• Millicent

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Självklart kan en undersköterskas jobb göras av en sjuksköterska istället men det är ju inte någon direkt bra hushållning med kompetens eller resurser. 

• Millicent
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:
    Jag är inte ssk utan läkare.
    ojdå... förstår inte hur du kommit till slutsatsen att man kan vara färre händer på en vårdavdelning? Sköterskorna där jag jobbar har häcken full dagarna i ända och de skulle inte kunna både göra det de gör idag och samtidigt ersätta uskor. Inte en chans! Däremot har de kompetensen att utföra eller i vissa fall lära sig att utföra uskornas uppgifter. Patienter i dagens dokumenterande sjukvård får ofta mindre tillsyn och personalkontakt än de skulle behöva. 
  • Millicent
    Sweet life skrev 2012-05-15 19:04:06 följande:
    Hur menar du med att lära sig göra uskornas arbete? Sjuksköterskorna SKA kunna allt som uskor kan, + en hel del extra. Förstår inte vad du fått något annat ifrån.

Eller vad är det som uskorna har till uppgift att göra som inte sjuksköterskorna kan?

Om man anställer och har lika många sjuksköterskor på en avd. som man idag har sjuksköterskor + uskor så finns det inget som säger att det inte skulle funka.. Som nån säger, det är väl viss form av kompetensförstöring men självklart skulle det gå lika bra!