• Millicent

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Självklart kan en undersköterskas jobb göras av en sjuksköterska istället men det är ju inte någon direkt bra hushållning med kompetens eller resurser. 

• Millicent
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:
    Jag är inte ssk utan läkare.
    ojdå... förstår inte hur du kommit till slutsatsen att man kan vara färre händer på en vårdavdelning? Sköterskorna där jag jobbar har häcken full dagarna i ända och de skulle inte kunna både göra det de gör idag och samtidigt ersätta uskor. Inte en chans! Däremot har de kompetensen att utföra eller i vissa fall lära sig att utföra uskornas uppgifter. Patienter i dagens dokumenterande sjukvård får ofta mindre tillsyn och personalkontakt än de skulle behöva. 
  • Millicent
    Sweet life skrev 2012-05-15 19:04:06 följande:
    Hur menar du med att lära sig göra uskornas arbete? Sjuksköterskorna SKA kunna allt som uskor kan, + en hel del extra. Förstår inte vad du fått något annat ifrån.

Eller vad är det som uskorna har till uppgift att göra som inte sjuksköterskorna kan?

Om man anställer och har lika många sjuksköterskor på en avd. som man idag har sjuksköterskor + uskor så finns det inget som säger att det inte skulle funka.. Som nån säger, det är väl viss form av kompetensförstöring men självklart skulle det gå lika bra!
    Jag tänkte närmast på uppgifter som ssk inte gör eller inte tränat så mycket på. Det kan vara förråd och matbeställningar, KADsättningar, såromläggningar.  Observera nu att jag inte säger att ssk inte kan sätta KAD utan att en nyutexad ssk som fått sin första och enda anställning på en avdelning där usk alltid sätter KAD inte har någon direkt vana av det men kan förstås träna upp det eftersom ssk har alla förutsättningar och bättre teoretisk bakgrund. Likaså har ssk förutsättningar att kunna såromläggningar men de slår inte per automatik de usk som är vana på området. Att lära sig matbeställningar mm är förstås inte några konstigheter. Poängen var att det finns en differentiering i uppgifter mellan usk och ssk och att det inte är givet att man är lika bra på något eller är van vid allt bara för att man har gått en utbildning där man gått igenom det.

Det är också så att själva grunden till mitt inlägg var att TS hävdade att det är ekonomiskt att låta ssk göra uskors jobb för att man helt enkelt kan plocka bort usk utan att anställa några fler. Ssk skulle alltså göra sitt jobb plus uskjobbet. Du får läsa mitt inlägg i den kontexten. 

• Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:12:03 följande:
    SSK kan ha stor vana av att sätta KAD även om den anställs på första jobbet (som ssk) på en avdelningen där usk sätter KAD.
    Kan ha.... absolut. Måste? Nej. Och det var ju bl a det som var poängen. Försök se förbi detaljerna och se till andemeningen av det jag skriver. Självklart menar jag inte att usk alltid är bättre på KAD osv och det skrev jag inte heller. Jag svarar ju på det mer absoluta påståendet att ssk alltid kan det uskor kan. Nej säger jag på det, det kan de inte alls alltid. Då säger du att ssk visst kan kunna det uskor gör. Ja visst, du har så rätt och där var vi redan rörande överens. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:23:07 följande:
    KAD sättning är nåt som ingår i en av praktikerna. Och nåt man faktiskt får möjlighet att träna på under alla praktiker (inte vc praktiken) och även när man är klar kan man göra det på sjukshuavdelning. Det måste inte vara en usk som gör det.

De avdelningar jag jobbat på och haft praktik på är det både ssk och usk som sätter KAD, dvs den som har tid gör det. 

Så vad är det usk kan göra som en ssk absolut inte kan?     
    Varför känns det viktigt? Har jag sagt att det är en regel att usk gör sådant som ssk absolut inte kan? Inte vad jag kan se. Däremot har jag sagt att ssk kan ersätta usk eftersom de redan kan eller då i vissa fall kan lära sig det usk kan. Jag har redan gett exempel på saker som usk ibland kan bättre. Du får läsa svaret till sweet life.
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:33:28 följande:
    "Jag svarar ju på det mer absoluta påståendet att ssk alltid kan det uskor kan. Nej säger jag på det, det kan de inte alls alltid."

