Inlägg från: Anonym (Också SSK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också SSK)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

mysan83 skrev 2012-05-15 07:35:21 följande:
    De bytte ut alla uskor på natten på hjärtkliniken på mitt sjukhus för ett halvår sen, nu har de kommit på att det inte funkar så de anställer nya uskor igen. Det skulle aldrig funka med bara ssk. Många, framförallt nya, är för "fina" för att ställa sig och torka rumpor och bre någon ostmacka.

Det handlar inte alls om att man är för fin, utan att man faktiskt efter sin utbildning vill ha andra arbetsuppgifter. Varför annars utbilda sig? Jag var usk i flera år, men var less på att hjälpa till med basal hygien, hjälpa folk till toa och vara sjuksyrrans högra hand. Jag vill ha andra arbetsuppgifter, t.ex läkemedelsansvar, syssla med medicinsk teknik (PVK, droppräknare, CVK...), planera för en patients framtida vård, dokumentation  osv. Jag är inte för fin för att torka bajs, men jag tycker inte att det är det minsta roligt. Därför väljer jag arbetsplatser där man som ssk inte gör sådant som sin huvudsyssla. Jag vet att omvrdnad är sjuksköterskans huvudämne, men omvårdnad är även vårdplanering, ändra läge i sängen. Man behöver inte gilla alla moment i sitt jobb. Vi hade ett seminarium i skolan om varför just män väljer att jobba inom anestesi, ambulans, operation. Samtliga killar i kursen sa att de var "så jävla trötta på att torka bajs". Ingen höjde ögonbrynen. Men om man som kvinnlig ssk säger att man är less på det, anses man för fin.
  • Anonym (Också SSK)
    Anonym skrev 2012-05-16 13:01:07 följande:
    Tyvärr hjälper inte det för alla skärper sig när det väl gäller.
    Vad man borde göra, även om det är etiskt fel, är att smygfilma och utvärdera och helt enkelt sätta betyg på folk och ge dem lön efter det.

När man ligger på sin brits med 40 graders feber, tarmar i kläm och dubbelsidig lunginflammation (som det visar sig sen) och är medtagen så bör man bemötas av empati inte de ragator jag fått springa på.
    Sen hör man hur de är såååå trevliga i sköterskerummet med varandra, som om det egentligen spelade roll.
    På vilket sätt var de ragator då?
  • Anonym (Också SSK)

På mitt jobb för några år sedan, var vi en period kort om folk.  Cheferna frågade om vi ville ha en till usk eller ssk. ALLA ssk var överens - en till usk! Anledningen var att de flesta var less på att bre mackor, köra folk till toa och liknande, när det fanns annat som borde göras. tex dokumentation, vårdplanering och läkemedel. Då tycker jag att det är jättebra att det finns två yrken. Det var svårt att låta någon ligga kissnödig, men alla ssk var så stressade med sitt administrativa som måste göras. Och det handlar inte om att vi ssk är för fina, utan att vi helt enkelt har olika uppgifter. Jag gillar systergörat mer än att byta blöja. När jag vägde att bli ssk, sa min usk-kollega "vill du ha mest patientkontakt ska du inte bli ssk!"

• Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-20 12:23:06 följande:
    Egentligen finns det inte nåt uskjobb och sskjobb, eftersom allt en usk gör lär sig en ssk på avdelningen.  Själv tycker jag om att kunna hjälpa till med den basala hygienen någon gång i veckan, men så ha jag ett jobb där jag får göra det oavsett om jag är ssk eller usk.

Men ÅH vad du märker ord!! Du förstår ju precis vad jag menar. På vvarje avd finns "outtalade" usk- resp. ssk-sysslor. På den avd jag jobbat fanns det inte en chans att som ssk hinna servera mat, bädda nya sängar och fylla på förråd, när det fanns en massa annat som måste göras som INTE uskorna kunde göra- På din framtida avd kanske ssk kan göra allt.
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 14:44:55 följande:

Fast en ssk ska kunna gör allt en usk kan göra plus det ssk själv gör...

