Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (HF) skrev 2012-05-17 14:23:09 följande:
    Ebba Carolina: Även om en ssk får göra allt en usk får göra och en massa där till så är faktiskt det 2 olika yrken. Tycker väldigt synd om dina framtida uskor som får jobba med dig. För du verkar inte kunna ta tillvara på den stora kunnskap många uskor har.
    Vårdyrket är ett yrke där man måste ha stor erfarenhet, den har du inte när du är nyfärdig. 
    Jag har jobbat med så många nyfärdiga ssk, som har varit så osäkra på sig själva, gett dem stöd och puchsat dem att tror på sig själva och att de klarar ut detta och många gånger har jag fått TACK, utan dej hade jag inte klarat detta. Att ha en Van och erfaren usk är guldvärt för många ssk (att ha en van ssk är guldvärt för en ovan och oerfaren usk). Förminska inte det!

Förövrigt vet jag att minst 2 stora sjukhus nu tar in fler usk istället för att gå med på ge ssk högre löner!
    Nej jag tycker inte inte detta är bra, för ssk är värda högre lön. Men det ger en lite fingervisning om vad arbetsgivarna tycker om usk.    

Vart har jag skrivit/uttryckt mig att jag inte kan se och ta till mig den stora kunskap uskor har?! Jag har inte förminskadt det? Nu tolkar du nåt som inte finns där.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-17 15:44:50 följande:
    Nu har du suttit här och tjatat om att du är så jävla bra i 4 dagar. Har du något jobb öht? 

Nej, jag har inte tjatat om att jag själv är så jävla bra. Och ja, jag har jobb.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-17 16:09:47 följande:

Fast nu förstår inte jag, vad för olika "tänk"? Att man tänker på olika arbetsuppgifter eller vad?

Har du jobbat som uska innan? För då borde du veta. Annars kan jag förklara.
  • Ebba Caroline
    Tant Groda skrev 2012-05-17 20:37:48 följande:
    Thefamily: Menade mer att man sållar bort lite olämpligt folk innan och under utbildning. Är ju lite svårare att bli ssk än usk. Men helt klart finns det olämpliga ssk.

Finns ju allti olämpligt folk inom alla yrken. Finns en mängs olämpliga läkare
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-19 10:49:59 följande:
    På mitt jobb för några år sedan, var vi en period kort om folk.  Cheferna frågade om vi ville ha en till usk eller ssk. ALLA ssk var överens - en till usk! Anledningen var att de flesta var less på att bre mackor, köra folk till toa och liknande, när det fanns annat som borde göras. tex dokumentation, vårdplanering och läkemedel. Då tycker jag att det är jättebra att det finns två yrken. Det var svårt att låta någon ligga kissnödig, men alla ssk var så stressade med sitt administrativa som måste göras. Och det handlar inte om att vi ssk är för fina, utan att vi helt enkelt har olika uppgifter. Jag gillar systergörat mer än att byta blöja. När jag vägde att bli ssk, sa min usk-kollega "vill du ha mest patientkontakt ska du inte bli ssk!"
    Men om du vägrade att bli ssk varför läste du till det då?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-20 10:51:53 följande:
    Det ska egentligen stå "när jag ÖVERVÄGDE att bli ssk...". Jag undrade om det var värt 3 års studiemedel för nästan samma lön. Då vill jag ju inte ha samma arbetsuppgifter! Och visst var det värt det, har idag en bra lön (28000) och jag jobbar inte på en avdelning där man sysslar med personlig hygien/vändningar/gå till toa etc. Och om män glatt får välja bort avdelningsarbetet, borde jag kunna få göra detsamma utan att man anses "för fin". Tyvärr är det många (både ssk o usk) som tycker att man är en dålig ssk när man inte vill göra uskjobbet. Och vad är uskjobb? Ja, för mig är det det vanliga vårdavdelngsjobbet med personlig hygien, mata, bäda sängar osv. Det gjorde jag ju som usk, så då hade jag ju kunnat fortsätta med det i så fall. Jag jobbade på en tung vårdavd, och det var hopplöst att hinna allt om man dessutom jämt skulle hjälpa till med toabesök tex.
    Egentligen finns det inte nåt uskjobb och sskjobb, eftersom allt en usk gör lär sig en ssk på avdelningen.  Själv tycker jag om att kunna hjälpa till med den basala hygienen någon gång i veckan, men så ha jag ett jobb där jag får göra det oavsett om jag är ssk eller usk.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 14:27:50 följande:

Men ÅH vad du märker ord!! Du förstår ju precis vad jag menar. På vvarje avd finns "outtalade" usk- resp. ssk-sysslor. På den avd jag jobbat fanns det inte en chans att som ssk hinna servera mat, bädda nya sängar och fylla på förråd, när det fanns en massa annat som måste göras som INTE uskorna kunde göra- På din framtida avd kanske ssk kan göra allt.

Nu kommer jag inte jobba på någon avdelning utan inom kommunen (ej Sverige) där alla hjälps åt med "usk-uppgifterna" och ssk:na hjälps åt med sina uppgifter också.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 14:27:50 följande:

Men ÅH vad du märker ord!! Du förstår ju precis vad jag menar. På vvarje avd finns "outtalade" usk- resp. ssk-sysslor. På den avd jag jobbat fanns det inte en chans att som ssk hinna servera mat, bädda nya sängar och fylla på förråd, när det fanns en massa annat som måste göras som INTE uskorna kunde göra- På din framtida avd kanske ssk kan göra allt.

Fast en ssk ska kunna gör allt en usk kan göra plus det ssk själv gör...
  • Ebba Caroline
    Tom Araya skrev 2012-05-21 16:01:02 följande:
    Kunskap för och vad som är realistiskt att hinna med är dock skilda ting.

Hur menar du?
  • Ebba Caroline
    Anonym (SSK) skrev 2012-05-21 16:17:14 följande:
    Är väl rätt enkelt att förstå?

Vad jag ska kunna och vad jag faktiskt kommer hinna med är två olika saker...
    Ja, det är det. Men jag funderade på vad Tom Araya menade.
    Tom Araya skrev 2012-05-21 16:18:30 följande:
    Eaxaktamente!
    Vad menade du med det?

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?