" Däremot har de kompetensen att utföra eller i vissa fall lära sig att utföra uskornas uppgifter."

Vad är det undersktöerskan gör som en ssk inte kan göra? Vad är den underksöterska gör som en ssk måste lära sig göra, dvs inte har kompetensen?    
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:34:00 följande:
    Vad är det som skulle kännas viktigt för mig?
    Varför är det viktigt att få exempel på sådant som ssk kan behöva lära sig? Menar du på allvar att du tror att ssk alltid kan det usk kan plus det som är ssk-specifika uppgifter? Hybrisvarning.

Jag skulle tex inte vilja byta ut en av de uskor som är erfarna inom bensårsomläggningar mot vilken ssk som helst. Det skulle bli ett kompetenstapp. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:51:02 följande:
    Ja, det är viktigt att få reda på vad det är som usk kan och inte ssk? (Men eftersom det inte existera några sådana uppgifter så kommer jag aldrig få svar på det )

Visst måna underksöterskor är jätteduktiga på bensår (eller sår öht) men det är itne nåt en ssk måste lära sig eftersom sårvård ingår i utbildningen.   
    Fast du måste förstå att det finns kunnande man tillägnar sig genom att aktivt arbeta med saker som man inte lär sig på en grundutbildning. Men det känns helt rubbat att du försöker hitta en motsättning med mig här. Du har hakat upp dig på en bisats i min första formulering där jag för fullständighets skull tog med att det finns uppgifter som usk sköter idag och som ssk skulle behöva träna upp eller lära sig. Får ni tex på sskutbildningen alltid lära er hur man beställer mat i alla landsting och på alla avdelningar? Enkelt att lära sig javisst, men ändå något usk på mitt jobb kan som ssk inte kan rutinerna för. Både outbildade och ssk kan lära sig uskors jobb om de lägger tid på det. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 20:59:53 följande:
    Nej, matbesätllnigar ingår varken i ssk-programmet eller i omvårdadsutbildningen. Och det är heller inte ren usk-uppgift. Men på många praktiker får man lära sig det, eftersom det är nåt även ssk gör.

Så vilka uppgifter är det bara en (ren) usk kan som inte en ssk kan sedan utbildningen?
    Jag orkar inte skriva det fler gånger. Vill du inte förstå vad jag menar så spelar det ingen roll hur många gånger jag skriver det. Jag har aldrig skrivit att ssk inte kan eller kan lära sig. Jag har skrivit att ssk i och med sin utbildning har alla möjligheter i världen att ersätta en usk. Nu får du förstå att jag pratar om kompetens man får av yrkeserfarenhet. Den går inte att ersätta med någon som gått en grundutbildning.
  • Millicent
    Cinza skrev 2012-05-15 21:04:21 följande:
    Ville bara säga att jag ska börja termin 6 på ssk-programmet efter min föräldraledighet och jag förstår mer än väl vad du menar  