Klart att ssk:n ska kunna det - har jag sagt annat? Annat än att jag personligen tycker att det är trist och ekonomiskt oförsvarbart att inte uskorna (som har en lägre men ändå bra utbildning) kan utföra de sysslorna medan sjuksköterskan sköter sitt. Även om man är ssk kan man inte hinna allt. Patienterna behöver äta och gå till toa, och sjuksköterskan behöver dona med läkemedel och  annat administrativt. Vad tycker du är viktigast? Visst, anställ bara sjuksköterskor, men då är det slöseri med resurser. Jag har inte läst 3 år för att fylla på förråd, då hade jag kunnat fortsätta vara usk.

Vad har du emot att uskorna gör en del av patientarbetet? De är en enorm kunskapsbank. För vet du, jag kunde inte sätta kateter när jag var ny ssk, eftersom jag aldrig fått öva på det under min VFU. Men då är jag väl ingen riktig ssk ;)     
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 18:46:46 följande:

Hade ni inte labb i skolan på KAD-sättning? Att man inte har fått göra det praktiskt innebär inte att man inte kan...

Klart att vi hade och visst blev jag godkänd! Men du anser inte att det är betydligt svårare i praktiken? Det gick galant att sticka i plastarmar, men inte alltid i verkligheten.
  • Anonym (Också SSK)

Jag skulle aldrig vilja jobba på en avd med endast ssk, då jag blev ssk för att "slippa" usk-uppgifterna vareviga dag.

• Anonym (Också SSK)

Ebba Caroline! När man ser var du skriver, verkar det som du har jobbat som ssk i flera år. Men så har jag noterat att du inte ens är klar?! Jag tycker att du ska komma igen om några år när du jobbat (om du nu är ssk...?) och får se vad som fungerar och inte fungerar. Gå absolut inte ut med attityden att man som ssk är överlägsen usk, för det gör du i denna tråd. En stor portion ödmjukhet inför ditt kommande yrke och dina kollegor är ett måste. Ett tecken på att du inte har det, är att du menar att man kan allt för att man prövat på en docka och att man som ssk kan "allt". Tro mig, jag har sett kollegor som du, och de blir inte populära. (Se sätta kateter-inlägget). Du kan INTE jämföra med Norge, heller inte utgå från "din" skola, för på alla skolor gäler olika saker.

• Anonym (Också SSK)

Nu hittar jag inte inlägget där du svarar på mitt inlägg där jag antydde att du skriver SOM OM du hade flera års erfarenhet. Inte att du sa att du hade det. Jag tycker att det verkar som du saknar en stor portion ödmjukhet inför din kommande roll, en roll där uskor kommer att hjälpa dig. Det var en uska som lärde mig ett superbra trick att alltid lyckas med blodprover. Oj, jag som redan kunde "allt" som uskorna kan. Nej, jag kunde inte ta prover, jag hade sönder kärlen. Fastän jag blivit godkänd vid en examination!

Jag skulle vilja veta hur DU skulle reagera om du och en van ssk tex skulle lägga om en CVK. Du ser att sköterskan inte gör enligt handboken, tex detta med att alltid ha långa slangar och sänka huvudändan. Vad säger du då?  

• Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 20:51:30 följande:
    Jag hade ignorerat det på plats. Men det säger inte vad jag hade gjort senare. Självklart hade jag tagit upp det med chefen.

Hört om Lex Maria ja. Använd mig av Lex Maria ja.

Jaså? Varför inte fråga kollegan direkt efteråt istället? "Jag såg att du gjorde si & så, men jag lärde mig att man skulle göra på ett annat sätt, nu blir jag förvirrad." Då kan kollegan förklara hur hon tänkte. Där har vi det, det är INTE ödmjukt att gå och viktigpettra till chefen direkt. Hur vet du att det kollegan gjorde inte är rätt? Det finns som sagt många saker att göra ett arbetsmoment på.

