Sweet life skrev 2012-05-15 19:04:06 följande:
Hur menar du med att lära sig göra uskornas arbete? Sjuksköterskorna SKA kunna allt som uskor kan, + en hel del extra. Förstår inte vad du fått något annat ifrån.
Eller vad är det som uskorna har till uppgift att göra som inte sjuksköterskorna kan?
Om man anställer och har lika många sjuksköterskor på en avd. som man idag har sjuksköterskor + uskor så finns det inget som säger att det inte skulle funka.. Som nån säger, det är väl viss form av kompetensförstöring men självklart skulle det gå lika bra!
Jag tänkte närmast på uppgifter som ssk inte gör eller inte tränat så mycket på. Det kan vara förråd och matbeställningar, KADsättningar, såromläggningar. Observera nu att jag inte säger att ssk inte kan sätta KAD utan att en nyutexad ssk som fått sin första och enda anställning på en avdelning där usk alltid sätter KAD inte har någon direkt vana av det men kan förstås träna upp det eftersom ssk har alla förutsättningar och bättre teoretisk bakgrund. Likaså har ssk förutsättningar att kunna såromläggningar men de slår inte per automatik de usk som är vana på området. Att lära sig matbeställningar mm är förstås inte några konstigheter. Poängen var att det finns en differentiering i uppgifter mellan usk och ssk och att det inte är givet att man är lika bra på något eller är van vid allt bara för att man har gått en utbildning där man gått igenom det.
Det är också så att själva grunden till mitt inlägg var att TS hävdade att det är ekonomiskt att låta ssk göra uskors jobb för att man helt enkelt kan plocka bort usk utan att anställa några fler. Ssk skulle alltså göra sitt jobb plus uskjobbet. Du får läsa mitt inlägg i den kontexten.