Inlägg från: Anonym (Pia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-14 18:47:30 följande:
    Vätske och Urin Mätning, elementa för omvårdnadspersonal.

Exempel på usk-jobb, (borträknat det rent rutinmässiga som bäddning, hygien, städ, matservering-beställning-matning-disk, förrådsbeställning, dekontaminering, inventarieansvar osv) venprovtagning, omläggningar, skötsel av tekniska apparater, rengöring och sugning av track, sondmatning, KAD-sättning, EKG .......Hur länge ska jag fortsätta?

Och jag vidhåller att reell kompetens är att färedra framför formell kompetens.

SSK-uppgifter med andra ord. Ingen skillnad på uppgifterna då. Så varför läser folk till ssk när de uppenbarligen gör samma sak som usk? 
  • Anonym (Pia)
    Äppelpaj80 skrev 2012-05-14 19:09:09 följande:
    Men självklart inte. Får jag fråga hur ni tänker som svarat ja?

Vad är det som en usk gör som inte en ssk kan göra?
  • Anonym (Pia)
    Jättekul skrev 2012-05-14 19:11:18 följande:
    Jag har frågat detsamma men TS vill inte svara på detta och inte heller den ekonimiska biten. 

Så svar på TS fråga: JA det går självklart att ersätta en usk med en ssk eftersom ssk har högre utbildning.
    Ekonomiskt går det inte. 

Varför skulle det inte gå ekonomikst? Mera kompetens för mindre pengar...
  • Anonym (Pia)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 19:11:50 följande:
    Är du riktigt säker på det? I mitt sånt papper finns en sådan ruta och den är ikryssad.

www.orkelljunga.se/upload/1328/dokument/bilag...

Kolla sida 11 där

Har du delgering på det så är det ok.
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:05:31 följande:
    Delar du dosetter föreslår jag att du slutar med det omedelbart eftersom det inte är lagligt.

För att svara på TS: Visst skulle det gå att få vården att fungera det finns redan ställen där det fungerar. Men själv föredrar jag att jobba med duktiga undersköterskor och att kunna koncentrera mig på "sköterskejobbet".

Har hon delegering på det så är det lagligt.

• Anonym (Pia)
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 19:12:36 följande:
    Men det är väl ganska självklart att en sjuksköterska kan göra en undersköterskas jobb (annars vore det väldigt märkligt). En läkare kan göra en sjuksköterskas jobb. Vi kanske ska sparka alla uskor samt SSK och anställa enbart läkare?

Nej, en läkare kan inte göra en sjuksköterskas jobb långt ifrån.
  • Anonym (Pia)
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 19:17:44 följande:
    Jasså, inte? Förklara lite närmare är du snäll.

En läkare har medicinsk utbildning och ingen som helst omv.utbildning. SSK-yrket består till stor del av omvårdadsbiten.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:20:29 följande:
    Ja, jag är riktigt säker. MAS:en i Örkeljunga (eller någon annan) är ute på hal is.

Nej, att dela dosett kan delegeras till undersköterska.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:39:15 följande:
    Till enskild vårdtagare jag. Jag tolkar "på mitt papper" som att det är en allmän delegering vilket inte är lagligt och dessutom helt vansinnigt.

Verkar vara en allmän delegering. Varför skulle det vara olaglig? Har du nåt som styrcker ditt påstående?
  • Anonym (Pia)
    viplanerar09 skrev 2012-05-14 19:48:08 följande:
    Sjukt irriterad på alla dessa trolltrådar! Säkert samma som startade usk-lön tråden också!!!

Jag har inte startat usk-lön tråden.
  • Anonym (Pia)
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:27:03 följande:
    Vad exakt är det en läkare inte skulle klara av?

SSKs arbete
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?