Jag såg min kollega blanda ett dropp på fel sätt - som jag såg det. Jag sprang inte till chefen, utan jag frågade personen. Det visade att droppet kunde blandas på hennes sätt också. Jag har också sett en kollega blanda HELT fel. Då har jag tagit upp det där och då. Om fel upprepas, då går man till sin chef.   
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:35:27 följande:
    Tänker inte stå och gaffla med en ssk inne hos pat.

Varför tar du det inte utanför rummet då?
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:37:12 följande:
    Du och jag är olika. Gör någon fel så går jag till chefen för råd.
    Att konstant springa till chefen är inte vidare ödmjukt. Hur vet du att hon inte gör rätt?
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:44:07 följande:
    Ja, hur vet jag det?!....
    Genom att fråga. Det är så man blir en bra ssk, man rådfrågar kollegor, inte skvallrar för en chef. Täbk att du jobbat i 10 år och blir sedan inkallad till chefen för att en ny OERFAREN ssk sett dig göra nåt som hon inte kändes vid. Och du visste att du inte gjorde fel. Jag hade då sett den oerfarne som oödmjuk och inte villig att lära. Och man behöver INTE ha långa slangar till en CVK. Nu vet du det :)
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 10:25:41 följande:
    Nu pratar jag om fel fel, dvs saker som ÄR fel. Inte att andra gör det på andra sätt.

Men hur kan du som NY avgöra varenda gång vad som är fel och vad som bara är ett annat sätt? Ska chefen förklara det också?
  • Anonym (Också SSK)
    Susanne 977 skrev 2012-05-23 10:34:24 följande:
    Mitt svar på frågan när det gäller arbetsuppgifter så är det JA. En SSK kan göra USK uppgifterna om SSKn får mera utbildning och pratik i omvårdnadsarbete.
    Det gäller också att SSK vill göra detta, många är ju inte villiga pga att de tidigare varit USKa och har nu alltså suttit 3år i skolan för att sedan komma tillbaka och göra sina gamla arbetsuppgifter.

Detta gäller väl nästan på alla arbetsplatser.
    Vår chef skulle kunna bli lokalvårdare hos oss om hon fick gå upplärning.

Precis, jag vill inte ha samma uppgifter (+ mina nya!) efter 3 år på högskola och studielån.
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 10:51:30 följande:
    Tur att det finns ssk som tänker annorlunda.

Vadå tur? Anser du att man är en sämre ssk för att man inte gillar att jobba med persolig hygien? Och jag vet att det är omvårdnad bla bla bla, men lik förbaskat tycker jag inte att det är kul. Därför jobbar jag inte där det förekommer. Man behöver inte gilla allt i sitt jobb. Många på min avd tycker det är jobbigt med anhöriga, andra avskyr vårdplanering. Är de sämre syrror då?

Förresten, hur är det nu med långa slangar till CVK? Långa eller inte?  
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 22:53:10 följande:
    Nej, det anser jag inte. Men det är tur att det finns ssk som faktiskt kan tänka sig att hjälpa med basala hygienen.

Vad tror du själv angående lång eller kort slang till CVK?

Slingra dig inte!! Jag blir så trött, precis som de andra i tråden. Min fråga ställdes från början för att testa din ödmjukhet inför andras kompetens. Vad jag anser spelar dörför ingen roll. Jag vet. Jag vill veta vad du skulle göra i en sådan situation, att en kollega har vanliga droppslangar, och inte de extra långa som faktiskt finns. I ett inlägg säger du att du skulle gå till chefen för att rådfråga, att du gör det vid fel. Men är det fel med kortare slangar?

Jag har inte varit länge på FL, inte ens ett år, men i varje ssk-tråd finns det nån medlem som fabulerar och sedan blir svart. Jag börjar känna igen mönstret... Himla tråkigt för de som vill ha bra svar.   
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?