• Vackert

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Det sjuksköterskan gör som är teoretiskt förankrat är väldigt mycket, problemet är bara att det är vi som läser till sjuksköterska nu som lär oss det. Handledarna ute på fältet är extremt dåliga på dokumentation som VIPS-modellen exempelvis. Ang. blodtransfusion, BAS-test osv.. så läser jag och gör det rent praktiskt nu! Vi ska få genomföra dessa moment i T4 på våran VFU!

• Vackert
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:30:40 följande:
    Nyfiken fråga, hur kommer det sig att du jobbar som undersköterska när du är sjuksköterska?
    Eller är det på förlossningen kanske kommer jag på...?

Du kan inte jobba som enbart ssk på förlssongen, bara uska lr. BM.
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:38:04 följande:

Fast man kan ju inte jobba som usk om man tagit ut sitt ssk leg... eller? Har hört nåt om det.

Jo, det är många som gör det.
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:36:49 följande:
    nej och det var därför jag frågade om det var på förlossningen hon jobbade som uska.

Ja, det har hon sagt tidigare!
  • Vackert
    Anonym (SSK) skrev 2012-05-16 12:40:56 följande:
    Fast det kan man. Det finns ingen text som förbjuder det, iaf ingen tvingande lagtext utan jag tror att det är upp till varje arbetsgivare.
    Menar det.. precis som du kan jobba som städerska fast du har utbildat dig till sjuksköterska Glad
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:44:17 följande:

Man kan ju funderar på varför man skulle vilja göra det...

Varför?? Det är väl inte så tokigt. Du kanske har ett mål en dröm om att bli barnmorska, eller så vill du bara göra det, eller så kanske inte sjuksköterska var någonting för dig. Ja du, listan kan göras lång!
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:48:09 följande:

Jag kan förstå att man gör det under BM-studierna men annars? Varför läsa tre år till ssk och sedan ta jobb som usk på förlossningen?

Jag kan inte svara på varför eftersom det troligtvis är väldigt individuellt till varför man väljer att göra det.
  • Vackert
    Buscemi & Pretty Poppy, att ni orkar!
  • Vackert
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 21:32:27 följande:
    Fruktansvärt styggt med ordet klient/kund ang boende på ett demensboende.
    Det är deras hem, inte ngn affärsinrättning .....

Är patient också styggt? Skrattande
  • Vackert
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 21:37:39 följande:
    inte om man pratar sjukhus, men på ett boende så kallas de bara boende, I större sammanhang vt. Man aldrig klienter eller kunder....

Du tror inte detta är olika beroende på vart du jobbar? I skolan får vi lära oss att alla vi jobbar med är patienter oavsett om det är öppen- eller sluten vård, på ett boende eller i hemmet.
  • Vackert
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 21:37:39 följande:
    inte om man pratar sjukhus, men på ett boende så kallas de bara boende, I större sammanhang vt. Man aldrig klienter eller kunder....

Dock säger inte vårdbiträden lr. uskor patienter.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?