• Susanne 977

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Det blir både dyrare och sämre att sätta en SSK på USKa uppgifter.

För det första så kostar en SSK mera i lön och de flesta SSK har utbildat sig just för att göra traditionella SSK uppgifter. Majoriteten av SSK vill inte göra USK uppgifterna där jag jobbar.

Om du har 40 moment som ska göras på förmiddagen.
    Varje person på avdelningen kan hinna med 10 moment.
    Säg att 10 stycken är specifikt SSK kompetens som inte USKan får göra.
    Varför ska då skattepengarna gå till att betala 4 SSK där 3 utför uppgifter som en USKA kan göra.
    Att ta Klara på toaletten eller mata Bengt går inte snabbare om du har en högskoleutbildning.

Jag vet att många SSK blir mera stressade och frustrerade.
    Ibland har de tex rollen som omvårdnad men kan inte släppa SSK-biten och stressar mera eller bryter mot vad man ska/inte ska göra i omvårdnadsrollen.
    Det är också förvirrande för patienter att den som gav mediciner och hade SSK rollen igår ska ta mig på toa idag och kan inte utföra ssk uppgifterna.

Kanske vi även ska passa på att anställa lärare till skolkök eller lokalvården på skolorna???!!!!
    SSK har inte samma omvårdnadsinriktning, vi får aldrig ut SSK-elever på golvet utan de går hos sköterskorna så de missar stora delar av omvårdnadsbiten redan på utbildningen.

• Susanne 977

Det är som väldigt intressant är att sista åren har trycksåren ökat på våra boende efter vistelse på sjukhuset.
    Det räcker med några dagars på en avdelning så kommer de hem med fula sår och hälar och rumpa.

Är det för att SSK prioriterar bort denna typ av omvårdnad, att smörja hälar, massera, observera typ av madrass, ställningsändringar.
    Helt seriöst så är det knappt så våra ssk på enheten orkar komma upp och titta i rumpan på XX när vi ser att det är ngt på gång.

Det är inte alls trevligt att vi får kämpa i ett halvår för att en nekros på XX häl ska läka pga att de varit inlagda.

• Susanne 977

Mitt svar på frågan när det gäller arbetsuppgifter så är det JA. En SSK kan göra USK uppgifterna om SSKn får mera utbildning och pratik i omvårdnadsarbete.
    Det gäller också att SSK vill göra detta, många är ju inte villiga pga att de tidigare varit USKa och har nu alltså suttit 3år i skolan för att sedan komma tillbaka och göra sina gamla arbetsuppgifter.

Detta gäller väl nästan på alla arbetsplatser.
    Vår chef skulle kunna bli lokalvårdare hos oss om hon fick gå upplärning.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?