Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Tom Araya skrev 2012-05-21 17:17:15 följande:
    Exakt vad Anonym (SSK) skrev.

Jag ville veta vad DU menade men "Kunskap för och vad som är realistiskt att hinna med är dock skilda ting."
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Tom Araya skrev 2012-05-21 17:23:06 följande:
    Man kan ha kunskap för 10 grejer men tid för 5, då är det billigare att ta in en till hjälp som bara kan de 5 jag inte hinner med (och som därmed ha en lägre utbildning och lägre lön) än att ta in fler med 10-grejs-utbildningen.

Både och. Tar du in flera personer med högre utbildning (kompetentare personal) så får du mera gjort på kortare tid.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Tom Araya skrev 2012-05-21 17:50:36 följande:
    Tolkar jag din teori rätt som att en SSK gör sådant som USK'or klarar men på kortare tid än en USKA?

Nej, du tolkar inte rätt. Läs om, läs rätt.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-21 17:55:30 följande:
    Måste bara fråga dig Ebba C - Vad har du emot yrket usk och de som arbetar som det? 

Inget. Skulle jag ha det eller?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 18:43:20 följande:

Klart att ssk:n ska kunna det - har jag sagt annat? Annat än att jag personligen tycker att det är trist och ekonomiskt oförsvarbart att inte uskorna (som har en lägre men ändå bra utbildning) kan utföra de sysslorna medan sjuksköterskan sköter sitt. Även om man är ssk kan man inte hinna allt. Patienterna behöver äta och gå till toa, och sjuksköterskan behöver dona med läkemedel och  annat administrativt. Vad tycker du är viktigast? Visst, anställ bara sjuksköterskor, men då är det slöseri med resurser. Jag har inte läst 3 år för att fylla på förråd, då hade jag kunnat fortsätta vara usk.

Vad har du emot att uskorna gör en del av patientarbetet? De är en enorm kunskapsbank. För vet du, jag kunde inte sätta kateter när jag var ny ssk, eftersom jag aldrig fått öva på det under min VFU. Men då är jag väl ingen riktig ssk ;)     

Hade ni inte labb i skolan på KAD-sättning? Att man inte har fått göra det praktiskt innebär inte att man inte kan...
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-21 19:09:23 följande:

Jaha... är det den definitionen du har på att kunna... Då blev det plötsligt lättare att förstå att du tycker att ssk kan allt usk gör. En ssk om aldrig satt en KAD på levande människor och eller som inte kan lite knep som de lärt sig av erfarenhet och som de kan ta till när det är lite krångligare det ärs vad jag menar med ett exempel på en ssk som inte kan uskjobb... men hen kan lära sig såklart Vi var överens med andra ord. Bara att begreppet kunna betydet olika saker för oss.
    Va? Du läste inte vad som stog märker jag...
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-05-21 19:21:12 följande:

Jag håller med dig. Jag skulle ge i.m. inj. till några pat. på min VFU och jag tyckte det var skitsvårt trots att jag hade övat på plastarmar Glad

Fick ni inte öva im inj på varandra?
  • Ebba Caroline
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-21 19:43:22 följande:
    det får man egentligen inte göra längre och det är rätt självklart att man inte ska heller.

Jo, på vissa skolor får man göra det även idag. Och det är ett alldeles utmärkt sätt att träna på.

(För skolans del handlar det om försärkringar, antingen har de försäkring som täcker och då får man eller så har de inte det)  
  • Ebba Caroline
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-21 19:47:47 följande:
    nja, man ska inte hålla på att sticka i.m i folk som inte behöver själva injektionen ändå.
    Finns alltid en viss risk och jag anser att det är helt förlegat att träna på det sättet. tack o lov har de flesta ställen insett det!

Tror du man ger läkmedel? Förklara för mig varför det inte skulle vara bra träning? 

Man får en riktigt kropp att känna och stickla på istället för plats (givetvis tränar man på plast först och de som vill får ställa upp) 

Vi får även sätta PVK och ta venprover på varandra, samt ge sc inj.      
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-21 20:37:32 följande:
    Hur länge har du jobbat som ssk?
    Inget år. Som T5-syrra; en sommar (ej i Sverige) och sedan förra torsdagen.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?