Inlägg från: Anonym (Sofie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofie)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

En ssk(även om en ssk har högre utb. så är hon/han inte snabbare i sitt arbete) kan inte gå för två usk, det kan ingen, stackars patienter! När man går usk och ssk utbildningen så får man lära sig mycket om basal omvårdnad men också om personlig omvårdnad som fokuserar på patienten i sig. Man kan inte bara  hantera en patient hur som helst. Hur skulle vården i Sverige bli om man började hantera patienterna som saker!? För det är så det skulle bli om man kortade ner tiden på varje patient. Inom den svenska vården är det tyvärr redan för stressat och det mår inte patienterna bra av.

TS: tror du seriöst att en ssk skulle hinna två usk arbete om du tänker efter? Skulle all omvårdnad kortas ner då? bara borsta halva munnen, rycka upp pat från toa före hon/han är klar, ge injektioner dubbelt så snabbt, bara ge halva maten, endast torka en skinka vid blöjbyte. Det spelar ingen roll om man är ssk, usk eller vårdbiträde, det går inte att halvera uppgifterna. Skärp dig, tänk om!

• Anonym (Sofie)

Inom all vård så tror jag att vi behöver de yrken som finns idag. Även om det inte alltod är ekonomiskt försvarsbart alla gånger så behöver vi både usk, ssk, läkare, städare, vaktmästare mfl. Vi skulle inte kunna ge den goda(nästan alltid) vården vi gör idag om vi inte samarbetade alla yrkeskategorier. Patienten skulle inte må bra av det, varken fysiskt eller psykiskt. Sen så finns det tyvärr bittra sura och taskiga usk, ssk och läkare som inte platsar inom vården alls. Det kan likaväl vara bittra usk Gerd som har några år kvar till pensionen som är trött på allt och alla(speciellt på ssk för att de har andra uppgifter) och då går det ut över vårdtagaren som inte kan tala pga stroke eller den stackars dementa vårdtagaren. Det kan också vara ssk Ulrika som anser sig mycket bättre än usk eftersom hon kan känna sig viktig med alla sina dokument och hon slipper "torka skit" och städa. Och det kan vara den sura läkaren Anders som inte förstår patienten när han eller hon kommer med sitt problem och behöver vård. De flesta av oss har nog träffat på antingen Gerd, Ulrika eller Anders liksom vi träffar på andra människor i andra yrken som inte heller platsar på sin arbetsplats.

• Anonym (Sofie)
    Päron1986 skrev 2012-05-15 15:34:26 följande:
    Som underskötersna/personal i hemtjänst är du utsatt, du är ensam, du är i någon annans hem som du delvis har ansvar för, de befinner sig i beroendeställning till dig, du sköter om deras medicinder (flesta fall, inte alla) osv.

Självklart ska man ha utbildning för detta. Att dra saker som "städa och tömma toahinkar kan alla". Ja, men under tiden kastar man ett öga på vårdtagaren, ser efter evt sår, tecken på sjukdom eller något som är annorlunda sen innan du var där. Du ska vara observant på en hel del som du som outbildad inte har en aning om vad det är.

Tecken på stroke, urinvägsinfektiner (tex förvirrning är ett tecken på det, inte alla som vet men det tecknet kan ju även bero på begynnande demens osv). För att inte tala om allt du ska ha kontroll på hos diabetes-vårdtagarna.

Det är fan inget jobb som "vem som helst" kan göra, outbildad. Det kräver kompetens och utbildning. Om man inte prioriterar det, så blir det sämre vård och omvårdnad. Så enkelt är det.
    Självklart finns det undantag, men även de mest underbara vårdbiträden skulle må bra av usk-utbildning såvida de inte jobbat i 20-30 år, då har de reell kompetens och den ska inte undervärderas. Men den kompetensen får du inte på 1-5 år i vården...................................
    Bra skrivet! Det är viktigt att folk runtom får veta hur mycket mer än att bara städa och torka bajs det innebär att vara usk. Speciellt i hemvården.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-15 15:45:12 följande:
    Nu råkar jag redan vara läkare och inte ssk.
    Du kommer inte bli tagen på allvar här och det förstår jag. Bevisa att du är läkare och våga stå för vem du är, varför behöva va anonym. Även om du mot alla odds skulle va läkare så innebär inte det att du vet allt. Läs mitt tidigare inlägg :
    En ssk(även om en ssk har högre utb. så är hon/han inte snabbare i sitt arbete) kan inte gå för två usk, det kan ingen, stackars patienter! När man går usk och ssk utbildningen så får man lära sig mycket om basal omvårdnad men också om personlig omvårdnad som fokuserar på patienten i sig. Man kan inte bara  hantera en patient hur som helst. Hur skulle vården i Sverige bli om man började hantera patienterna som saker!? För det är så det skulle bli om man kortade ner tiden på varje patient. Inom den svenska vården är det tyvärr redan för stressat och det mår inte patienterna bra av.

