• liten böna

Vad göra åt bitande 9månaders?

Vår dotter har börjat bita på allt hon kommer åt, på oss. Näsan, kinden, våra händer, axlar, så fort hon får chansen.
    Vad gör man åt detta?
    Och hon blir lixom "tokig" o drar även tag i håret på en samtidigt som hon försöker bita en i näsan, även i den lilla huden man har på halsen lyckas hon få tag o dra i. (låter som hon är en väldigt elak tjej, men hon är egentligen världens underbaraste)
    Nu är ju detta säkert pga av tänderna, men hur får man henne att inte bitas o rivas/dra i håret? Bita löst tillbaka o visa att såhär känns det? Bara ignorera? Att säga "ajaj" har hittills inte funkat då hon märker att hon får en reaktion av mej vilket leder henne till att bita ännu hårdare o ännu mer.. Dessutom skrattar hon högt av glädje när man säger "Ajaj", både när vi säger det med vanlig ton, och högre bestämd ton.

O får hon det där monster-taget i nackhåren på en samtidigt som hon vill bita tag i ens ansikte så gör det faktiskt väldigt ont. :P
    Är mest rädd att detta kommer sitta i tills hon börjar dagis, o då springa runt o bita de andra barnen.
    Förstår såhär små barn "fy" och "ajaj"? Kan man lära dem redan nu vad som är rätt o fel eller går det bara utav ren reflex?
    Hon har massa bitleksaker som hon leker o tuggar med på dagarna, ska man slänga till henne en sån såfort hon biter på oss?

Alla tips är välkomna, bara vi kan få ett slut på bitandet. :)

• Svar på tråden Vad göra åt bitande 9månaders?
  • Queenie70

Tänk inte ens tanken på att "bita tillbaks" på spädbarnet.

Ignorera och ta bort. Ignorera ignorera ignorera. Ingen reaktion, inget AJAJ. Stoneface.  

• Flickan och kråkan

Helt normalt för åldern . Det ni kan göra är att försöka förutse så att ni slipper få ont . Hon undersöker sin omgivning. Och så kan man tala om att det gör ont och visa hur man vill att de ska göra istället .

• liten böna
    Queenie70 skrev 2012-05-14 20:52:42 följande:
    Tänk inte ens tanken på att "bita tillbaks" på spädbarnet.

Ignorera och ta bort. Ignorera ignorera ignorera. Ingen reaktion, inget AJAJ. Stoneface.  
    Var ju inte jätteseriös när jag skrev det direkt:P

Men man blir verkligen frustrerad när inte ens "ajaj" och ignorerande funkar.. :/
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-14 20:54:11 följande:
    Helt normalt för åldern . Det ni kan göra är att försöka förutse så att ni slipper få ont . Hon undersöker sin omgivning. Och så kan man tala om att det gör ont och visa hur man vill att de ska göra istället .
    Precis.
  • liten böna
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-14 20:54:11 följande:
    Men hur vet man att det bara hör till åldern o inte att det kommer sitta i även tills dagistiden?
    För om jag säger "aj, det gör ont" så tycker hon bara att det är kul..
    Ska man lixom höja rösten så att hon nästan blir "rädd o paff" eller hur vet hon att ajaj är något negativt? O inte lixom samma som "hejhej"?
  • Ramborg
    liten böna skrev 2012-05-14 20:56:45 följande:
    Men hur vet man att det bara hör till åldern o inte att det kommer sitta i även tills dagistiden?

Ska man lixom höja rösten så att hon nästan blir "rädd o paff" eller hur vet hon att ajaj är något negativt? O inte lixom samma som "hejhej"?

Du kan ju testa att säga "NEJ" istället.
    42.
  • liten böna
    Ramborg skrev 2012-05-14 21:00:42 följande:
    Du kan ju testa att säga "NEJ" istället.
    Har testat det också..
  • Maryam88

Haha så gör min son också. De verkar dock som de börjar gå över till stora blöta pussar dock.. Haha fast också seder med att dra i håret samtidigt.. Haha han ser alltid så glad och lycklig innan han gör de. Liksom skakar till huvudet och sen borrar in de där han vill placera en blöt puss eller bitas.. Jag tar bara bort honom och säger aj aj.. Han skrattar som bara den han också men jag lägger inte mer energi på de.. Han tröttnar nog så småningom. Hoppas jag..

• MalinEddie
    liten böna skrev 2012-05-14 20:56:45 följande:
    Det är klart ni inte ska skrämma henne. Vill man säga nej kan man givetvis göra det men jag tror att det är bättre att ta bort barnet och avleda med något annat. Ordet Nej har inte så stor betydelse för ett spädbarn. Ofta märker man ju när det är på gång. Avled innan om möjligt. Hon gör det ju inte för att vara elak. Hon undersöker och tycker det är intressant att se hur omgivningen reagerar.
  • liten böna
    MalinEddie skrev 2012-05-14 21:09:22 följande:
    Det är klart ni inte ska skrämma henne. Vill man säga nej kan man givetvis göra det men jag tror att det är bättre att ta bort barnet och avleda med något annat. Ordet Nej har inte så stor betydelse för ett spädbarn. Ofta märker man ju när det är på gång. Avled innan om möjligt. Hon gör det ju inte för att vara elak. Hon undersöker och tycker det är intressant att se hur omgivningen reagerar.
    Läste lite på internet nu där det stod att barn bits för att de är kära i en, alltså av kärlek. Att de blir lite för exhalterade o därav kommer bitandet. En slags puss som tyvärr gör lite ont. :P

Men försöka avleda henne får vi göra lite mer, o visa tydligt att det inte är okej att bitas.. även om hon egentligen kanske bara vill pussas..
  • MalinEddie
    liten böna skrev 2012-05-14 21:13:13 följande:
    Läste lite på internet nu där det stod att barn bits för att de är kära i en, alltså av kärlek. Att de blir lite för exhalterade o därav kommer bitandet. En slags puss som tyvärr gör lite ont. :P

Men försöka avleda henne får vi göra lite mer, o visa tydligt att det inte är okej att bitas.. även om hon egentligen kanske bara vill pussas..
    Det ligger nog mycket i det. De vill mer men vet inte hur de ska visa det. Äldre barn som biter gör det ofta för att de inte kan uttrycka sig i ord och blir frustrerade. Lite samma sak. Försök att ta det hela med ro och sluta oroa er inte för hur det kommer se ut när hon börjar förskolan. Hon utvecklas hela tiden. Det är säkert en fas som är över snart.
  • Queenie70

Enligt min erfarenhet är alla reaktioner intressanta reaktioner och det mest effektvia är att inte reagera med en min eller ett enda ljud, vilket är nog svårt när det gör ont som satan. När vi kom på det tricket härhemma så utsläcktes beteendet på typ två dagar, även om det inleddes med en dag av extra mycket bitande i hopp om att det skulle komma en intressant reaktion. När han testat ett antal gånger och insett att inget spännande händer så slutade det omedelbart,.

Svar på tråden Vad göra åt bitande 9månaders?