Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
Det handlar inte alls om att man är för fin, utan att man faktiskt efter sin utbildning vill ha andra arbetsuppgifter. Varför annars utbilda sig? Jag var usk i flera år, men var less på att hjälpa till med basal hygien, hjälpa folk till toa och vara sjuksyrrans högra hand. Jag vill ha andra arbetsuppgifter, t.ex läkemedelsansvar, syssla med medicinsk teknik (PVK, droppräknare, CVK...), planera för en patients framtida vård, dokumentation osv. Jag är inte för fin för att torka bajs, men jag tycker inte att det är det minsta roligt. Därför väljer jag arbetsplatser där man som ssk inte gör sådant som sin huvudsyssla. Jag vet att omvrdnad är sjuksköterskans huvudämne, men omvårdnad är även vårdplanering, ändra läge i sängen. Man behöver inte gilla alla moment i sitt jobb. Vi hade ett seminarium i skolan om varför just män väljer att jobba inom anestesi, ambulans, operation. Samtliga killar i kursen sa att de var "så jävla trötta på att torka bajs". Ingen höjde ögonbrynen. Men om man som kvinnlig ssk säger att man är less på det, anses man för fin.