Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Millicent skrev 2012-05-15 21:46:57 följande:
    Då får du länka till den lista du använder för att definiera vad som är en usk-uppgift och vad som är en ssk-uppgift för du verkar vara väldigt säker på din sak exakt hur det ligger till på den fronten i hela Sverige och inte acceptera andra yrkeserfarna människors uppgifter om sådant som en del uskor kan bättre än ssk. 

Att usk kan vissa saker bättre (ex såromläggningar) än ssk är inte samma sak som att inte ssk kan det.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 21:48:55 följande:
    På varje ställe jag varit anställd på som undersköterska har jag haft medicin-delegering av ssk. Det är väldigt vanligt att man får det.

Det är inte vanligt inom landstinget (sjukhus). Men inom kommen är det snarare ett måste.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 

Lite elakt med ok
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 21:50:54 följande:
    Men om du bara läst 2 v hur kan du veta vad som bör förbättras?
    Medicinsk grundkurs ingår i omvårdnadsprogrammet och där lär man sig det du vill att man ska lära sig.

Medicinsk grundkurs läste jag innan så det vet jag man som ingår och det är långt ifrån vad som borde ingå. Har en nära vän som läste omvårdasprogrammet, hjälpte henne rätt mycket med studierna så jag fick en väldigt bra inblick i vad som ingick.
  • Ebba Caroline
    Anonym (tidigare usk) skrev 2012-05-15 21:54:16 följande:
    Vet inte vad det är jag missuppfattat.. "Har inte varit med om att usk assisterar narkosläkarna. Är de ens med under op? Är väl mera anestesisjuksktöterskorna som är med under op?"

Det du missuppfattade (det som jag inte var helt bra i formuleringen) var att anestesiläkarna inte är med under op. De = anestesiläkarna. Att uskorn är med under op har jag aldrig ifrågasatt.
  • Ebba Caroline
    TheFamily skrev 2012-05-15 21:54:31 följande:
    Sen tycker jag det är konstigt att folk är anonyma i den här tråden, särskilt ssk!
    Varför står ni inte för era åsikter??

Man kan stå för sina åsikter även som anonym. Jag är anonym, visst jag visar mitt namn, men ajg är ändå anonym.
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 21:59:56 följande:
    Uskor är väl aldrig med under operationer! 

Vilket jävla trams som skrivs här.  
    Säkert olika, men de op jag varit med på har de varit med.
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-15 22:04:34 följande:

Du ska veta att Ebba Caroline inte ens ÄR ssk. Hon pluggar till det. Och har gått på PRAKTIK och minsann fått lära sig både det ena och det andra. Någon skrev hybris? Kan inte hitta ett bättre ord....

Nu har jag faktiskt jobbat som ssk sedan förra sommaren och gör det återigen denna sommaren så nog kan jag en del om yrket...
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 22:08:55 följande:
    Har du en legitimation ens?

Nej, det har jag inte. Är som sagt inte klar än.
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 22:08:55 följande:
    Har du en legitimation ens?

Dukar upp verktygen och hjälper där det behövs, är min uppfattning.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?