt Flört

LITE OT:

Livet handlar om så mycket mer än status, det handlar om drömmar och att man ska göra det man vill, det man trivs med. Det finns inget jobb som är mer eller mindre värt inom sjukvården. Alla är lika viktiga , allt ifrån dem som städar lokalerna upp till läkarna. Vi är bara människor, och så länge som du inte ser det så kommer du inte att bli en bra ssk eller arbetskamrat. Att respektera människor oavsett, att aldrig döma ngn innan du gått i dens skor. Ha en bra sjuttonde maj/kristihimmelsfärd dag
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 18:14:41 följande:
    Fast jobbar med människor gör man även som sjuksköterska... Jag kan förstå och inte förstå varför man väljera tt jobba som usk under BM studierna. Erfarenheten. Vad jag inte förstår är hur man läser tre år på ssk prgarmmet och sedan väljer att anställas som undersktöerska.
    Det är väl att de inte fanns rena ssk vik på förlossningen och det är där som hon vill vara, då väljer hon att gå som usk i stället och få jobba på den avd som hon vill vara på medans hon utbildar sig till bm. Inte så konstigt egentligen , det spelar inte så stor roll egentligen vilken titel man har så länge som man trivs med vad man gör.

(Sen läste jag i en annan tråd att du är anställd som usk  i västernorrland/västerbotten.......och den tråden handlade om usk löner Flört.)
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 21:21:46 följande:
    Klienter på ett boende med demens... Vad annars?!
    Fruktansvärt styggt med ordet klient/kund ang boende på ett demensboende.
    Det är deras hem, inte ngn affärsinrättning .....
  • tro  hopp  kärlek
    Vackert skrev 2012-05-16 21:34:52 följande:
    Är patient också styggt? Skrattande
    inte om man pratar sjukhus, men på ett boende så kallas de bara boende, I större sammanhang vt. Man aldrig klienter eller kunder....
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 21:37:55 följande:
    Det är vad kommunen där jag jobbar kallar sina boende. Stykt eller inte får stå till dig. I princip så är det klienter/kunder. De betalar för att få hjälp.
    så i princip kan man kalla en som är ofta på sjukhus storkundFlört Nej skämt å sido , det får stå för mig att jag inte trycker om det ordet, vad de använder för ord på kommunkontoret bryr jag mig inte om, för dom är de kunder. Men för vårdpersonal ,vt eller boende. Har aldrig i mitt liv dokumenterat klienten i journal, på den tiden då man inte skulle nämna vt/boende med namn, 

Eller om det skulle ske ngt emellan två boende så kan man ju inte nämna att kalle har slagit ada i journal, Utan man får dokumentera att kalle har varit aggresiv mot annan boende i dag
    Inte att kalle har varit aggresiv mot en klient.. 
  • tro  hopp  kärlek
    Vackert skrev 2012-05-16 21:42:18 följande:
    Dock säger inte vårdbiträden lr. uskor patienter.
    Nej klart det, de står med fötterna på jorden Oskyldig
  • tro  hopp  kärlek
    Vackert skrev 2012-05-16 21:58:54 följande:
    Du är så väldigt noga med hur en sjuksköterska inte bör uttrycka sig, men själv kan du vara lite uppkäftig!   
    Är det uppkäftigt att stå med fötterna på jorden? 
  • tro  hopp  kärlek
    bustjejen skrev 2012-05-16 22:19:37 följande:
    Ja det går bra att ersätta usk med bara ssk, jag har själv jobbat på en sådan avdelning. Det underlättade arbetet och väntetiden för pat. en hel del faktiskt.
    Det kan även underlätta i arbetet om man fördelar arbetet, med mer deligeringar till usk, Ta vara på deras kompetens så som de gör i kommunen.
  • tro  hopp  kärlek
    Scream2 skrev 2012-05-16 22:32:10 följande:
    Vilken typ av delEgeringar skulle det vara?
    Behöver inte syrrorna vara ute på golvet alls då och träffa sina patienter? 
    Man kan väl hjälpas åt, eller hur?

delegering på tex
    läkemedel
    kateter
    insulin
    bls
    vi ger morfin, men vi drar ej upp den
    fragmin
    sondmat samt inställning av den
    såromläggningar mm

Man får väl hjälpas åt, samt att många ssk klagar på att de inte ens har tid att äta lunch, samt toabesök.

• tro  hopp  kärlek
    bustjejen skrev 2012-05-16 22:38:18 följande:
    Usk är väldigt kompetenta, men de går att ersätta med ssk, det är ett faktum.
    Självklart går det, men det är inte ekonomiskt försvarbart, då usk gör rena ssk jobben ute i kommunen.
    Usk ansvarar själv för att ge smärtstillande vb.  Och är de ngt usk funderar på så har ssk en mobil att ringa på.

Jag skiter i detta nu, det finns otroligt kompetent personal ute, ta vara på det som de kan. 
  • tro  hopp  kärlek
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 11:42:29 följande:
    Nu tolkar du nåt som inte står. Basal omvårdande i sig behövs (oftas) inte läras ut. Men hur man ska hjälpa andra i olika situationer behöver man utbildning i, vilket ingår i ssk-prgrammet på en mera djupare nivå. Ochatt det ingår andra saker (inte basal omv), annan omvårdad samt medicintekniska saker (hur man gör vpl, VIPS, stöd, ge läkemedel, plodprover etc) och medicin (sjukdomar, symtom, läkedelesräkning, farmakologi, farmagenetik etc) som inte ingår på usk. 

Om du tror att ssk-utbildningen endast handlar om basal omvårdad i tre år så förstår jag att du inte vet vad yrket innebär.    

Om man kommer som 19år och uppåt och inte vet vad hygien innebär så är det nåt funtkionsfel på individen och då är det väl osäkert om man ens gått ut gymnasiet...  
    Nej nu får jag lägga mig i igen, vi läste visst farmakologi, läkemedelsräkning, anatomi, även latin, vi läste  somatiska sjukdomar, socialservice psykologi samt psykiatri, vi hade även fullt utrustade lokaler på skolan där vi fick ta både venprov samt kapillärprov på varandra, vi fick även tvätta varandra samt mata så att vi skulle känna hur det var att vara den personen som skulle få hjälp. mm mm  Det är inte alla som ha kunskap med sig hemifrån i hur man tvättar, i vilken ordning för att inte sprida bakterier.
    Nu är det över 20 år sen så kanske de har ändrat utb som är nu.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?