TS: tror du seriöst att en ssk skulle hinna två usk arbete om du tänker efter? Skulle all omvårdnad kortas ner då? bara borsta halva munnen, rycka upp pat från toa före hon/han är klar, ge injektioner dubbelt så snabbt, bara ge halva maten, endast torka en skinka vid blöjbyte. Det spelar ingen roll om man är ssk, usk eller vårdbiträde, det går inte att halvera uppgifterna. Skärp dig, tänk om!

Svar på det???
  • Anonym (Sofie)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 15:56:26 följande:
    Om det nu krävs så mycket kompetens och utbildning så får man väl se till att ändra på omvårdandsutbildningen. Göra den bättre så att personal in hemtjänsten/äldreomsorgen har mera kunskap om vad de ska göra.
    Omvårdnadsutb ska räcka för att jobba som usk, vill man/behöver man ha mer kunskap finns det kurser och program men kan gå för att få mer kompetens. Uskutb. i sig är bra och den lär dig det du ska kunna för uppgifterna hon skriver ovan. Har man aldrig jobbat med usk uppgifter så kan man inte bara hoppa in och utföra avancerad sårvård, sondmatning, dropp, medicinering, mm
  • Anonym (Sofie)
    Anonym skrev 2012-05-15 16:03:40 följande:
    Som?

läran om kroppen och sjukdomstillstånd och palliativ vård, etik och moral, demenssjukdomar, omsorg och omvårdnad, provtagningar, blodtrycksmätningar mm mm

Menar du att de uppgifterna en usk har kan utföras av vem som helst utan vidare?

• Anonym (Sofie)

Till Ebba Caroline; du söker nått som en usk kan som inte en ssk kan, här har du iaf ett exempel:

Eftersom jag har läst ett år extra på yrkeshögskola enbart om demenssjukdomar och omvårdnad av pat/vårdtagare som har demens så därför kan jag mer än både usk och ssk inom det ämnet eftersom varken usk och ssk utb inte har värst mycket läran om demens, så det är en sak som inte ssk kan utföra.

• Anonym (Sofie)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:47:51 följande:
    Skiljer säkert, men jag hade en väldigt bra och lång utbildning inom demens (dessutom har jag jobbat mycket inom demens) så jag anser att jag är väldigt kompetent inom just demens. Säkert lika kompetent som dig. Fortfarande så är det en uppgift som ssk kan göra och är kabapel att göra.
    Ja kabapel ja, men lämpligast? Alla kan utföra omvårdnad men frågan är om den då blir bra, ska vi vara sakliga och korrekta så ska man följa Hälso- och sjukvårdslagen vilken betyder att man SKA ge en god omvårdnad.
  • Anonym (Sofie)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:47:51 följande:
    Skiljer säkert, men jag hade en väldigt bra och lång utbildning inom demens (dessutom har jag jobbat mycket inom demens) så jag anser att jag är väldigt kompetent inom just demens. Säkert lika kompetent som dig. Fortfarande så är det en uppgift som ssk kan göra och är kabapel att göra.
    Hur lång var den utb då? Jag har också jobbat mycket inom demens samt som sagt gått ett år enbart inom demens. Jag ifrågasätter inte om du är lika bra som mig för det kan vi ändå inte komma fram till, det är ingen tävling!
  • Anonym (Sofie)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:57:45 följande:
    Nej, jag tycker inte att jag kan allt men jag har läst 5.5 terminer på ssk-programmet (har sista pratiken kvar) är klar med alla kurserna, har bar VG i allt och har lärt mig otroligt mycket. Samt att jag jobbat mycket med just demenspatienter och läst på mera om sjukdomarna för egen del eftersom jag tycker det är intressant. Så jag kan mycket, men absolut inte allt.
    Jag hoppas att nån annan ssk eller ssk student kan ge en hum om hur mycket om just demens som faktiskt ingår i ssk utb, vad jag vet så är det inte värst mycket. Även om du har läst mycket om demenssjukdomar så betyder inte det att du är lämpad inom det området. Jag har läst mycket psykologi och psykiatri både på gymnasiet, högskola och på fritiden, inte kan jag kalla mig för psykolog för det. Jag har jobbat med dementa i snart 15 år inom kommunen bla.
    Jag hoppas verkligen inte att ssk utb tar upp så mycket tid inom just demens som du verkar påstå för då hinner ju inte eleverna lära sig så mycket annat!?
  • Anonym (Sofie)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 23:05:17 följande:
    Vi hade 15 hp inom demens. Med bla en jättebra föreläsar inom demens. Men jag vet att det skiljer sig från utbildning till utbildning. 15hp är ca tio veckor. Och utbildningen är mer än en termin... Så nog hinns allt annat med.
    Ska vi väga ett års utbildning mot tio veckor samt nästan 15 års jobb inom demensvården mot hur mycket du nu har jobbat?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?