Tack snälla söta du. Nu rann frustrationen av mig lite. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:10:29 följande:
    Bra att du äntligen inser att det inte finns någon usk uppgift som ssk inte kan eller måste lära sig. Alla usk uppgifter kan redan ssk i och med sin utbildning.
    Jag har inte äntligen insett något. Jag orkar bara inte försöka få dig att förstå vad jag menar eftersom du inte verkar vilja förstå mig. Du har gjort dig en egen definition av vilka uppgifter som gills och var ribban ligger för att anses kunna de uppgifterna. Att någon kan grunder i såromläggningar menar du gör att du har rätt när du säger att ssk kan det uskan kan. Jag menar däremot att uskans kompetens att lägga om är större än ssks. För tydlighetens skull måste jag gissningsvis poängtera att jag inte pratar om alla usk i jämförelse med alla ssk. Vad jag vet är att om jag imorgon dag tog bort alla usk från min avdelnig och sa att ssk skulle göra dem så skulle arbetet inte gå så bra innan ssk vant sig och lärt sig.
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:30:30 följande:
    Du har ju fortfarande inte kommit med nåt exempel som styrker ditt påstående att det finns usk-uppgifter ssk inte kan men som de kan lära sig...?
    Tydligen tycker du inte att mina exempel är exempel.
    Du förstår inte mig och jag förstår inte dig. Vi lägger ner här. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:40:22 följande:
    Om du säger att en ssk inte göra göra vissa usk-uppgifter så måste du ju ge exempel på sådana usk-uppgifter.
    Då får du länka till den lista du använder för att definiera vad som är en usk-uppgift och vad som är en ssk-uppgift för du verkar vara väldigt säker på din sak exakt hur det ligger till på den fronten i hela Sverige och inte acceptera andra yrkeserfarna människors uppgifter om sådant som en del uskor kan bättre än ssk. 
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:47:51 följande:
    Skiljer säkert, men jag hade en väldigt bra och lång utbildning inom demens (dessutom har jag jobbat mycket inom demens) så jag anser att jag är väldigt kompetent inom just demens. Säkert lika kompetent som dig. Fortfarande så är det en uppgift som ssk kan göra och är kabapel att göra.
    Nu får du ju ge dig. Du tycker du kan allt och är inte färdig än. Du vet ju inte ens vad hon som skrev inlägget kan. Hur kan du säga att du är "säkert lika kompetent"?

Det här var ju underhållande.
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 18:46:46 följande:
    Hade ni inte labb i skolan på KAD-sättning? Att man inte har fått göra det praktiskt innebär inte att man inte kan...

Jaha... är det den definitionen du har på att kunna... Då blev det plötsligt lättare att förstå att du tycker att ssk kan allt usk gör. En ssk om aldrig satt en KAD på levande människor och eller som inte kan lite knep som de lärt sig av erfarenhet och som de kan ta till när det är lite krångligare det ärs vad jag menar med ett exempel på en ssk som inte kan uskjobb... men hen kan lära sig såklart Vi var överens med andra ord. Bara att begreppet kunna betydet olika saker för oss.
  • Millicent
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 16:10:07 följande:
    Återigen, läs vad jag skriver. Jag skrev att på den avdelningen jag jobbar på så används inte bäcken alls. På andra avdelingar, andra sjukhus kan det säkert användas. Men eftersom jag inte jobbar där eller har jobbat där så är det lite svårt att veta hur det är där, eller hur?

Oavsett, så ja usk kan ersättas med ssk. Usk uppgifterna är inte för just usk. Dåligt insatt i vad? Hur det är på sjukhus för usk? Ja eftersom jag nappt jobbat på sjukhus som usk så är jag dåligt insatt i just den biten. Inte så konstigt. Hur en usk jobbar inom äldrevården är jag insatt i, men även där är det olika beroende på vilken kommun (land) man jobbar i... Så, nej jag kan inte veta allt. Men tydligen vet du hur det ser ut överallt?!    

Men det är nog du som gjort anspråk på att veta allt Ebba Caroline. Du skriver att man kan sätta KAD om man gjort en lab på utbildningen. Du skriver nu att du knappt jobbat på sjukhus och ändå är du tvärsäker på att ssk kan ALLT uskor kan. Du är till och med så säker på det att du rättar andra som säger något som avviker från din version av hur det ÄR. Det blir lite konstigt faktiskt. Du har inte funderat på att ha en annan approach? Du kan ju råka diskutera med ssk som har 20 års erfarenhet och arbetat på många olika ställen. Lyhördhet och ödmjukhet är bra att ha när man jobbar inom vården. Du kanske kan träna lite på det? Jag tror du får det lättare då.
  • Millicent

Jag sätter punkt här. Du har en intressant diskussionsstil. Eller debattstil snarare.

Ha det gott Ebba Caroline. Lycka till med jobbet.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?