• Vackert

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Det sjuksköterskan gör som är teoretiskt förankrat är väldigt mycket, problemet är bara att det är vi som läser till sjuksköterska nu som lär oss det. Handledarna ute på fältet är extremt dåliga på dokumentation som VIPS-modellen exempelvis. Ang. blodtransfusion, BAS-test osv.. så läser jag och gör det rent praktiskt nu! Vi ska få genomföra dessa moment i T4 på våran VFU!

• Vackert
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:30:40 följande:
    Nyfiken fråga, hur kommer det sig att du jobbar som undersköterska när du är sjuksköterska?
    Eller är det på förlossningen kanske kommer jag på...?

Du kan inte jobba som enbart ssk på förlssongen, bara uska lr. BM.
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:38:04 följande:

Fast man kan ju inte jobba som usk om man tagit ut sitt ssk leg... eller? Har hört nåt om det.

Jo, det är många som gör det.
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:36:49 följande:
    nej och det var därför jag frågade om det var på förlossningen hon jobbade som uska.

Ja, det har hon sagt tidigare!
  • Vackert
    Anonym (SSK) skrev 2012-05-16 12:40:56 följande:
    Fast det kan man. Det finns ingen text som förbjuder det, iaf ingen tvingande lagtext utan jag tror att det är upp till varje arbetsgivare.
    Menar det.. precis som du kan jobba som städerska fast du har utbildat dig till sjuksköterska Glad
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:44:17 följande:

Man kan ju funderar på varför man skulle vilja göra det...

Varför?? Det är väl inte så tokigt. Du kanske har ett mål en dröm om att bli barnmorska, eller så vill du bara göra det, eller så kanske inte sjuksköterska var någonting för dig. Ja du, listan kan göras lång!
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:48:09 följande:

Jag kan förstå att man gör det under BM-studierna men annars? Varför läsa tre år till ssk och sedan ta jobb som usk på förlossningen?