• Vackert

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 21:52:09 följande:
    Nej klart det, de står med fötterna på jorden Oskyldig

Du är så väldigt noga med hur en sjuksköterska inte bör uttrycka sig, men själv kan du vara lite uppkäftig!   
  • Vackert
    SkrattandeVarför bryr ni er ens om vad Ebba Caroline gör öht? Njuter ni av det, kan ni inte lägga er utan ett hon skrivit någonting till er? Skrattande
  • Vackert

Klient- då tänker jag psykvård.

• Vackert
    TheFamily skrev 2012-05-17 20:24:00 följande:
    Tant groda: fast det har ingenting med utbildning att göra anser jag. Det har med personen i fråga att göra. Vissa passar inte i vården öht. Vissa brinner för att jobba i vården andra inte :(
    Har ju sett det från båda världar. Började som uska, blev ssk, jobbar nu som uska igen (pluggar till bm och vill ha lite betald praktik ;))
    Idag är det svårt att utbilda sig till sjuksköterska om du inte är intresserad. De flesta jag vet som är tveksamma till om de valt rätt utbildning går det oftast mycket sämre för på redovisningar/tentor/praktiska examinationer. Sedan så finns det några som härdar ut utbildningen ändå MEN dem får oftast problem ute på arbetsplatserna. Idag kommer du sällan undan om du är otrevlig mot patienter för patienterna idag är mer alerta och vet vad dem har för rättigheter samt hur de bör bli behandlade.
  • Vackert
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-21 19:11:40 följande:

Klart att vi hade och visst blev jag godkänd! Men du anser inte att det är betydligt svårare i praktiken? Det gick galant att sticka i plastarmar, men inte alltid i verkligheten.

Jag håller med dig. Jag skulle ge i.m. inj. till några pat. på min VFU och jag tyckte det var skitsvårt trots att jag hade övat på plastarmar Glad
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-21 19:50:51 följande:

Tror du man ger läkmedel? Förklara för mig varför det inte skulle vara bra träning? 

Man får en riktigt kropp att känna och stickla på istället för plats (givetvis tränar man på plast först och de som vill får ställa upp) 

Vi får även sätta PVK och ta venprover på varandra, samt ge sc inj.      
    Nej, vi får inte stick på varandra öht. Jag kan inte ta ställning till om det är bra eller dåligt, utan det är bara att inse att visa skolor inte tillåter det.
  • Vackert
    Buscemi skrev 2012-05-22 22:17:46 följande:
    Jag tror det är nåt förståndshandikapp i vägen. 
    Rätt ointelligent att uttrycka sig så som du gör anser jag.
  • Vackert

Men herre min ge..!! Båda ni, PP och EC, tror ju för fan ni är bäst på allt. Den som vet och kan mycket håller bara käften!!

• Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:

Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?

Oj Skrattande Det borde du faktiskt kunna Tyst Risk för trycksår r.t. immobilitet SkrikandesEnligt PES-modellen Solig
  • Vackert
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 13:30:47 följande:
    Därför att det risken för trycksår bedöms på andra sätt än att titta på en människa som duschar.

En risk är liksom en risk Skrattande

• Vackert

Riskbedömning kan ju göras bara du hört talas om en patient som exempelvis ligger eller sitter mycket, som äter och dricker dåligt, som har lågt BMI, som är svårt sjuk osv... Du behöver ju kanppt ha träffat patienten.. Görs det inte väldigt ofta riskbedömningar på patienter inom slutenvården idag? Det kan ju gå så fasligt fort!

• Vackert
    PrettyPoppy skrev 2012-05-24 15:23:23 följande:
    Kan säga att jag har då aldrig någonsin varit med om att ssk går runt och inspekterar vårdtagare vid dusch! Inte heller att ssk duschar vårdtagare för att de vill "inspektera hudkostymen"! (Antar att det är ännu en Norge-historia).

Skrattande Alla tillfällen till att upptäcka trycksår är bra, inte bara dusch. Ååå ja, du ska RISK Ebba Caroline.
  • Vackert

Ebba Caroline. Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer bli en bra sjuksköterska men det märks att du inte jobbat så många år inom vården.

• Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:48:00 följande:
    Då kan ju sjuksköterskan faktiskt ta en dusch. Svårare än så är det inte.

Hehe.. Ja sjuksköterskan bör duscha ibland Skrattande
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?